تهدید مرگ صنایع با خاموشی ها

کمبود انرژی همواره یکی از چالش‌های صنایع به شمار می‌رود. به طوری که شاهد هستیم هر سال برق و گاز صنایع قطع می‌شود و خسارت بالایی به صنعت فولاد وسیمان وارد می‌کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، کمبود انرژی همواره یکی از چالش‌های صنایع به شمار می‌رود و مورد اعتراض فعالان بوده و است. به طوری که شاهد هستیم هر سال در فصل تابستان و زمستان، برق و گاز صنایع قطع می‌شود و خسارت بالایی به صنایعی نظیر فولاد و سیمان وارد می‌کند. ناترازی انرژی و غفلت دولت در مدیریت مصرف، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
از سوی دیگر نسخه‌های تجویز شده برای رفع بحران انرژی چندان کارساز نبوده است؛ درواقع می‌توان گفت این ابرچالش به حال خود رها شده است. به گفته کارشناسان، ضعف در زیرساخت‌های انرژی موجب ناترازی برق و گاز شده که دودش به چشم صنایعی نظیر سیمان و فولاد رفته است. بنابراین دولت باید با جذب سرمایه‌گذار خارجی راهی برای رفع این چالش بکند، درغیر این صورت موتور تولید صنایع از کار خواهد افتاد.
روزنامه «خانمان» در شماره امروز به بررسی کمبود انرژی صنعت فولاد و سیمان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

۲ مانع برای رشد تولید
در همین زمینه علی‌محمد بد، کارشناس صنعت سیمان به «خانمان» گفت: در حال حاضر به علت اینکه در تحریم به سر می‌بریم و در تابستان برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم، شرکت‌های سیمانی می‌توانند با ۷۰ درصد ظرفیت‌‌شان فعالیت کنند. این در حالی است که اگر محدویت‌های مذکور وجود نداشته باشد، به راحتی می‌توانند با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند.

افزایش قیمت در راه است
وی افزود: اگر محدودیت برق تداوم داشته باشد، تولید سیمان کاهش می‌یابد. به این ترتیب باید شاهد افزایش قیمت سیمان هم باشیم‌. بنابراین شرکت‌های سیمانی با کاهش تولید زیانده نخواهند شد، چراکه افزایش قیمت، کاستی‌ها را جبران می‌کند.
بد در پاسخ به این سوال که آیا با قطعی برق بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد یا خیر، گفت: شرکت‌هایی که دست به صادرات سیمان می‌زنند، معمولا کلینکر مازاد در انبارهایشان دارند که تبدیل به سیمان خواهند کرد. بنابراین حتی با کمبود برق هم می‌توانیم پاسخگوی مشتریان خود در بازارهای صادراتی باشیم.

باید تمهیداتی اندیشیده شود
این کارشناس صنعت سیمان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در فصل ساخت‌وساز هستیم و از سوی دیگر ساخت پروژه نهضت ملی مسکن رونق گرفته است؛ آیا کمبود برق خللی در تامین نیاز داخل ایجاد نخواهد کرد، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مشکلی پیش نیاید، البته طی سالیان گذشته تولید سیمان همواره پاسخگوی نیاز داخلی بوده است.
وی با بیان اینکه صنعت سیمان در حال حاضر از ارزان‌فروشی رنج می‌برد، گفت:  طی چند سال گذشته سیمان جزو کالاهای اساسی بوده به همین علت مانع قیمت‌گذاری واقعی شده‌اند. این رویه موجب شده تا تجهیزات این صنعت در حال حاضر کاملا مستهلک باشند. با وجودی که این صنعت خاکستری در بورس عرضه می‌شود، اما فرمول قیمت‌گذاری کاملا دستوری است که صدمات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

تولید فولاد نصف می شود
همچنین رضا شهرستانی، کارشناس صنعت فولاد به «خانمان» گفت: با توجه به اینکه صنعت فولاد انرژی‌بر است، همواره در تیررس قطعی برق قرار دارد؛ به طوری که در فصل تابستان حدود ۵۵ درصد برق این صنعت قطع می‌شود. با توجه به اینکه در یک ماه ظرفیت تولید ۳ میلیون تن فولاد را داریم، با اعمال محدودیت‌ها به ۱.۵ میلیون تن می‌رسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال محدودیت‌های برق بر بازارهای صادراتی هم تاثیرگذار است، گفت: با توجه به فاصله زیاد ارز نیمایی و آزاد، صادرات برای فولادی‌ها دیگر توجیه اقتصادی ندارد. به طوری که حجم بالایی از فولاد بدون مشتری روی زمین مانده است که موجب شده تا قیمت فولاد نسبت به ماه قبل پایین‌تر هم بیاید.

ضرورت جذب سرمایه‌‎گذار خارجی
شهرستانی در پاسخ به این سوال که دولت باید چه راهکاری در پیش بگیرد که صنایع با قطعی برق مواجه نباشند، گفت: بارها به دولت توصیه کرده‌ایم که باید برق مصارف خانگی قطع شود، چراکه ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنند؛ اما تا به حال اقدامی ‌در این زمینه انجام نشده و هر سال نسبت به سال قبل وضعیت بدتر شده است. همچنین باید با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی، انرژی‌های نوین را وارد کشور کنند. متاسفانه تا به حال اراده‌ای از سوی دولت برای پیاده‌سازی این راهکارها نبوده و امید است که در دولت بعدی اتفاقاتی بیفتد.

تبعیض در اعمال محدودیت‌ها
این کارشناس صنعت فولاد در پاسخ به این سوال که آیا در تخصیص برق فولادی‌ها تبعیضی هم قائل می‌شوند، گفت: متاسفانه شاهد بودیم محدودیت‌های اعمال شده برای شرکت‌های خصولتی نسبت به خصوصی‌ها کمتر بود. این ‌رویه‌ برخلاف شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا موافق تاسیس نیروگاه توسط شرکت‌های فولادی برای تامین برق مورد نیازشان هستید یا خیر، گفت: بله. البته این وظیفه دولت است، اما در شرایطی که هیچ حمایتی از این صنعت نمی‌شود و حتی زیرساخت‌های انرژی آن ضعف دارد، چاره‌ای باقی نمانده است. ناگفته نماند که در تابستان سال گذشته برق شرکت‌هایی که نیروگاه داشتند، هم قطع کردند چراکه باید روی شبکه می‌فرستادند.
شهرستانی در پایان تاکید کرد: از یک سو در تحریم به سر می‌بریم. از سوی دیگر صنایع با خودتحریمی‌ها نظیر افزایش ۴۰ درصدی مالیات برای جبران کسری بودجه، قطعی برق و گاز و سیاست‌های ارزی اشتباه مواجه هستند که به جز خاموشی موتور تولید نتیجه دیگری نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: روزی یکی از روسای جمهور ادعا کرد تحریم، کاغذ پاره‌ای بیش نیست؛ حال اثراتش را باید در سفره مردم و وضعیت صنایع ببیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;