توسعه گازرساني به روستاهاي كردستان

نماينده مردم شهرستان هاي سنندج، ديواندره و کامياران در مجلس شوراي اسلامي، گازرساني به روستاهاي استان کردستان را در ماندگاري روستاييان در روستاها و جلوگيري از مهاجرت آنها به شهرها بسيار موثر دانست.

     مهندس سيد احسن علوي در ديدار با مديرعامل، معاونان و کارکنان شرکت گاز کردستان در سالن اجتماعات اين شرکت در سنندج، مهاجرت روستاييان به شهرها و خالي شدن برخي از روستاهاي استان در سال هاي جنگ تحميلي و بعد از آن را يکي از مشکلات و معضلات کردستان دانست و افزود: بردن امکانات به روستاها يکي از مهم ترين راهکارها در ماندگاري و جلوگيري از مهاجرت روستاييان بود که خوشبختانه در حوزه گازرساني بسيار خوب عمل شد.

    وي مهاجرت روستاييان به شهرها را به دليل نبود امکانات رفاهي از جمله مراکز بهداشتي درماني، آموزشي و سوخت دانست و گفت: خوشبختانه ورود گاز طبيعي به روستاها در ماندگاري روستاييان نقش بسيار موثري داشت.

    وي با قدرداني از تلاش مسوولان و پيمانکاران شرکت گاز کردستان در توسعه گازرساني به روستاها گفت: توقع مردم ساکن در روستاهاي کردستان از شرکت گاز افزايش يافته و انتظار دارند تمام روستاها گازدار شود.

    عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در ادامه از تلاش شرکت گاز کردستان در توسعه گازرساني در سطح استان به خصوص روستاها قدرداني کرد و گفت: باتوجه به سخت و صعب العبور بودن مسيرهاي استان، فعاليت عمراني در اين استان بسيار مشکل است، اما خوشبختانه شرکت گاز در اين راستا بسيار خوب عمل کرده است.

    علوي با اشاره به تصويب اعطاي تسهيلات به شرکت هاي گاز استاني از سوي دولت، اظهار کرد: از طريق بانک مرکزي بحث پرداخت تسهيلات بانکي به شرکت گاز کردستان را پيگيري خواهيم کرد.

    علوي زمان فعلي را فرصت بسيار خوبي در جهت جبران عقب ماندگي هاي کردستان دانست و گفت: بايد با اختصاص اعتبارات و امکانات بيشتر در جهت افزايش فعاليت هاي عمراني در سطح استان تلاش کرد.

    وي از مسوولان اجرايي خواست با تامين امکانات مورد نياز مردم روستاها از مهاجرت آنها به شهرها جلوگيري کنند تا شاهد خالي شدن روستاها نباشيم.

    وي همچنين از نبود برنامه مديريتي خاصي در حوزه روستايي در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه سياست گذاري کشور براي روستاها غلط است و بايد اين سياست ها عوض شود.

    محدوديت هاي بودجه اي مانع نشده است

    مديرعامل شرکت گاز کردستان نيز در ادامه اين ديدار گفت: محدوديت هاي بودجه اي و عدم پرداخت تسهيلات بانکي مانع اجراي پروژه هاي گازرساني اين شرکت در استان کردستان نشده است.

    مهندس محمد مهدي مهدوي، افزود: براساس قانون به هر يک از شرکت هاي گاز استاني يکصد ميليارد تومان در قالب تسهيلات بانکي بايد پرداخت مي شد که شرکت گاز کردستان تاکنون يک ريال از اين مبلغ را دريافت نکرده است.

    وي با اشاره به مشکلات عديده از جمله عدم تامين نقدينگي به موقع، عدم اختصاص تسهيلات بانکي و سخت و صعب العبور بودن مسيرهاي گازرساني و حجم وسيع مصوبات و تعهدات، گفت: مجموعه اين عوامل مانع از اجراي پروژه هاي گازرساني در سطح استان نشده است.

    وي در ادامه شرکت گاز کردستان را در زمينه توسعه گازرساني در استان به خصوص حوزه روستاها يکي از شرکت هاي برتر دانست و گفت: اين شرکت در زمينه گازرساني به روستاها در طول سال هاي 89 و 90 رتبه سوم کشور را کسب کرد.

    به گفته وي در سال گذشته يک شهر، 156 روستا، 167 واحد صنعتي و 10 جايگاه سي ان جي جديد گاز دار شد و 46 هزار و 720 خانوار جديد نيز به مجموع خانوارهاي تحت پوشش گاز استان اضافه شد.

    وي همچنين به عملکرد شرکت گاز کردستان در 10 ماه امسال اشاره کرد و افزود: در اين مدت با اجراي 710 کيلومتر لوله گذاري و 16هزار و 700 مورد نصب انشعاب 76 روستا، 139 واحد صنعتي و يک جايگاه سي ان جي به جرگه مصرف کنندگان گاز طبيعي در استان اضافه شد و با 32 هزار و 500 اشتراک پذيري جديد، 30 هزار و 500 خانوار جديد نيز از نعمت گاز طبيعي برخوردار شدند.

    وي اظهار کرد: اکنون عمليات گازرساني در دو شهر صاحب و شويشه و 95 روستا نيز فعال است.

    به گفته وي ساکنان شهرهاي شويشه و صاحب در دهه فجر امسال از نعمت گاز طبيعي برخوردار شدند.

    مديرعامل شرکت گاز کردستان در ادامه سخنان خود وضعيت موجود شبکه انتقال و توزيع گاز طبيعي در استان را يک هزار و 360 کيلومتر خطوط انتقال فشار قوي، 60 هزار و 90 کيلومتر شبکه توزيع گاز، 196 هزار انشعاب، 337 هزار مشترک و 361 هزار خانوار عنوان کرد.

    مهندس مهدوي همچنين تعداد شهرهاي گاز دار استان را 22 مورد و روستاها را نيز 624 مورد اعلام کرد و گفت: اين رقم تا پايان دهه فجر امسال به 24 شهر و 671 روستا افزايش يافت.

    وي ضريب نفوذ گاز طبيعي در جمعيت شهري استان را 6/99 درصد و جمعيت روستايي را 64 درصد اعلام کرد.

    وي همچنين تعداد واحدهاي صنعتي گازدار استان را 960 واحد، تعداد شهرک هاي صنعتي فعال بهره مند از گاز طبيعي را 10 شهرک و تعداد جايگاه سي ان جي فعال را نيز 48 مورد دانست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;