تغییر یکجانبه قانون نظام مهندسی با سلیقه شخصی(1)

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان این‌که قانون نظام مهندسی با اعمال سلیقه شخصی به‌صورت یکجانبه در حال تغییر است، گفت: کاردان‌ها با هجمه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان روبرو هستند.

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از تسنیم ، مهدی موذن با یادآوری این‌که قانون نظام مهندسی ساختمان در سال 74 تصویب شد، اظهار کرد:‌ بر این اساس وزارت وقت مسکن موظف شد تا آئین‌نامه‌های اجرایی برای کاردان‌های فنی را در مدت شش ماه تهیه کند، اما عملا این کار شش سال طول کشید.در این وقفه اتفاقاتی افتاد و مسائلی به‌وجود آمد تا آئین‌نامه‌هایی در فاصله سال‌های 74 تا 80 تدوین و تصویب شود که نگاه یکجانبه و یکسویه‌ای به صنعت ساختمان داشت، چراکه آئین‌نامه‌های مذکور می‌گوید ساختمان فقط توسط مهندسان ساخته می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که سازمان نظام کاردان‌های فنی ساختمان 12 سال پیش بر اساس قانون تاسیس شد، تصریح کرد:‌ در تمام این سال‌های درگیر تغییر آئین‌نامه‌ها هستیم و هنوز هم گرفتاری‌هایی داریم که البته معتقدیم گرفتاری‌های بخش ساختمان کشور است.

 

موذن با انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان دولت‌های گذشته به چالش‌ها و گرفتاری‌های صنعت ساختمان، افزود: در 12 سال اخیر حمایت لازم از کاردان‌های فنی ساختمان نشده است، مسئله‌ای که شاید برای مسئولان جدید موضوعی تازه‌ای باشد. متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای بوده که از عوامل ساخت مسکن در کشور به‌طور مناسب استفاده نکرده‌ایم و امروز با مشکلات عدیده‌ای در این بخش مواجه هستیم.

 

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان این‌‌که بیش از 80 درصد ساختمان‌ها در معرض زلزله شدید قرار دارند، اظهار کرد:‌ این د رحالی است که بافت‌های فرسوده زیادی نیز در سراسر کشور داریم، به‌طوریکه ارتعاشات ماشین‌های سنگین سقف خانه‌های فرسوده را تخریب می‌کند. می‌دانید اگر زلزله‌ای مانند زلزله بم در تهران بیاید منجر به چه مصیبت‌هایی می‌شود، آیا می‌توان از کنار این مسئله به سادگی گذشت؟

 

موذن در بخش دیگری از اظهاراتش گریزی هم به کارنامه کاری وزیر سابق راه و شهرسازی زد و گفت:‌ در 4 سال گذشته در کارنامه کاری نیکزاد 444 روز ماموریت شهرستان بود، اما چرا با این همه مشغله وزیر باید در حجم بالایی به شهرستان‌ها سفر می‌کرد و در مقابل ما در همه این مدت در خانه‌هایمان بودیم.

 

وی با طرح این پرسش که چقدر از کاردان‌های فنی ساختمان در ساخت‌وسازهای مسکن مهر استفاده شده ساختمان‌سازی را به خط تولید خودرو تشبیه کرد و افزود: ساخت مسکن مانند یک خط تولید خودرو است، در خوردوسازی باید همه بخش‌ها باشند. حال چه شده که در ساختمان‌سازی که مهم‌ترین سرمایه‌گذاری خانواده‌ها محسوب می‌شود کاردان‌ها به‌عنوان یکی از حلقه‌های تولید مسکن حضور ندارند.

 

او ادامه داد: در هیمن تهران چقدر از کاردان‌ها استفاده شده و شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان چقدر از کاردان‌ها در حلقه تولید مسکن بهره گرفته‌اند. آیا کسی است که روی کیفیت ساختمان‌ها سوگند بخورد؟!

 

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان این‌که مسئول محترم تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی باید در این زمینه پاسخگو باشد، اظهار کرد: چشم‌انداز ساختمان در کشور منفی است. باید این کاستی‌ها را به روی خودمان بیاوریم و کمی هم برای صنعت ساختمان کشور دلسوزی کنیم.

 

مودن با یادآوری این‌که در 12 سال اخیر هیچ کمکی به کاردان‌ها نشده است، بیان کرد: کاردان‌ها هنوز در واحدهای استیجاری فعالیت می‌کنند.

 

*پیدا کنید پرتقال فروش را

 

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان در ادامه با اشاره به گودبرداری‌های غیر اصولی و پیامدهای ناشی از آن، گفت: در این بحث شهرداری می‌گوید که به عهده ما نیست، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز هم ادعا را دارد، حالا یکی باید به دنبال پیدا کردن پرتقال فروش بگردد.

 

موذن همچنین با اشاره به توافقنامه شهرداری با سازمان نظام مهندسی ساختمان، افزود: سازمان نظام مهندسی و شهرداری محترم تهران جای کاردان‌ها را در شناسنامه فنی ملکی چه کسی باید امضا کند؟ جای کاردان فنی را در کارگاه چه کسی پر می‌کند؟ اگر لازم نیست پس چرا آنرا نوشتید(در قانون) و اگر نوشتید چرا به آن پایبند نیستید؟

 

وی تصریح کرد: رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران می‌گوید پول کاردان‌های فنی را چه کسی می‌خواهد بدهد، ما از پول مهندس برنمی‌داریم که به کاردان‌ها بدهیم. این حرف آخر است، حرف اول ضرورت‌های ساختمان‌سازی در کشور است.

 

او با بیان این‌که هم‌اکنون مشکل تغییر قانون نظام مهندسی را داریم، اظهار کرد: متاسفانه با یک سویه نگری و سهم‌خواهی نامتعارف سازمان نظام مهندسی قانون نظام مهندسی در حال تغییرات یکجانبه است، هاشمی (رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان) این را می‌داند، اما دولت وزارت راه و شهرسازی از آن خبر ندارند.

 

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان ادامه داد: قانون نظام مهندسی بعد از 17 سال با سلیقه‌های شخصی در حال تغییر است و می‌گویند این کار در راستای ارتقای کیفیت ساخت‌وسازهاست. البته آنها پا را فراتر گذاشته‌اند و در ماده 4 این قانون با یک جابجایی یک کلمه  کل عملکرد و اختیارات سازمان نظام کاردانی ساختمان در سیطره سازمان نظام مهندسی قرار می‌گیرد.

 

مودن خاطرنشان کرد: 4 ماه است که موفق به دیدار با وزیر راه و شهرسازی نشده‌ایم، انتظار داریم آخوندی که از افراد فرهیخته است وقتی را به کاردان‌های فنی ساختمان اختصاص دهد.

 

وی با بیان این‌که ما با هجمه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان روبرو هستیم، تصریح کرد: کاردان‌ها زیرمجموعه وزارت راه و بازوی اجرای آن هستند.

 

وی تاکید کرد:‌ساختمان با 6 بار حضور مهندس ساخته نمی‌شود و اگر ساخته شود نیز این‌گونه (بی‌کیفیت) ساخته خواهد شد. بنابراین از مسئولان می‌خواهیم که به خود بیایند و به این همه رغبت کاردان‌های فنی ساختمان توجه کنند.

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;