تنها 177 روز هوای پاک

به گزارش تاسیسات نیوز، آلودگی هوا پدیده ایست که مدتهاست گریبان مردم را گرفته است و آمارها نشان از روزهای پاک نمیدهد. 



ورود مجدد خودروهای فرسوده به ناوگان خودرویی، افزایش کانون ریزگردهای داخلی در سال‌های اخیر، ارومیه را به سمت پیوستن به جمع شهرهای آلوده کشور سوق داده است.




با وجود قرار گرفتن آذربایجان غربی به‌خصوص ارومیه در موقعیت جغرافیایی کوهستانی در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به‌خصوص مرکز آن هستیم، موضوعی که به مرز هشدار نیز رسیده است.




بر اساس آمارهای اعلامی از سوی کارشناسان محیط‌زیست استان، امسال تاکنون مردم استان تنها ۱۷۷ روز هوای پاک تجربه کرده‌اند و بقیه روزها کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، خیلی ناسالم و خطرناک بوده است.




بی‌توجهی به این موضوع از سوی مسوولان ذی‌ربط با توجه به تهدید جدی سلامت مردم در سال‌های اخیر به علامت سوال بزرگی در ذهن‌ها تبدیل شده، علامت سوالی که تاکنون پاسخ درخوری نداشته است.



مطالعه کانون ریزگردهای داخلی

 

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: متاسفانه ارومیه با وجود قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب به جمع شهرهای آلوده کشور ملحق شده است.





سعید موسوی با اشاره به اینکه هر چند آلودگی هوای ارومیه در مقایسه با تهران و کلان‌شهرهای کشور کم است اما ادامه این روند وضع موجود را بدتر خواهد کرد، افزود: خودروهای فرسوده، خشکسالی و ریزگردهای ناشی از آن در داخل کشور به همراه هم‌مرزی با کشورهای عربی کیفیت هوای این شهر را تهدید می‌کند.موسوی تاکید کرد: با خشکسالی‌های اخیر و روند بحرانی دریاچه ارومیه، تعداد کانون‌های ریزگردها در حال افزایش است که در این زمینه طرح مطالعات کانون ریزگردهای داخل کشور طی سال‌جاری و سال آینده در دست مطالعه قرار دارد.



تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوا

 

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده از سامانه‌های پایش هوا در مرکز استان، ارومیه به جمع شهرهای آلوده کشور ملحق شده که برای جلوگیری از ادامه وضعیت طرح جامع کاهش آلودگی هوا در دست مطالعه و تدوین است.موسوی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح عوامل آلودگی هوای استان به‌خصوص ارومیه مشخص و با تفکیک منشأ آلودگی هوا راهکارهای اساسی اتخاذ می‌شود، اعلام کرد: محیط زیست استان تنها متولی این موضوع نبوده بلکه رفع این مشکل نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است.



ورود خودروهای فرسوده، مشکل جدی

 

وی در خصوص سایر علل آلودگی هوا و راهکارهای پیشنهادی اعلام کرد: متاسفانه در کنار معضل ریزگردهای خارجی و داخلی بحث خودروهای فرسوده و آلودگی ناشی از آن در حال تبدیل شدن به مشکل جدی زیست محیطی در ارومیه است.موسوی گفت: در سال‌های اخیر خودروهای فرسوده سایر استان‌ها به‌خصوص تهران از سوی سازمان‌های دولتی خریداری شده و بعد از تعمیرات جزئی مجدد شماره‌گذاری و به ناوگان خودرویی ارومیه افزوده می‌شود.




سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: ورود مجدد این خودروهای فرسوده به شهر و تردد آن یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در شهر ارومیه به شمار می‌روند.



آسیب‌شناسی علل افزایش آلودگی هوا

 

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی نیز در خصوص علل آلودگی هوای ارومیه و راهکارهای رفع آن گفت: باید آسیب‌شناسی درستی از علل افزایش آلودگی و چگونگی جلوگیری از آلودگی در مناطق مختلف شهر صورت گیرد.




پرویز آراسته با بیان اینکه آلودگی هوا از مشکلات اساسی مرتبط با سلامت مردم است که باید با تمهیدات درست، کاهش آلاینده‌های هوا را در دستور کار خود قرار دهیم، اعلام کرد: اکنون سهم آلایندگی هوای ارومیه ۵۲ درصد مربوط به ریزگردها، ۴۳ درصد مربوط به ریزگردهای با قطر ۱۰ میکرون، 6 درصد مربوط به منوکسید و یک‌درصد مربوط به دی‌اکسیدگوگرد است.




مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه گاز خروجی از اگزوز اتومبیل منبع اصلی نشر آلاینده در محیط است، اظهار کرد: خودروهای فرسوده و کاربراتوری نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند، به طوری که هر خودروی کاربراتوری می‌تواند ۶۰ برابر خودروهای انژکتوری آلودگی تولید و به هوا انتقال دهد.




آراسته استفاده از بنزین یورو 4، تولید خودروهای یورو 4، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت و افزایش فضای سبز را راهکار کاهش آلودگی هوا دانست.




وی با بیان اینکه آلودگی‌های ایجاد شده از کارخانه‌ها تاثیر زیادی در آلودگی شهر ندارد چراکه دور از مناطق شهری استقرار دارند، افزود: تعداد اندکی از کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی که در مناطق نزدیک به شهر واقع شده و آلودگی‌های صوتی و هوایی ایجاد می‌کنند اخطار گرفته‌اند.



لزوم جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده

 

سرپرست معاونت امورعمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به تداوم وضعیت آلودگی هوا در استان به‌خصوص ارومیه گفت: متاسفانه ادامه این روند در ارومیه سلامت مردم را به‌طور جدی تهدید می‌کند.




علی اسلامنور با بیان اینکه باید با اتخاذ تدابیری ازافزایش میزان آلودگی‌ها و به وجود آمدن شرایط اضطرار در مرکز استان جلوگیری کرد، افزود: دود اگزوز خودروها و احتراق ناقص سوخت در ماشین‌های فرسوده و معیوب از مهم‌ترین عوامل تشدید آلودگی در ارومیه و برخی شهرهای استان است که باید ضمن کنترل دقیق، از تردد این خودروها در شهر جلوگیری شود.




سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش میزان آلودگی‌ها نقش موثری داشته و با اصلاح و رفع معایب سیستم سوخت‌رسانی و احتراق این خودروها اثرات مثبت فعالیت این ناوگان را بهبود بخشید.




اسلامنور بر پایش مستمر وضعیت آلودگی هوای مرکز استان تاکید کرد و افزود: پلیس ضمن برخورد جدی با کامیون‌ها و خودروهای سنگین، از تردد خودروهای شخصی که اقدام به مسافرکشی می‌کنند و فاقد برگ معاینه فنی هستند، در شهرجلوگیری کند.




سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی بر تسریع در انجام مطالعات کانون‌های تولید ریزگرد در استان تاکید کرد و گفت: کاهش میزان بارش‌ها و افزایش چرای دام در مراتع در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری در کاهش کیفیت هوا و انتشارآلودگی‌ها در شهرهای بزرگ استان موجب شده است که با تشدید بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن بخش وسیعی از آن به‌عنوان یکی از کانون‌های تولید ریزگردها مشکلات زیست محیطی را برای ساکنان اطراف این دریاچه به‌وجود آورده است.

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;