تمام منابع بـــرای ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، شورمان ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و منطقه ای دارای منابع و ذخایر غنی انرژی از جمله نفت و گاز، برق، آب و … است. جدای نفت و گاز؛ آب و برق از جمله انرژی هایی هستند که ایران در صادرات و تولید آن در چند سال اخیر علی رغم وجود تحریم ها حرف اول را در منطقه می زند و در جهان نیز دارای نقش تاثیرگذاری است. در سال ۱۳۹۱ توان تولیدی برق ایران ۶۸ هزار و ۹۳۲ مگاوات اعلام شد که نسبت به سال گذشته خود ۳ هزار و ۷۲۰ مگاوات افزایش داشته است.

 

 

بنابراین گزارش، نیروگاه‌های حرارتی با ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات بیشترین سهم را در تولید برق کشور دارند و ۲۰ مگاوات از ظرفیت تولید مربوط به نیروگاه اتمی است.




نیروگاه‌های برق‌آبی با ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات توان تولیدی در رتبه سوم هستند. انرژی‌های نو ۲۱۹ مگاوات و نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک ۴۶۶ مگاوات از ظرفیت تولید را به خود اختصاص دادند.




مجموع انرژی تولیدی نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۴۸ میلیون و ۵۹۵ هزار مگاوات‌ساعت بوده است که برای این میزان تولید ۳۷ میلیارد و ۵۰۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷ میلیارد و ۶۵۹ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون لیتر نفت کوره مصرف شده.




واردات برق از کشورهای همسایه در همین سال ۳ هزار و ۹۱۳ میلیون کیلووات‌ساعت بوده است که نسبت به سال گذشته خود ۷ درصد رشد داشته. صادرات برق ۱۰ هزار و ۹۲۳ میلیون کیلووات‌ساعت و دارای رشد ۲۸ درصدی بوده است. در پایان سال ۹۱ خورشیدی سرانه توان برق مصرفی ۹۰۶ وات، سرانه تولید انرژی الکتریکی ۳ هزار و ۳۴۵ کیلووات‌ساعت، سرانه مصرف انرژی الکتریکی ۲ هزار و ۵۵۳ کیلووات‌ساعت و میانگین مصرف مشترکان خانگی ۲ هزار و ۶۲۲ کیلووات ساعت اعلام شد.

 

 

این گزارش می افزاید: در همین زمینه حمید چیت چیان، وزیر نیرو 15 بهمن ماه سال جاری در مراسم افتتاح و بهره برداری از بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی «گنو» در بندرعباس گفته بود که: “جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم ها به یکی از مهم ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات نیروگاهی و احداث سد در جهان تبدیل شده است.



امروز صنعت برق کشور خودکفا شده است در حالی که تا دهه 60 هجری خورشیدی نه تنها توانایی ساخت نیروگاه نداشت، بلکه از طراحی تا اجرا را متخصصان خارجی انجام می دادند. این کم دستاوردی نیست که از واردکننده صد درصد به سازنده و صادرکننده در این بخش تبدیل شده ایم.”

 

 

بنابراین گزارش، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم بهره برداری از بخش گازنیروگاه سیکل ترکیبی گنو بندرعباس حضور داشت و در این مراسم در خصوص صنعت برق ایران نکاتی را بیان کرده بود.




در دهه دوم انقلاب اسلامی برای تامین برق شهرها نیروگاه و تجهیزات آن از خارج کشور وارد می شد اما اکنون به نقطه ای رسیده ایم که همه مراحل طراحی ،ساخت ، نصب و بهره برداری به دست توانمند متخصصان داخلی صورت می گیرد.

ایران صادرکننده تجهیزات برق به ۴۰ کشوردنیا است. به صادرات برق در اقتصاد مقاومتی توجه زیادی شده است تا کشوربه مرکز تامین انرژی در منطقه تبدیل شود.

 

 

وزارت نیرو برای بومی سازی صنایع آب و برق کشور شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) را تاسیس کرد تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در خارج کشور با صدور خدمات فنی مهندسی، مشاوره، تولید و راه اندازی، توانمندی های خود را به نمایش بگذارد. به گفته عباس علی آبادی مدیرعامل این گروه، مپنا امروز در تولید توربین تا حد زیادی به خودکفایی رسیده و ایران می تواند هر نوع توربین و تجهیزات را تولید، نصب و راه اندازی کند.




براساس آمارهای موجود، رتبه نخست صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در اختیار وزارت نیرو و صنایع آب و برق است. نکته ای که با توجه به کاهش بهای جهانی نفت می تواند نقطه امیدبخشی برای افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به آن در بخش های مختلف کشور و بودجه ریزی باشد.

 

 

یادآور می شود: صنعت برق کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن ۱۳۵۷سیر رشد و پیشرفت را در جهت پی افکنی یک صنعت زیر بنایی و مهم طی کرده است. در حال حاضر این صنعت از نظر ظرفیت نصب شده در بین خانواده جهانی برق جایگاه شانزدهم و در منطقه خاورمیانه جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.




به طور کلی میتوان گفت توسعه صنعت برق بعنوان یک زیر بنا و نیاز اجتماعی که از حدود سالهای نخستین قرن چهادهم(۱۳۰۰-۱۳۱۰)آغاز شده بود تا حدقابل محسوس در دهه۱۳۴۷تا۱۳۵۷و به طور عمده در دو دهه(۱۳۵۷-۱۳۷۷)تحقق یافته است.در طول این مدت رشد بخشهای مختلف صنعت برق(تولید،انتقال و توزیع)بین ۴تا ۵/۹برابر بوده است.

 

 

بررسی آمار رشد صنعت برق در بخشهای مختلف آن از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ از ۳۵۰ به ۷۰۰۰ و از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به گونه ای بوده که ظرفیت نصب شده نیروگاههااز ۷۰۰۰به ۲۶۶۰۰مگاوات رسیده است. در سال ۱۳۴۷ تعداد مشترکان ۱۲۴۸۰ مشترک بوده که در سال ۱۳۵۷ به ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار مشترک و در سال ۱۳۷۷ به ۱۴ میلیون و ۲۵۰هزار مشترک و در سال۱۳۸۷ به ۱۸ میلیون و ۳۸۰ هزار مشترک بالغ شده است.

 

 

 

پس از انقلاب ۵۷بحث خود اتکایی و استقلال در صنعت برق به عنوان یکی از مسائل مهم در بخشهای گوناگون مطرح بوده است به گونه ای که مدیریت صنعت برق در طول این مدت اقدام به ظرفیت سازی گستردهای در زمینه طراحی،پیمانکاری و مدیریت پروژه کرد.در حال حاضر پیشرفت در این زمینه به حدی است که توان بالقوه و بالفعل صدور بعضی از خدمات کارشناسی در صنعت برق به خارج از کشور وجود دارد.




صنایع وابسته نیز از فرایند توسعه و رشد صنعت برق بهره مند شده اند و در زمینه ساخت تجهیزات،لوازم و ابزارهای بخش توزیع و انتقال پیشرفتهایی مشاهده می شود.




در بخش تولید نیز صنعت برق به طورکامل در امر تولید بویلر های نیروگاهی و برج خنک کن و ژنراتور و تجهیزات هیدرومکانیک و ساخت و تجهیز توربین و ساخت پره ها و در ساخت سیستمها و تجهیزات الکتریکی به خود کفایی رسیده است.به طور قطع میتوان گفت از سال۱۳۷۷به بعد در امر ساخت نیروگاه حرارتی ۹۰٪و در ساخت نیروگاه آبی ۹۵٪و در ساخت نیروگاه بادی ۶۰٪ اتکا به تجهیزات ساخت داخل ایجاد شده است.

 

 

در زمینه برق رسانی روستایی به رغم پراکندگی جغرافیایی تمامی روستاهای کشور از سال ۱۳۸۲از نعمت برق بهره مند هستند.یکپارچه سازی و سراسری شدن شبکه برق کشور از سال ۱۳۷۹محقق شده است و علاوه بر آن کار اتصال به شبکه های کشورهای همجوار برقرار شده است.در حال حاضر شبکه برق ایران با جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان مرتبط شده و آماده اتصال به شبکه افغانستان است.


منبع: شبکه خبر






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;