مجلس می‌تواند جایگاه مؤثرتری در صنعت ساختمان داشته باشد

محمد معرفت عضو هیأت مؤسس مجمع حوزویان مهندس و استادیار دانشگاه  با اشاره به انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی به نقش مهم مجلس در صنعت ساختمان اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز.  بعد از انقلاب اسلامی ایران ، برگزاری انتخابات سالم و مردمی یکی از نکات برجسته حکومت جمهوری اسلامی است که به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از سالم ترین و شفاف ترین انتخابات در جهان میباشد.وجود یک مجلس متفکر و انقلابی قطعا میتواند آینده یک کشور را تضمین کند حال اینکه چه نمایندگانی  برای منصب صدرات نمایندگی مناسب هستند نیاز به جستار و تفکر دارد.
به همین دلیل گفتگوی کوتاهی با یکی از نخبگان جامعه مهندسی و حوزوی با موضوع انتخابات  مجلس شورای اسلامی در حوزه عمران و معماری داشته ایم.حجت الاسلام والمسلیمن دکتر محمد معرفت، مهندس پایه یک سازمان نظام مهندسی و عضو هیأت مؤسس مجمع حوزویان مهندس و استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال  مهمان این گفتگوی کوتاه ماست.
تقویت عمران ومعماری یعنی کاهش معضلات اجتماعی
اولا همیشه انتخاب‌های کشورِ عزیزمان به دلایل متنوع و متعدد که این‌جا مجالِ طرح آن‌ها نیست، از حساسیت بالایی برخوردار بوده است؛ اما با نگاه به حوزه مأموریت سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، عرض می‌کنم ساختمان و مسکن به‌طور کلی اهمیت بالایی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی دارد. عموم افراد جامعه به‌ویژه زنان و کودکان بیشتر اوقات شبانه‌روزِ خود را در یک ساختمان می‌گذرانند. سادگی دسترسی به مسکن، به عنوان اولین نیاز انسان‌ها برای تشکیل خانواده، یکی از مهم‌ترین معیارهای تحقق عدالت اجتماعی در جوامع بشری است. اگر افراد در جامعه راحت‌تر موفق به تهیه مسکن شوند، علاوه بر ایجاد رفاه اجتماعی، ازدواج‌ها نیز در سنین پایین‌تری اتفاق افتاده، در نتیجه، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت.
مسکن ، محرک اقتصاد است
از سوی دیگر، مسکن را می‌تواند نیروی محرکه اقتصاد دانست؛ زیرا با گردش چرخ صنعت ساختمان، صنایع گوناگونی به حرکت درآمده و موجب ایجاد اشتغال پایدار در کشور می‌شود؛ از همین‌رو، بایسته است نگاه ویژه‌ای در سیاست‌گذاری به آن شود؛ مجلس می‌تواند با تصویب قوانین تسهیل‌کننده، نظام ساخت و ساز در کشور را تقویت نماید و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه فراهم کند.
مجلس می‌تواند جایگاه مؤثرتری در صنعت ساختمان و تحقق تمدن نوین اسلامی داشته باشد
مجلس شورای اسلامی می‌تواند نقش و جایگاه مؤثرتری در صنعت ساختمان داشته باشد؛ چراکه بر اساس قانون، برنامه‌ریزی‌ها و قانون‌گذاری‌های مجلس می‌تواند در راستای توسعه و تقویت ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی در معماری و شهرسازی، برنامه‌ریزی برای ارتقا و رشد مهندسی ساختمان و مشاغل مرتبط، اعتلای دانش فنی و کیفیت کار شاغلانِ این عرصه، و در حقیقت تحقق تمدن نوین اسلامی، نقش بسزایی ایفا کند.
نقدینگی به بازار مسکن موجود تورم شدید آن شده است
در شرایط کنونیِ کشور، در چند سال اخیر هجوم سیل نقدینگی به سمت بازار مسکن موجب بروز تورم در این حوزه شده است. نقش مجلس در نابسامانی وضعیت مسکن انکار ناپذیر است؛ برای نمونه، به اعتقاد برخی از اندیشمندانِ حوزه مسکن، کلید حل مشکل افزایش قیمت مسکن، ایجاد مالیات‌های تنظیمی است که در دستان نمایندگان مجلس قرار دارد؛ اما متأسفانه تاکنون طرح‌های مربوطه مسکوت گذاشته شده یا نظارتی بر اجرای قوانین مصوب در این حوزه نبوده است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا با اتخاذ سیاست‌های مالیاتی تنظیمی، ورود سرمایه به بخش مسکن را کنترل کرده و آن‌ را به جای فعالیت‌های سوداگرانه به سمت فعالیت‌های مولد سوق می‌دهند. از جمله این مالیا‌ت‌ها، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی است که در صورت اجرایی شدن نه تنها می‌تواند مانع افزایش قیمتِ مسکن شود، بلکه قیمت را نیز کاهش خواهد داد؛ در نتیجه این اقدامات، مجلس شورای اسلامی در توسعه عمران و تسریع روند ایجاد مسکن برای نیازمندان و قشر متوسط جامعه، نقشی مؤثر و کارساز خواهد داشت.
کمیسیون عمران مجلس بایستی  جایگاه واقعی خود را پیدا کند
شوربختانه با وجود آن‌که در برخی از کشورها این‌گونه سیاست‌ها سابقه‌ای طولانی دارد، هنوز در کشور ما این ابزارهای حیاتی و مهم اجرایی نشده است؛ در این کوتاهی، مجلس شورای اسلامی، به ویژه کمیسیون اقتصادی و کمیسیون عمران به عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر بر اجرای قوانین، نقش اساسی و تأثیرگذار دارند. وجود قوانین و مقررات شفاف، ساختار متناسب با وظایف و انتظارات، برخورداری از منابع و امکانات، برخورداری از مدیران و نیروی انسانیِ شایسته، بر سرعت لکوموتیو عمران و معماری کشور خواهد افزود.
انتخاب نماینده اصلح راه حل برون رفت از این معضلات است
در پایان عرض می‌کنم، آنچه موجب بروز بهترین عملکرد در شرایط حاضر است، انتخاب مناسب‌ترین نمایندگان مجلس است. انتخاب مناسب‌ترین نمایندگان نیز حاصلِ مشارکت حداکثر واجدان شرایط رأی در رأی‌گیری است. این مسأله باید مورد توجه مردم قرار بگیرد که کنارکشیدن و بی‌تفاوتی موجب انحراف مجلس از اهداف یاد شده خواهد شد، و افزون بر ناکارآمدی، زمینه منفعت طلبی‌های شخصی و انفرادی را در مقابل مصلحت جمعی فراهم می‌کند.
منبع بسیج نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;