تهیه و تنظیم پیش نویس مبحث ترافیک ازمجموعه مقررات ملی ساختمان

ترافیک

آخرین جلسه در دوره پنجم شورای مرکزی به منظور تهیه و تنظیم پیش نویس مبحث ترافیک از مجموعه مقررات ملی ساختمان در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  این جلسه با حضور اعضای کمیته راهبردی- اجرایی تهیه پیش نویس مبحث ترافیک متشکل جمال قناعت از کردستان، غلامرضا شیرانی از اصفهان، محمد محمدی نژاد از استان تهران، کامران زندی از استان قزوین و رامین آهویی از استان خراسان رضوی چهارشنبه 29 آبان ماه تشکیل شد.

غلامرضا شیران رییس کمیته راهبردی- اجرایی تهیه پیش نویس مبحث ترافیک با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای تهیه این پیش نویس برگزار شده است گفت: در این جلسات تمام موارد و موضوعات مرتبط با ترافیک که تاکنون مغفول مانده تهیه و مطرح شده و با بحث و بررسی بر روی این موارد، سرفصل موضوعات این پیش نویس تهیه شده است.

 

وی افزود: برای انجام این کار به بررسی و مطالعه استانداردهای موجود در کشورهای مختلف پرداخته و اصول کلی در زمینه نیازهای ترافیکی خرد و کلان و اصول مربوط به هر یک در کلان شهرهای کشور استخراج شده و براساس جمع بندی های صورت گرفته، فرم ارایه پیشنهادات آماده شده و طی نامه ای به کلیه مشاوران، شرکت ها، سازمان های تحقیقاتی و پژوهشگاه ها ارسال می شود تا براساس توانمندی هایشان با سازمان همکاری داشته باشند.

شیران در مورد اهداف تشکیل این کارگروه اظهار کرد: کارگروه مذکور به منظور تهیه اصول موردنظر در تامین نیازهای ترافیکی در درون و برون ساختمان ها و همچنین در حوزه حمل و نقل همگانی تشکیل شده است. ضمن اینکه به صورت کمیته راهبردی با مشاوران همراه می شود و گزارش پیشرفت کار را به طور مرتب دریافت کرده و روند کار را کنترل می کند.

رییس کارگروه تهیه پیش نویس مبحث ترافیک در پایان در مورد نتیجه تهیه این پیش نویس گفت: به دنبال تهیه این مبحث، دستورالعمل ساده ای در اختیار مهندسان ترافیک قرار می گیرد و بسیاری از برهم ریختگی های ترافیکی شهرها و همچنین بی نظمی های ترافیکی درونی و بیرونی ساختمان ها و در نتیجه مزاحمت های شهری و همسایگی در آینده قابل کنترل خواهد بود.

جمال قناعت رییس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در مورد لزوم تهیه این پیش نویس گفت: بحث جایگاه مهندسان ترافیک در ماده 6 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مطرح شده است. به استناد تبصره یک ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت رفاه و تعاون و امور اجتماعی، موظف شدند ظرف مدت 10 سال از زمان ابلاغ این قانون (1374)، آن را به کل کشور توسعه دهند که متاسفانه با گذشت 7 سال هنوز در بحث مقررات ملی در زمینه ترافیک هیچ مبحثی در دست نداریم.

وی افزود: در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به کلیات حدود صلاحیت مهندسان ترافیک در تهیه طرح های شهرسازی اشاره شده است اما مشکل کنونی ما اینست که مقررات ملی در زمینه ترافیک و مرجعی که به طور واحد مورد استفاده مهندسان قرار گیرد، موجود نیست. این در حالی است که مقررات ملی ساختمان در کشورهای دیگر سابقه بیش از 500 سال دارد در حالی که در ایران با گذشت 17 سال از تدوین قانون نظام مهندسی و مبحث مقررات ملی، هنوز مباحث مربوط به زمینه های مختلف مهندسی ساختمان تهیه نشده است.

جمال قناعت در پایان تصریح کرد: امید است تا پایان آذر ماه سال جاری شناسایی مهندسان مشاور و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی توانمند در این زمینه و تنظیم قراردادهای مربوطه انجام شود و تا خرداد 93 نیز پیش نویس نهایی مبحث ترافیک تهیه و به وزارت راه و شهرسازی و در نهایت جهت تصویب به هیات وزیران ارایه شود. گفتنی است این پیش نویس درصورت تصویب، در کل کشور لازم الاجرا خواهد بود.

محمد محمدی نژاد عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و از اعضای این کارگروه با اشاره به اینکه تدوین استانداردها در هر رشته مستلزم الزامات قانونی، ضرورت و کاربرد است، اظهار کرد: در راستای تهیه و تنظیم پیش نویس مبحث ترافیک در مبحث دوم لزوم استفاده از خدمات مهندسان ترافیک مورد تاکید قرار گرفته است. از سوی دیگر ضرورت تامین آسایش ترافیکی شهروندان بسیار حائز اهمیت است زیرا عدم تامین آن موجب بروز معضلاتی از جمله تعطیلی ادارات به دلیل آلودگی هوا می شود. در مورد کاربردهای این پیش نویس هم حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که ابزاری واحد به عنوان مرجع و ملاک عمل در اختیار مهندسان ترافیک قرار گرفته و از پراکندگی انجام کار جلوگیری می شود.

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;