تعمیرات نیروگاهی در انتظار ۲۷ همت اعتبار

نیروگاه‌های حرارتی اصلی‌ترین بخش تولید برق کشور محسوب می‌شوند که شامل نیروگاه‌های بخاری، گازی و سیکل ترکیبی هستند. در واقع با استفاده از ترکیب این نیروگاه‌ها انرژی کشور تأمین می‌شود. در حال حاضر نیروگاه‌های بخاری ۲۱ درصد، گازی ۳۲ درصد و سیکل ترکیبی ۴۷ درصد سهم تأمین شبکه برق را به خود اختصاص داده‌اند.
به گز ارش تاسیسات نیوز، ناصر اسکندری، معاونت راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: تا کنون همه ساله نیروگاه‌ها شرایط خوبی برای تأمین برق کشور داشته اند؛ به طوری که اغلب مواقع در فصل تابستان این نیروگاه‌ها با آمادگی بیش از ۹۸ درصد تولید برق دارند. امسال به منظور آماده‌سازی این نیروگاه‌ها برای سال آینده همزمان با کاهش بار مصرفی شبکه، تعمیرات این نیروگاه‌ها را آغاز کرده‌ایم. این تعمیرات همه ساله از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود ودر اردیبهشت ماه سال بعد پایان می‌یابد.

اسکندری افزود: در حال حاضر در کشور ۱۴۵ نیروگاه فعال وجود دارد که بیش از ۶۴۵ واحد نیروگاهی در داخل آنها فعال است. ظرفیت نامی که برای نیروگاه‌های کل کشور داریم در بخش برق حرارتی ۷۶ هزار مگاوات بوده است. اما ظرفیت قابل تولید این نیروگاه‌ها وابسته به شرایط محیط و ارتفاع نصب از سطح دریا و دمای زمان بهره‌برداری آنها می‌باشد. بنابراین ظرفیت آنها با ظرفیت نامی اولیه یکی نخواهد بود. زیرا با تغییر هر کدام از این متغیرها ظرفیت قابل تولید نیز دستخوش تغییر می‌شود.

ارتقای هزار و ۸۰ مگاواتی
 معاونت راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه میانگین عمر نیروگاهی کشور ۴۲ سال است، بیان داشت: در حال حاضر در بخش بخاری نیروگاه‌هایی داریم که بالای ۶۵ سال قدمت دارند. البته در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو، برای تعمیرات امسال دو مبحث را به عنوان موضوعات اصلی در برنامه‌ریزی تعمیرات و اقدامات خود قرار داده است؛‌ یکی بحث رفع محدودیت است یعنی نیروگاه موجود را تعمیر می‌کنیم و اگر محدودیت‌های فنی داشته باشد در این مدت مورد توجه قرار می‌گیرد و ظرفیت نیروگاه‌ها بعد از تعمیرات افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر در نیروگاه‌های بخاری نزدیک به ۱۲۴۰ مگاوات پروژه رفع محدودیت را در برنامه داریم که به نظر می‌آید با تأمین پیش نیازهای ضروری بتوانیم به آن دست یابیم.

اسکندری افزود: مبحث پراهمیت دوم مربوط به ارتقای واحدهای گازی است که در این تعمیرات آن را در نظر می‌گیریم. در فصول گرم سال به علت افزایش دما در نیروگاه‌ها با کاهش ظرفیت مواجه می‌شویم که می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی ظرفیت این واحدها را ارتقا داد. از همین رو پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به هزار و ۸۰ مگاوات از این محل در طول دوره به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه شود.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال حدود ۱۱۰ هزار مگاوات فعالیت تعمیراتی توسط متخصصین نیروگاهی انجام می‌شود که از این میزان ۶۹ هزار مگاوات در نیروگاه‌های خصوصی و ۴۱ هزار مگاوات در نیروگاه‌های دولتی قرار دارد.

اسکندری با تأکید بر اینکه باید برای انجام این تعمیرات نقدینگی کافی در اختیار نیروگاه‌ها قرار بگیرد بیان کرد: انجام فعالیت‌های تعمیراتی، رفع محدودیت و ارتقای واحدهای گازی نیازمند قرار دادن ۲۷ همت نقدینگی در اختیار نیروگاه‌ها است تا آنها بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تأمین کرده و نیروگاه‌ها را به صورت پایدار و مطمئن بموقع آماده کنند.

معاونت راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی تصریح کرد: گام ابتدایی اجرای برنامه‌های تعمیراتی تأمین قطعه و تجهیزات مورد نیاز است تا بتوانیم تعمیرات آن را بموقع آغاز کنیم. همچنین یکی دیگر از عوامل تأثیر‌گذار در تعمیرات تأمین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌ها می‌باشد. البته شرایط شبکه و میزان بار الکتریکی مورد نیاز نیز عامل مهمی جهت اخذ مجوز خروج نیروگاه جهت تعمیرات به شمار می‌آید.

وی با اشاره به نقش قطعات مورد نیاز برای تعمیرات نیروگاه‌ها تصریح کرد: بیش از ۹۱ درصد از قطعات نیروگاه‌ها ساخت داخل هستند ومابقی هم از طریق واردات توسط گروه تأمین کنندگان فراهم می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;