ثبت نکردن عفونتهای بیمارستانی حلقه مفقوده نظام سلامت

معاون بهداشت

آقاجانی گفت: طبق آمار جهانی بین 5 تا 10 درصد موارد بستری در بیمارستان‌ها منجر به عفونت می‌شود که در بخش‌های مختلف متفاوت است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی واقع در سالن همایش‌های رازی با بیان این مطلب که بحث عفونت‌های بیمارستانی در دنیا در اداره بیمارستان‌ها در کانون توجه قرار دارد، گفت: امروزه بحث عفونت‌های بیمارستانی بار عظیمی را بر دوش نظام‌های سلامت تحمیل می‌کند.

 

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، بخش قابل توجهی از عوارض و مرگ و میر از عفونت‌های بیمارستان‌های ناشی می‌شود، این در حالی است علی‌رغم پیشرفت دستگاه‌ها و تکنولوژی‌ و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف همچنان یکی از مشکلات عمده نظام‌های سلامت بحث عفونت‌های بیمارستانی است.

 

آقاجانی با اشاره به این مطلب که مهمترین اصل برای کنترل عفونت‌ها ثبت دقیق، جامع و علمی موارد ابتلا است، گفت: طبق آمار جهانی بین 5 تا 10 درصد موارد بستری در بیمارستان‌ها منجر به عفونت می‌شود که در بخش‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال در بخش مغز و اعصاب یک تا دو درصد و در بخش سوختگی تا 60 درصد هم گزارش می‌شود. همچنین در بخش مراقبت‌های ویژه و آی‌س‌یو بیش از مهمترین مسائل کنترل عفونت بیمارستانی است.

 

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این مطلب که از ابتدای دهه 70 میلادی نظام‌های جامع کنترل عفونت بیمارستانی تدوین شده است، تصریح کرد: اما در آمریکا بیش از 40 سال است که این نظام جامع اجرایی می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که در بیمارستان‌های ما علی‌رغم توسعه بخش‌های دولتی و غیردولتی با چالش‌های متعدد در عفونت بیمارستانی روبه‌رو هستیم، گفت: مهمترین چالش ثبت موارد ابتلا به عفونت بیمارستانی است و تا زمانی که نظام دقیق ثبت وجود نداشته باشد نمی‌توانیم تداخلات لازم را برای کنترل انجام دهیم.

 

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، نظام ثبت دقیق در کشور وجود ندارد و ما به نظام جامع مراقبت و پیش‌گیری از عفونت بیمارستانی نیاز داریم که باید طراحی و اجرا شود. در حقیقت پیشنهاد می‌کنم ثبت عفونت‌های بیمارستانی در مجامع علمی کشور مورد توجه قرار گیرد و بیمارستان‌ها برای ایجاد نظام ثبت پایلوت شوند و برای کاهش این عفونت‌ها برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم.

کادر درمانی منبع بی سر و صدای انتقال “عفونت بیمارستانی”

دکتر علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کنگره تجهیزات پزشکی گفت: این همایش سومین همایش ارتقای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت است، هدف این است که عفونت‌های بیمارستانی را به طریقی کاهش دهیم. مطالعات جدی برای عفونت بیمارستانی صورت نگرفته است.

 

وی با بیان این‌که 10 تا 15 درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور به عفونت بیمارستانی مبتلا می‌شوند افزود: گاهی اوقات ما به ساده ترین نکات توجه نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم که در این زمینه باید کار بزرگی انجام دهیم.

 

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های عمده انتقال عفونت به بیماران در بیمارستان‌ها از طریق تجهیزات پزشکی و کادر درمانی است، تجهیزات پزشکی و کادر درمانی یک منبع ورودی بدون سر و صدای دائمی انتقال عفونت هستند.

 

پیوندی اظهار کرد: اگر چک لیست مشخص و استانداردی از بیمارستان‌ها در خصوص عفونت‌های بیمارستانی وجود داشته باشد، براساس چک لیست‌ها حداکثر ارزیابی و ارتقای درمان و کنترل عفونت بسیار موثر است.

 

گفتنی است سومین کنگره تخصصی ‘استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون’ 17 و 18 آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود/ یکپارچه‌سازی دستگاه‌های مرتبط در حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون از اهداف برپایی این همایش است.

در این کنگره تخصصی تمام تجهیزات و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون از جمله سیستم‌های استریل‌کننده و شوینده و ضدعفونی کننده در بخش‌های استریلیزاسیون مرکزی، اتاقهای عمل، آزمایشگاه، دندانپزشکی، بخش‌های ویژه، آندوسکوپی، سیست‌های مرتبط با بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در بیمارستان‌ها، محلول‌ها و مواد ضد عفونی کننده، سیستم‌های تصفیه و ضد عفونی هوا، سیستم‌های تولید و انتقال گازهای طبی به ویژه هوای مدیکال، البسه و تجهیزات یک بار مصرف، سیستم‌های موجود در لنژی و بخش تصفیه فاضلاب مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;