جایگاه انرژی بادی در بین انرژی‌های جهان – 2

ظرفیت انرژی بادی در جهان


انرژی باد تقریبا در همه جای زمین در دسترس است؛ اما پیرامون میزان سازگاری و نیروی باد، تفاوت های وجود دارد. یک برآورد نشان می دهد که ۱ میلیون گیگاوات انرژی بادی در کل زمین وجود دارد و اگر فقط ۱ درصد از این زمین ها از نیروی باد بهره برداری کنند، می توان تمامی تقاضای جهانی برق را تامین کرد.


اگرچه اکثر انرژی باد در حال حاضر در خشکی ها به دست می آید، اما به محبوبیت مزارع بادی دریایی به عنوان یک منبع بزرگ با اثرات زیست محیطی کمتری (به ویژه با توجه به آلودگی صوتی و بصری) افزوده می شود. ظرفیت تولید انرژی بادی جهان در اواخر سال ۲۰۱۵ به ۴۳۵ گیگاوات رسید، حدود ۷ درصد کل ظرفیت تولید برق جهان.


مقایسه انرژی بادی


سه کشور از بزرگ ترین تولیدکنندگان برق از انرژی بادی، کشورهای چین ایالات متحده آمریکا و آلمان هستند. چین با ظرفیت نصب شده ی بیش از ۱۵۶٫۷ گیگاوات برق در سال ۲۰۱۶، زیادترین تولید برق از انرژی بادی در جهان را داشته است. این کشور سرمایه گذاری های عظیمی در بخش انرژی تجدیدپذیر و به خصوص انرژی بادی انجام داده است.


بر اساس گزارش انجمن انرژی بادی جهان، بازار انرژی بادی چین بزرگترین بازار جهانی است که ۵۲ از سهم بازار جهانی را در بر می گیرد. چین قصد دارد، قبل از پایان سال ۲۰۲۰ ظرفیت ۱۰ گیگاوات برق از توربین های دریایی به شبکه برق خود اضافه کند. چین بر اساس گزارش شورای جهانی انرژی باد، از این لحاظ در رتبه سوم قرار داشت.


کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا و آلمان، در بین کشورهای جهان؛ بالاترین ظرفیت تولید انرژی بادی را در اختیار دارند


ایالات متحده آمریکا، دومین تولیدکننده انرژی باد است که ظرفیت نصب شده آن به ۸۲٫۱ گیگاوات در پایان سال ۲۰۱۶ می رسید. بر اساس گزارش امسال انجمن انرژی بادی آمریکا، بیش از ۱۴۰۰۴ مگاوات پروژه انرژی بادی در دست احداث است و ۱۱۸۱۵ مگاوات هم از این پروژه ها در آستانه شروع به کار هستند.


ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، دارای بیش از ۵۲ هزار توربین بادی تجاری در بیش از ۴۲ ایالت و همچنین در کشورهای گوام و پورتوریکو بود. اواسط سال گذشته بود که شرکت Xcel Energy اعلام کرد که قصد احداث ۱۱ مزرعه بادی در ۱۱ ایالت این کشور را با ظرفیتی ۳٫۳۸ گیگاواتی دارد.


آلمان با نصب ۵۰ گیگاوات برق بادی در سال ۲۰۱۶، سومین کشور جهان در زمینه انرژی بادی لقب گرفت. اداره ی فدرال انرژی آلمان، بوندسنتزاگنتور، مناقصه ای را برای پروژه های انرژی بادی با ظرفیت ۱ گیگاوات اعلام کرد. این کشور قصد دارد که ظرفیت انرژی بادی خود را از طریق مناقصه ها تا سال ۲۰۱۹، سالانه به ۲٫۸ گیگاوات افزایش دهد. آلمان، یکی از کشورهای پیشگام اتحادیه اروپا از لحاظ انرژی های تجدیدپذیر است و به موجب قانون انرژی تجدید پذیر، مزارع بادی از سوبسید های دولتی بهره مند می شوند.


ظرفیت انرژی بادی در ایران


از زمان نصب توربین های بادی در ایران، تولید انرژی بادی رشد چشمگیری داشته است. توربین های بادی ایران عمدتا با کمک گروه صنعتی سدید و همکاری و سرمایه گذاری های شرکت های خارجی از جمله شرکت هندی سازلن انرژی و شرکت زیمنس آلمان ساخته و راه اندازی شده اند.


در سال ۲۰۰۴، تولید برق از انرژی بادی در ایران تنها ۲۵ مگاوات بود. اما یک سال بعد، این میزان به ۳۲ مگاوات افزایش یافت و در سال ۲۰۰۶ به ۴۵ مگاوات رسید. خوشبختانه با افزایش تولید پایدار برق، ایران به سرمایه گذاری در مزارع بادی ادامه داده است. در سال ۲۰۰۹، ظرفیت تولید برق حاصل از انرژی بادی به ۱۳۰ مگاوات افزایش یافت.


نحوه چرخش توربین های بادی


یکی از بهترین نیروگاه های بادی ایران در منطقه بادخیز منجیل در استان گیلان ساخته شده که به سبب بادهای تند موسوم به «هفت باد منجیل» مشهور است.


این نتیجه ساخت مزارع بادی بزرگ تر در مناطق ساحلی و بادخیز مانند منجیل در استان گیلان و بینالود در خراسان رضوی بود. شورای جهانی انرژی باد، با رشد سریعی در بخش انرژی باد، ایران در حال حاضر در رتبه ۳۰ جهان به لحاظ تولید انرژی بادی قرار دارد. اما با وجود پیشرفت قابل توجه صنعت انرژی بادی در کشور، مجموع کل ۱۵۰ مگاوات برق تولیدی از انرژی بادی، هنوز بخش کوچکی از برق مصرفی سالانه ایران را تشکیل می دهد که حدود ۳۳ هزار مگاوات است.


واقعیت این است که ایران هنوز به شدت وابسته به سوخت های فسیلی است و این سوخت ها تقریبا تمام برق کشور را تامین می کنند. و با وجود دورنمای مثبتی که در این حوزه دیده می شود، احتمالا شاهد رکود ایران در زمینه ی صنایع پاک و ارزان و منابع انرژی تجدیدپذیر خواهیم بود.


در واقع، با وجودی که سرمایه گذاری های اخیر از تمایل بالا برای سرمایه گذاری در این صنعت خبر می دهد، اما با وجود تحریم های بین المللی اخیر که در پی خروج آمریکا از توافق برجام اتفاق افتاد، صنعت نوظهور انرژی بادی کشورمان به مشکلاتی عدیده ای برخواهد خورد.


مورد دیگر اینکه، حتی ممکن است که ایران، ظرفیت فعلی برق تولیدی از انرژی بادی را هم از دست بدهد. در واقع، زیادتر توربین های بادی هر ۱۰ تا ۱۵ سال نیاز به تعمیرات عمده ای دارند و اگر به درستی نگهداری نشوند، دیگر کار نخواهند کرد. با توجه به اینکه، تهیه قطعات یدکی در آینده، دشوارتر خواهد شد، متاسفانه چشم انداز این صنعت، تیره خواهد بود.


آینده انرژی بادی: آیا در همه جای دنیا توربین های بادی خواهیم دید؟


انرژی باد همچنان یکی از امیدوارکننده ترین منابع انرژی تجدیدپذیر است. در طول دهه گذشته، صنعت انرژی بادی رشد چشمگیری داشت و مزارع باد در سراسر جهان نصب شدند. در حال حاضر منبع انرژی تجدید پذیر، بهترین رقیب نیروگاه های سوخت فسیلی هستند، حتی در برخ نقاط جهان، این انرژی پاک و ایمن، ارزان تر از ذغال سنگ است.


همه ی شواهد نشان می دهد که احتمالا در آینده، توربین های زیادتری در نقاط مختلف جهان خواهیم دید. به باور تحلیل گران، حتی اگر با رشد انرژی بادی روندی که برنامه ریزی شده پیش نرود، بازهم توربین های بادی در سال های آینده گسترش خواهند یافت.


اما این بدین معنا نخواهد بود که توربین های بادی در همه جا به چشم خواهند خورد. مخالفان انرژی بادی، ادعا می کنند که توربین های بادی، جلوه ی طبیعت را خدشه دار می کنند. هرچند در مقابل، موافقان انرژی بادی هم مدعی هستند که توربین های بادی به جذابیت های طبیعت خواهند افزود. بنابراین تاحدی منطقی است که تصور کنیم، دیدن توربین های چرخان بادی تقریبا در همه جا، ترسناک است و اینکه مناظر کوهستانی و زمین های کشاورزی دیگر هیچ گاه مانند گذشته نخواهند بود.


اما، احتمال اینکه شاهد افزایش توربین های بادی دریایی باشیم، بسیار بالاست. تکنولوژی انرژی بادی دریایی به سرعت در حال افزایش است و پتانسیل تولید برق از انرژی بادی در دریاهای آزاد به مراتب زیادتر از خشکی است. به این ترتیب، احتمال زیادتری وجود دارد که در آینده ای نزدیک هرگاه که از پنجره هواپیما به بیرون نگاه کنیم، توربین های بادی را در دریاهای وسیع ببینیم.


البته، در این شکی نیست که توربین های بادی در نواحی بادخیز، به شدت افزایش خواهند یافت. اما به دور از مخالفت ها با چنین پیشرفت هایی، اکثر مردم محلی با کمال میل توربین های بادی را پذیرفته اند. مزارع بادی می توانند به خصوص برای شهرهای صنعتی روبه زوال و متکی به نفت که بدون انرژی بادی، قطعا با رکورد اقتصادی مواجه می شوند، رفاه افتصادی را به همراه داشته باشد.


مزارع بادی به همان میزانی که به نفع اقتصاد محلی هستند، برای محیط زیست هم مفیدند. علاوه بر این، در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه توربین های بادی کوچک تر و قابل حمل خواهیم بود که می توانند به جز کسب وکارهای کوچک برای مصارف شخصی هم مورد استفاده قرار گیرند. از این رو، در آینده احتمالا دیدن توربین بادی در حیاط خلوت همسایه به امری عادی بدل می شود.


توربین های بادی ممکن است که با مجتمع های مسکونی و آسمان خراش ها نیز ادغام شوند. بنابراین، آینده مملو از توربین بادی است و همه جا توربین بادی خواهیم دید!


 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;