تولید علم چیست؟

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه می کنید سرمقاله شماره 174 هفته نامه تاسیسات نیوز می باشد.

 

 

 

همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

 

هفته آینده در نمایشگاه تاسیسات آخرین اثر مکتوب من که ترجمه بخش اول از هندبوک کاربردهای اشری است منتشر می‌شود. این اثر پس از نه سال از آخرین اثر مکتوب من ارائه می‌شود.





البته این کتاب حاصل تلاش من به تنهایی نیست و ترجمه‌ای کامل و بدون هیچ دخل و تصرف از فصل‌های یک تا سیزده است که سعی شده است ترجمه‌ای پاک و با امانت‌داری کامل باشد. به همین دلیل به‌جای ترجمه مفهومی از روش ترجمه لغت به لغت استفاده شده است.





کار بسیار سخت و وقت‌گیری که با حوصله و وسواس من ادغام شد و حاصل اثری خوب ولی همراه با عصبانیت ناشر شد.
ترجمه فصل‌های دیگر نیز در حال انجام است که به یاری خدا در چند ماه آینده منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

دلیل انتخاب این اثر و ترجمه آن بر هیچ مهندس حرفه‌ای شاغل در جامعه تاسیساتی ایران پوشیده نیست. انتخاب اثری که آن را می‌توان سرچشمه دانش دانست و ترجمه و انتشار آن قدم کوچک و ابتدایی‌ای است برای برون‌رفت از این آشفته بازار بی‌دانشی وحشتناکی که در آن گرفتار آمده‌ایم. وجود ده‌ها کتاب که مطالبی را از مراجع مختلف جمع‌آوری می‌کنند و به خورد همکاران می‌دهند نه‌تنها کمکی به اوضاع فعلی نکرده است که شاید کار را بدتر نیز کرده است.





البته معدود کتاب‌های ناب موجود را باید از این قاعده کلی جدا کرد. هستند کتاب‌هایی که مرجع عالی طراحی، نظارت یا اجرا محسوب می‌شوند. اما حیف که تقلید و سعی در تکرار همان مطالب حتی از همان مراجع با رنگ و لعابی دیگر این جواهرات درخشان را پنهان نموده است. البته استفاده از همه کتاب‌ها برای همکاران جوان خوب و مفید است. شاید ایراد اساسی از خود همکاری است که سعی در بالا رفتن از این پلکان ندارد و سال‌ها به‌پای یک کتاب می‌نشیند و می‌سوزد!

 

 

 

 

قبول کنیم که در این زمینه ما تولید علم نداریم. ما تنها می‌توانیم به نشر علم روز دنیا بپردازیم تا به دانشی بالا دست یابیم. برای نشر علم نیز باید تلاشی مضاعف و حوصله‌ای کافی داشت.آیا توزیع کتابی میان دانشجویان و ترجمه توسط آنان مشکلی از ما حل می‌کند؟
آب را باید از سرچشمه خورد. علم را باید یافت حتی اگر در ثریا باشد.





تولید علم نیز کاری است نه‌چندان خرد که تصور ما بر آن است. چنانی که نویسندگان مطرح کتب تخصصی ما یا فقط به کار تألیف اشتغال دارند آن‌هم در دوران بازنشستگی و یا تنها دو سه عنوان کتاب دارند و این راز ماندگاری آن‌هاست!








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;