تولید دستگاه اکسیژن ساز خانگی

به گزارش تاسیسات نیوز، دستگاه‌های اکسیژن ساز که به همت متخصصان داخلی طراحی شده با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب طرح کلان ملی فناوری تولید تجهیزات پزشکی با هزینه ای معادل یک دوم محصولات مشابه خارجی به مرحله تولید انبوه رسیده است. دستگاه اکسیژن ساز با کیفیتی مشابه بهترین نمونه‎های وارداتی و هزینه ای معادل یک دوم این محصولات به مرحله تولید انبوه رسیده است و هم‌تراز با برندهای شناخته شده خارجی شده و گام مهمی در رفع چالش درمانی این بیماران بردارد.





ساخت این دستگاه، پس از بررسی‌های علمی و دقیق نمونه خارجی این دستگاه، فرآیند بومی سازی و تولید فناوری آن آغاز شد و با تولید قطعات در ابعاد آزمایشگاهی، با بودجه شخصی نمونه اولیه و آزمایشگاهی این دستگاه نهایی شد و سپس با کمک معاونت علمی که به پیشبرد این طرح اختصاص یافت، نمونه نیمه صنعتی این دستگاه به مرحله تولید رسید و در حقیقت، با تلاش فناوران و حمایت یک نهاد دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ایده‌ی حل یک مشکل و کمک به بیماران کشور، به فناوری بدل شد و در نهایت محصول فناورانه تولید و در اختیار مشتری قرار گرفت و اکنون پس از گذشت ۳ سال از آغاز این پروژه و علیرغم تمامی مشکلات و کاستی‌ها، مراحل ساخت دستگاه به خوبی پیش رفت و با راه اندازی خط تولید، از نمونه‌های نیمه صنعتی نیز فراتر رفت و این دستگاه به صورت انبوه در کشورمان تولید شد.





علی ابراهیمی، مدیر عامل شرکت نفس یار طب، نقش این دستگاه را در بهبود زندگی و کاهش مشکلات بیماران تنفسی حیاتی دانست و افزود: بیماران تنفسی به دلیل نیاز مداوم به اکسیژن باید به صورت مستمر از دستگاه‌های تولید اکسیژن استفاده کنند و عدم دسترسی به این امکان می‌تواند مشکلات جدی را برای آنان به همراه داشته باشد. از استفاده کنندگان این دستگاه می‎توان به جانبازان شیمیایی، بیماران COPD، بیماران ریوی – قلبی، مبتلایان به آسم و عموم بیماران نیازمند به اکسیژن رسانی اشاره کرد.





وی با بیان این که استفاده غیر مداوم و عدم تامین نیاز به اکسیژن با بستری شدن مکرر این بیماران، ضمن ایجاد مشکلات جدی و تداوم بیماری، هزینه‎های گزافی را به نظام بهداشت و درمان کشور تحمیل خواهد کرد، افزود: یکی از معایب اصلی نمونه‎های وارداتی علاوه بر قیمت گزاف آن، عدم وجود خدمات پس از فروش مناسب است که در بعضی موارد حتی از کیفیت لازم نیز برخوردار نیست، بنابراین بر آن شدیم نیاز بیماران کشور به این دستگاه را برطرف کنیم و بتوانیم خدمات مطلوبی را ارائه دهیم.





در حال حاضر بنیاد جانبازان با استفاده از این محصول، تا حدود زیادی از صرف هزینه‌های گزاف خرید نمونه خارجی جلوگیری کرده است و چالش نبود خدمات پس از فروش نیز با استفاده از ظرفیت‎های بومی رفع گردیده است. جانبازان محترم کشورمان با استفاده از این محصول ایرانی مشکلات کمتری دارند و رضایت خود را نسبت به این دستگاه اعلام کردند.





این فعال فناور، در خصوص کارکرد این دستگاه گفت: هوای موجود در اطراف ما فقط حاوی ۲۱ درصد اکسیژن است و بیمارانی که نتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را از هوا تامین کنند، دچار مشکلاتی می‎شوند و ناچارند از یک دستگاه‌ با توانایی تولید اکسیژن خالص استفاده کنند. پیش از این کپسول‌های حاوی اکسیژن خالص توسط بیماران مورد استفاده قرار می‌گرفت که دارای مشکلات و معایب زیادی بود.






یکی از بزرگترین معایب استفاده از این کپسول‎ها آن بود که صرفا اکسیژن مورد نیاز ۸ ساعت بیمار را تامین می‎کرد؛ اما با ورود فناوری‌های جدید، دستگاه‎های اکسیژن ساز در قالب‎ها و شکل‎های گوناگون وارد بازار سلامت شدند و کاربردهای فراوان خود را نشان دادند.





ابراهیمی با اشاره به موفقیت آزمایشات و پشت سر گذاشتن مراحل متعدد تست و ارزیابی اکسیژن‌ساز این شرکت، گفت: این محصول در نهایت توانست تاییدیه‎های لازم از جمله پروانه تولید و فروش را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کند و به بازار تجاری وارد شود.





مدیرعامل نفس یار طب با بیان این که نمونه داخلی با کیفیتی معادل نمونه‎های مشابه اروپایی، با قیمت تقریبی یک دوم آن محصولات عرضه می‌شود، ادامه داد: دستگاه‎ها باید توانایی تولید حداقل ۹۰ درصد اکسیژن خالص نسبت به توان اسمی شان که عموما به صورت لیتر بر دقیقه بیان می‎شود را دارا باشند که خوشبختانه این دستگاه ایرانی دارای چنین قابلیتی است.





این فعال فناور، نبود خدمات پس از فروش را از ضعف‎های قابل توجه نمونه‌های وارداتی دانست و به رفع این خلا با تولید نمونه داخلی اشاره کرد و افزود: یکی از ضعف‎های عمده‎ی محصولات وارداتی این بود که بسیاری از سنسورها و آلارم‌ها برای ارزان تر تمام شدن قیمت نهایی دستگاه و ارائه نکردن خدمات پس از فروش از روی دستگاه حذف می‎شد که همین امر مشکلات بزرگی را برای کاربران به همراه داشت. اما این محصول از تمامی سنسورها و هشدار دهنده‎های مورد نیاز برای استفاده بهتر از دستگاه برخوردار است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;