توقف ضرردهی 700 میلیون دلاری پالایشگاه آبادان

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: برای جلوگیری از روند ضرردهی، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان آغاز شده است.

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حمید شریف رازی در نشست خبری با بیان اینکه عمر برخی واحدهای پالایشگاه آبادان بیش از 80 سال است افزود: این پالایشگاه با این همه قدمت از راندمان مناسبی برای ادامه کار برخوردار نبود از این رو نوسازی این پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت.





وی اضافه کرد: بر اساس طرح توسعه و تثبیت ظرفیت، آخرین واحد تقطیر پالایشگاه و برخی دیگر از واحدهای این پالایشگاه با ظرفیت 150 هزار بشکه حفظ و پالایشگاه جدید با ظرفیت 210 هزار بشکه در کنار آن احداث خواهد شد و اگرچه تولید پالایشگاه کمتر از ظرفیت قبلی خواهد بود اما محصولات با بهره وری و ارزش افزوده بالا تولید خواهد شد.





شریف رازی گفت: با بهره برداری از طرح توسعه ای پالایشگاه آبادان، تولید مازوت از 14 میلیون لیتر در روز به 8 میلیون و 250 هزار لیتر در روز کاهش می یابد و این میزان هم به مصرف خوراک واحدهای جدید می رسد که در کنار افزایش تولید گوگرد از 100 تن کنونی در روز به 700 تن، نقشی مهم در سازگاری با طرح های زیست محیطی خواهد داشت.





وی با بیان اینکه هزینه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، 2 میلیارد و 700میلیون دلار برآورد شده است افزود: تأییدیه فاینانس بخش اول طرح که یک میلیارد و 20میلیون دلاراست از جانب بیمه دولتی چین صادر شده و موافقت ها برای 1میلیارد و 700میلیون دلار بقیه نیز دریافت شده است البته 50 درصد از اجرای این طرح متعلق به شرکت چینی و 50 درصد آن سهم ایرانیان خواهد بود.




شریف رازی افزود: عمده برق مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از واحدهای موجود تأمین می شود ضمن اینکه یک نیروگاه 60 مگاواتی هم برای نیروگاه جدید احداث خواهد شد.





وی ادامه داد: بعد از اجرایی شدن این طرح، تولید بنزین معمولی روزانه از 13میلیون لیتر کنونی، 16درصد افزایش خواهد داشت، بنزین سوپر هم که هم اکنون تولید نمی شود به حدود 3 میلیون درلیتر خواهد رسید، نفت سفید از 7 هزار و 200 لیتر در روز به 14 میلیون و 600 هزار لیتر افزایش می یابد این در حالی است که تولید گازوئیل از 17 میلیون لیتر کنونی در روز، 7 درصد کاهش خواهد داشت.





مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه بعد از اجرای طرح توسعه، ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان به 360 هزار بشکه در روز خواهد رسید گفت: اجرای هر مرحله از این طرح 4 سال به طول خواهد انجامید اما اگر تسهیلات مرحله دوم زودتر تأمین شود کل زمان در نظر گرفته شده برای اجرای دو مرحله طرح، حداکثر 5 سال خواهد بود.





شریف رازی با بیان اینکه با راه اندازی فاز اول و دوم این مجموعه به طور مستقیم 7 هزار نفر جذب خواهند شد افزود: با تکمیل طرح جدید، واحدهای قدیمی از مدار خارج و به شکل موزه نگه داری خواهد شد.





مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا در انصراف مشارکت شرکت های خارجی در طرح های داخلی گفت: تا کنون هیچ خبری درباره عقب کشیدن و یا عدم مشارکت های خارجی در طرح های شرکت ما نداشتیم و همه آنها مایل به همکاری با ما هستند.





شریف رازی همچنین گفت: شرکت های ژاپنی و کره ای پیشنهادهایی را برای نوسازی پالایشگاه هایی مانند اصفهان و بندرعباس ارائه کرده اند گفت: برای نوسازی پالایشگاه اصفهان تفاهم نامه ای امضا شده و مسئولان به دنبال نهایی کردن فاینانس پروژه هستند.





مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران افزود: هم اکنون پالایشگاه اراک سودآورترین واحد پالایشگاهی کشور است.





وی افزود: ما طرح را اجرا و خطوط های انتقالی لوله را طراحی می کنیم اما وقتی شهر توسعه می یابد خطوط طراحی شده ما با جامعه شهری عجین می شود در حالی که در ابتدای امر خطوط طراحی شده ما خارج از شهر بوده اند، اما تمامی خطوط انتقالی ما دارای سیستم حفاظتی کاتودی هستند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;