توجه به مقاوم‌سازی ساختمانهای موجود

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، چهارده سال از زلزله 6.3 ريشتري بم مي گذرد، زلزله اي که بيش از دهها هزار کشته و بيش از صد هزار بي خانمان به همراه اثرات ناگوار روحي و رواني براي بازماندگان بر جاي گذاشت و خاطراتي تلخ که براي هميشه قرين نام بم شد.


مهندس عبدالرضا قاسميان لنگرودي ، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در گفتگو با روابط عمومي اين سازمان گفت با توجه به اينکه بخش اعظم کشور در پهنه با خطر نسبي زياد زلزله قرار دارد، رعايت اصول ايمني و مهندسي در ساخت سازه ها، بناها و همچنين آموزش همه جانبه، جهت آمادگي در برابر اين رخداد طبيعي ضروري است.

 

وي افزود متاسفانه اکثر خانه هاي بم در آن روزها به صورت خشتي و گلي بود و مقاومت مناسبي نداشت. به همين دليل موجب افزايش تلفات جاني شد. اين مسئله در زلزله سال 69 منجيل و رودبار به واسطه عدم رعايت مقررات ملي بيشتر محسوس بود.

 

مهندس قاسميان با اشاره به لزوم آشنايي مردم با اصول ابتدايي مقررات ملي ساختمان گفت : مقررات ملي ساختمان مجموعه ‌اي است از ضوابط فني، اجرايي و حقوقي لازم در طراحي، نظارت و اجراي عمليات ساختماني اعم از تخريب، نوسازي، توسعه بنا، تعمير و مرمت اساسي، تغيير کاربري و بهره برداري از ساختمان؛ که به منظور تامين ايمني ، بهره دهي مناسب، آسايش، بهداشت و صرفه اقتصادي تهيه شده است و رعايت مباحث بيست و دوگانه آن و آيين نامه هاي موجود به ويژه آيين نامه طراحي ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد 2800) در کنار استفاده از مهندسين داراي صلاحيت و استادکاران ماهر، تضمين کننده ايمني ساختمانها در برابر حوادث طبيعي است.

 

وي تاکيد کرد فرهنگ سازي در زمينه رعايت مقررات ملي و ايمن سازي بايد از مدارس آغاز و در بين دانش آموزان نهادينه شود.


رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان ضمن اشاره به زلزله اخير کرمانشاه ادامه داد اگر رعايت مقررات ملي و مقاوم سازي در کرمانشاه صورت نمي گرفت شاهد تراژدي غمناکتري از تراژدي بم و رودبار بوديم گرچه متاسفانه تعدادي از هموطنان در زلزله اخير نيز جانشان را از دست دادند اما در مقايسه با زلزله هاي پيشين(بم و رودبار) شاهد ضمانت رعايت قوانين و مقررات ملي در حفظ جان و ايمني ساختمانها بوديم.

 

قاسميان افزود علاوه بر ساخت و ساز اصولي و ايمن سازي، بايد به مقاوم سازي ساختمانهاي موجود نيز توجه داشت.


وي با بيان اينکه بافتهاي فرسوده به دليل نداشتن زيرساخت مناسب و عدم استحکام لازم در معرض مخاطره جدي هستند، تاکيد کرد بايد مقاوم‌سازي اين بافتها را جدي گرفت تا در زمان وقوع زلزله شاهد مخاطرات و آسيب هاي کمتري باشيم.

 

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در پايان گفت سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان در طول سال هاي گذشته فعاليت هاي متعددي در حوزه هاي آموزشي و ترويجي براي مهندسان و عموم مردم با حضور در رسانه ها، جرايد، برگزاري سمينارها و نمايشگاهها و … انجام داده و در ارتقاي دانش و آگاهي مردم و مهندسين موثر بوده است.


لذا ضروريست مهندسين محترم با حساسيت و مسئوليت بيشتري در ارتقاي کيفيت ساخت و ساز سهيم شوند تا شاهد کمترين خسارت و آسيب در زمان بروز بلاياي طبيعي باشيم.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;