تولید کاشی و سرامیک کشور به مرز ۴۰۰ میلیون متر مربع رسید

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور با اعلام اینکه پارسال تولیدات این بخش به مرز ۴۰۰ میلیون متر مربع رسید، گفت: ظرفیت نصب شده ماشین آلات این بخش ۳۵ تا ۴۰ درصد بیش از تولید فعلی است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد روشنفکر با اعلام این خبر افزود: صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال ۹۷ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت، صادرات این بخش در سال ۹۶ حدود ۱۲۱ میلیون متر مربع بود.
وی تصریح کرد: ایران از لحاظ تولید سرامیک و کاشی در سال‌های ۹۱- ۱۳۹۰ جایگاه پنجم (پس از چین، هند، برزیل و اسپانیا) را به خود اختصاص داده بود، اما بدلیل سیاست‌های تنظیم بازار به رتبه نهم یا دهم نزول کردیم، اما از نظر صادرات نیز رتبه پنجم را در سال‌های مزبور داشتیم که همچنان این جایگاه حفظ شده است.
سهم صادرات ۲۰ درصد تولید
روشنفکر یادآور شد: آمارهای موجود گویای آن است که در سال‌های گذشته بالغ بر ۸۰ درصد سرامیک و کاشی تولیدی در بازار داخلی جذب و بقیه به عراق و دیگر بازارهای هدف صادر شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر عراق و کشورهای منطقه، آسیای میانه نیز صادرات این بخش را جذب کرد و اکنون برخی از کشورهای آفریقایی هم از تولیدات ایران استقبال می‌کنند.
رئیس انجمن مزبور تصریح کرد: صنعت کاشی و سرامیک ایران امروز از نظر کیفیت، طراحی و… به توانمندی لازم رسیده که بازارهای اروپا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی را نیز تحت پوشش قرار دهد.
واردات کاشی و سرامیک یک فرصت
روشنفکر معتقد است: بازار کاشی و سرامیک ایران از نظر اقتصادی برای کشورهای رقیب، مقرون به صرفه نیست، زیرا تولیدات داخلی با کیفیت مرغوب به مراتب ارزان‌تر از مشابه خارجی است و برآورد می‌شود که پارسال واردات این بخش صفر شده باشد.
وی خاطرنشان ساخت: واردات کاشی و سرامیک خارجی امروز دیگر برای تولید کنندگان این بخش به منزله تهدید نیست، بلکه فرصتی برای ارتقای تنوع تولید و کیفیت به حساب می‌آید.
بر اساس این گزارش، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت در نخستین نشست شورای مشورتی جوانان گفت: ایران در زمینه سرامیک و کاشی سالیانه ۳۶۰ میلیون متر مربع تولید دارد، در حالی که در گذشته سه میلیون‌متر مربع واردات داشت، اکنون نه تنها نیازی به این واردات نیست، بلکه امکان صادرات هم فراهم شده است.
وی اظهار داشت: پاکستان سالیانه ۱۰۰ میلیون مترمربع سرامیک و کاشی مصرف می‌کند و پارسال هشت میلیون متر مربع صادرات ایران به پاکستان ثبت شد.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;