توسعه این فناوری راه را برای استفاده از ذخایر وسیع گاز شیل (تولید گاز از سنگهای رسی) باز کرد

به گزارش تاسیسات نیوز، او بعدها به لقب پدر گاز شیل شناخته شد.گاز شیل، گازی است که در میان سنگ‌های سخت، محصور شده است و آزادسازی آن به استفاده از فناوری موسوم به «شکست هیدرولیک» نیاز دارد.این فناوری شامل تزریق آب حاوی مواد شیمیایی درون سازه‌های گاز رسی با فشار بالاست.

 

توسعه این فناوری راه را برای استفاده از ذخایر وسیع گاز شیل (تولید گاز از سنگهای رسی) باز کرد.انقلاب تولید گاز شیل تاکنون تاثیر زیادتری بر موازنه انرژی جهان داشته، به‌طوری که افزایش تولید گاز سبب افت قیمت‌های این ماده و میعانات گازی مانند پروپان و بوتان شده است.

 

تولید گاز رسی در آمریکا سبب افت قیمتهای گاز در این کشور و ایجاد شکاف عمیق میان قیمت‌های گاز با قیمتهای نفت در آمریکا شده است، ضمن آن که به نظر می‌رسد انقلاب گاز شیل در سراسر جهان در حال گسترش است.این انقلاب رویاها و استراتژی‌های دهه‌های گذشته در حوزه انرژی را دست خوش تغییر کرده است.

 

ذخایری ۲ برابر گاز طبیعی

 

افزایش تقاضای انرژی و کاهش پیاپی مواد هیدروکربوری جهان سبب شده است کشورهای مختلف جهان ازجمله آمریکا در راستای تامین تقاضای انرژی به تولید گاز از منابع نامتعارف ازجلمه گاز شیل (Shale gas) روی آورند.

 

به گزارش نشریه «عرب اویل اند گس»، آمریکا امروزه به‌دلیل توسعه ذخایر گاز شیل برای حدود ١٠٠ سال خود گاز دارد؛ این ذخایر حدود ١٠ سال است که وجود دارند و برای بیش از یک میلیون آمریکایی اشتغالزایی داشته است و در زمان نیاز اقتصاد این کشور، میلیاردها دلار درآمد برای این کشور به همراه آورد.

 

بنابر برآوردهای معتبر، ذخایر گاز شیل جهان دوبرابر ذخایر متعارف گازی خواهد بود، اما برآوردها درباره ذخایر شیل اویل تاکنون کمتر بوده است، به همین منظور به‌نظر می‌رسد که در میان مدت قیمتهای گاز در قیاس با قیمتهای نفت همچنان پایین تر باقی خواهد ماند.

 

سوالی که در اینجا برای تولیدکنندگان گاز و میعانات گازی مطرح می‌شود این است که این تولیدکنندگان چگونه می‌توانند راه‌هایی را برای بازاریابی تولیداتشان بیابند؟

 

ساده‌ترین راه حل، صادرات گاز به مناطقی است که قیمت‌های گاز هنوز مرتبط و هماهنگ با قیمت‌های نفت است، مانند آسیا و بخشهایی از اروپا.

 

گزینه‌های مختلف

 

بیش از ١٢ شرکت آمریکایی از وزارت انرژی این کشور درخواست دریافت مجوز برای آغاز صادرات گاز را مطرح کرده‌اند.اما با توجه به اینکه شاخص‌های قیمت‌گذاری گاز مرتبط با نفت تحت فشار قرار گرفته‌اند و منابع جدید متعارف و غیرمتعارف در همه جا توسعه یافته‌اند، به‌نظر می‌رسد که ارائه یک راه حل بادوام میسر نیست.

 

یک پیشنهاد دیگر، پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای ورود گاز (متان) و مایعات گازی ( اتان، پروپان، بوتان و پانتان) به شبکه ترانزیت است، جایی که استفاده کنندگان از جاده‌ها، خطوط راه آهن، شرکت‌های کشتیرانی و خطوط هوایی قیمت‌های بالاتری پرداخت می‌کنند.

 

گاز را می توان از طریق چند مسیر وارد شبکه ترانزیت کرد؛ مقادیر کمی از این سوخت پاک هم اکنون به صورت گاز طبیعی فشرده شده (سی‌ان‌جی) یا ال‌ان‌جی از سوی خودروها و کامیون‌ها استفاده می‌شود؛ اما سی‌ان‌جی و ال‌ان‌جی نیازمند اصلاح و تغییر گسترده خودروها و اختصاصی کردن زیرساختهای سوختگیری است.

 

سی‌ان‌جی و ال ان جی تاکنون برای شرکت‌های صاحب خودروهای بزرگ (ماشین‌های جمع آوری زباله و برخی ارائه دهندگان خدمات پستی) که دارای ایستگاه‌های شخصی سوخت‌گیری هستند و به ایستگاه‌های سوخت‌گیری عمومی مرتبط نیستند، محدود بوده است.

 

گزینه دیگر تبدیل گاز طبیعی و مایعات گازی به سوختهای مایع مرسوم مانند گازوییل و بنزین است، به همین منظور می‌توان از زیرساخت‌های موجود توزیع و خرده فروشی بهره برد و از این سوخت‌ها به‌طور مرتب در خودروها، کامیون‌ها، خطوط راه آهن و حتی هواپیماها استفاده کرد.

 

تغییر در استراتژی سرمایه‌گذاری

 

به نقل از اقتصاد برتر، برخی مایعات گازی مانند بوتان و پانتان، هم اکنون به مقادیر کم باهم مخلوط شده و سپس با درآمیختن با بنزین، روشن شدن خودروها را در فصل زمستان آسان‌تر می‌کنند.اما گرایش این مواد به تبخیر در آب و هوای گرم، حجم و مقدار مخلوط کردن آنها را با بنزین محدود می‌کند.

 

مولکول‌های سبک‌تر مانند پروپان، اتان، و متان را هرگز نمی‌توان با مایع‌هایی مانند بنزین مخلوط کرد زیرا این مواد در دمای محیط مایع نیستند و به سرعت بخار می‌شوند.

 

بیشتر فرایندهای پالایش نفت، مولکول‌های سبک‌تر را از مولکول‌های سنگین‌تر، جدا یا مولکولهای بزرگتر و سنگین تر را به مولکولهای کوچک تر و سبک تر، تفکیک می‌کنند.

 

در دهه گذشته، پالایشگران در آمریکا و آسیا به امید و با پیش‌بینی این که نفت خام به شدت بر عرضه جهانی نفت تسلط خواهد داشت، در این واحدها سرمایه گذاری‌های کلانی کردند.

 

اما انقلاب تولید گاز شیل و استفاده از فناوری شکست هیدرولیک سبب تغییر این پیش‌بینی شد، به‌جای افزایش شدید تولید نفت سنگین، سیستم پالایش جهانی با رشد فراوان نفت سبک، مایعات و گاز طبیعی روبروست.

 

به‌جای تفکیک مولکول‌های سنگین، پالایشگرها و تولیدکنندگان گاز لازم است که راه‌هایی را برای آمیختن مولکول‌های سبک کوچک با مولکولهای کمی بزرگتر بیابند.

 

پایان پیام/

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;