توصیه‌های خود مراقبتی در بروز پدیده گرد و غبار

متخصصان توصیه می‌کنند در شهر‌های بحرانی کلیه افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.
به گزارش تاسیسات نیوز، توصیه‌های خود مراقبتی در بروز پدیده وقوع گرد و غباربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان ؛ با توجه به آلودگی و احتمال بالا رفتن میزان ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون ، شهروندان می‌بایست به منظور حفظ سلامت خود، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی تا پایان شرایط آلودگی هوا انجام دهند.
از منزل خارج نشوید
ضروریست در شهر‌های بحرانی کلیه افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.
حتما از ماسک استفاده کنید
در شهر‌های آلوده، گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند. سایر افرادتوصیه‌های خود مراقبتی در بروز پدیده وقوع گرد و غبار نیز با استفاده از ماسک مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضوردر فضای باز را به حداقل کاهش دهند.درصورت لزوم به خروج از منزل یا محل کار، حتماً از ماسک مناسب استفاده شود. ماسک مناسب در این شرایط با توجه به بیماری کرونا، ماسک n ۹۵ یا ماسک (ffp ۲، ffp ۳ به همراه ماسک‌های سه لایه) است.
ورزشکاران نیز در زمان وقوع پدیده گرد و غبار، و ورزشکاران از ورزش در فضای باز و کوهنوردان از کوهنوردی پرهیز کنند.حضور در پارک‌ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گردوغبار، صورت نگیرد. چرا که مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن می‌باشد.
چگونه در هوای غبار آلود از خود مراقبت کنیم ؟
در صورت استفاده از خودرو ، شیشه ها بالا باشند
تردد خودرو‌های شخصی کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده ازماسک مناسب، شیشه‌ها را بالا نگهدارید.
کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، مثل پلیس راهور، حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک با ویژگی‌های فوق استفاده کنند.
مصرف شیر ، ماست و سبزیجاتتوصیه‌های خود مراقبتی در بروز پدیده وقوع گرد و غبار
مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهید.
خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین C نیز سبب تقویت عروق خونی و کاهش خطر سکته قلبی درروز‌های آلوده سال می‌شود.
از جمله خوراکی‌های حاوی ویتامین C می‌توان پرتغال، توت فرنگی، انبه، گریپ فروت، کلم بروکلی و لیموترش را نام برد.مواد غذایی حاوی ویتامین E نیز گروه دیگر خوراکی‌های مفید برای سلامت بدن در این روز‌ها هستند. خوراکی‌های حاوی این ویتامین سبب محافظت از آسیب سلولی بدن و تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.
از جمله خوراکی‌های حاوی ویتامین E می‌توان سبزی‌های دارای برگ سبز، غلات، زرده تخم مرغ، کره و روغن‌های گیاهی را نام برد. خوراکی‌های حاوی ماده سلنیوم از جمله تخم مرغ، پیاز، سیر و ماهی‌های روغنی نیز برای سلامت بدن بسیار مفید هستند و از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن و آسیب به کبد و ریه‌ها جلوگیری می‌کنند.
همچنین در روز‌هایی که میزان آلودگی هوا بالاست نوشیدن مقدار کافی آب، نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا در منزل و محل کار و نیز نظافت روزانه با استفاده از جارو و دستمال مرطوب سبب نفوذ کمتر ذرات آلاینده به بدن و بروز بیماری می‌شود. با رعایت راهکار‌های بالا در هوای آلوده از سلامت خود مراقبت خوبی به عمل می‌آورید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;