تولید آب فلزی در سیاره زمین

تاسیسات نیوز: از گذشته دور دانشمندان در حال کشف راهی برای تبدیل عناصر مختلف به فلز ارزشمند طلا بودند. هم اکنون دانشمندان آکادمی علوم چک توانستند برای چند ثانیه، آب را به فلزی براق و طلایی تبدیل کنند. 
یونگ ویرت شیمی فیزیکدان آکادمی علوم چک می گوید: ” این لحظه مانند لحظه کشف عنصر جدید بود. برای چند ثانیه کوتاه، آب به رنگ زرد براق و طلایی درآمد. این فاز گذار با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود.”
از نظر تئوری اغلب مواد با فشار مناسب می‌توانند به فلز تبدیل شوند. در فشار بالا، اتم ها و مولکول ها فشرده شده و شروع به تقسیم الکترون های خارجی خود می کنند. در این شرایط، مانند فلزات آهن و مس قادر به جابجایی الکترون شده و خاصیت رسانایی پیدا می کنند.
برای تبدیل آب به فلز، فشاری حدود ۱۵ میلیون اتمسفر نیاز است. برای درک بیشتر، فشار هوای روی سطح زمین را  ۱۵ میلیون برابر کنید. این مورد از نظر تئوری صحیح است اما عملا این کار در آزمایشگاههای کنونی امکان پذیر نیست. چنین فشاری ممکن است در هسته ی سیارات عظیمی مانند مشتری وجود داشته باشد.
روش جایگزین یونگ ویرت، استفاده از الکترون های فلزات قلیایی بود. عناصر گروه اول جدول تناوبی از جمله سدیم و پتاسیم تمایل به انتقال خارجی ترین الکترون خود دارند.
یونگ و همکارانش در سال گذشته چنین آزمایشی را بر روی آمونیاک انجام داده بودند و تصمیم گرفتند آن را روی آب نیز آزمایش کنند. اما واکنش فلزات قلیایی با آب باعث انفجار می شد.
راه حل چه بود؟ آنها سرعت واکنش را کم و از انفجار جلوگیری کردند.
تیم یونگ سرنگی را با سدیم و پتاسیم پر کرده و آن را داخل محفظه خلا قرار دادند. سپس قطراتی از این فلزهای قلیایی را در معرض بخار آب قرار دادند. به محض تشکیل یک لایه ۰.۱ میکرومتری از آب روی این قطرات، الکترون فلزات قلیایی به مولکول های آب منتقل شدند! این انتقال الکترون باعث تغییر ماهیت آب شده و در عرض چند ثانیه لایه نازک آب، رنگ طلایی و براق به خود گرفت. تیم آزمایش کننده با استفاده از طیف سنج توانستند نشان دهند که آب زرد براق در واقع ماهیت فلزی دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;