تذکر شورای شهر به زاکانی

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به مغایرت بخشنامه زاکانی شهردار تهران با مصوبه شورای شهر مبنی بر تخفیفات برای مشمولان خوش حساب برای پرداخت کامل عوارض پروانه ساختمانی تذکر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، جعفر شربیانی در تذکر خود در جلسه یکصد و بیست و ششم شورای شهر تهران گفت: در آستانه دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی می دارم.
وی افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی آنقدر زیاد است که من به دو مورد از آن اشاره می کنم اول توزیع عادلانه منابع در کشور و دومی قانون مداری در تمام شئونات است.
رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: شورای ششم در این دوره قانونگرایی راسر لوحه خود قرار داده است، اما سوال این است که آیا شهرداری این قوانین را رعایت کرده است یا خیر؟ قرار ما با شهرداری عملیاتی کردن آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در زندگی مردم بوده است.
وی ادامه داد: در برخی از مواقع این ایده اجرا نمی شود و نمونه آن تعارض رفتار شهردار تهران در اجرای مصوبه تخفیفات و استفساریه آن است که به او تذکر می دهم.
شربیانی تاکید کرد: پیرو مصوبه اخیر اخذ مطالبات شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مورخ ۱۵ آبان ماه سال ۱۴۰۱ در صد ودومین و صدوسومین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش مبنی بر اعمال پاداش خوش حسابی در پرداخت عوارض خوش حسابی مشروط به پرداخت کل عوارض پروانه ساخت و متعاقب آن استفساریه جلسه صد و چهارم شورای شهر مورخ ۲۸ آذرماه سال جاری و طرح این پرسش که آیا این تخفیفات شامل عوارض علی الحساب می شود یا خیر؟ و رای نیاوردن این استفساریه در صحن شورای شهر انتظار می رفت صراحت، شفافیت و دقت بالای مصوبه شورای شهر مورد تعبیر و تفسیر ناصواب نشود.
وی تاکید کرد: اخیرا شهردار تهران طی بخشنامه ای دستوری را صادر کرده مبنی بر اینکه پرداخت کل یا بخشی از عوارض نیز شامل تخفیفات می شود، در این بخشنامه عنوان شده است که کلیه اعلام عوارض های شهرداری دارای اعتبار زمانی اعم از عوارض بخشی یا تمام عوارض صدور پروانه در صورت درخواست متقاضی جهت پرداخت نقدی مشمول جدول پاداش خوش حسابی مصوبه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۱ می شود.
سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گفت: علاوه بر این در خصوص کسری پارکینگ نیز با مصوبه شورای شهر مغایر است حتی در زمانی که تخفیفات در حد ۲۰ درصد بود، شامل کسری پارکینگ نمی شد.
وی افزود: به روشنی پیداست این بخشنامه، دستور شهردار و مصوبه شورای شهرداران نیز با مصوبه شورای شهر تهران کاملا مغایر است.
شربیانی ادامه داد: بنده به عنوان عضو شورای شهر تهران و به عنوان رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر به آثار و تبعات رانتی و فسادزای این بخشنامه تذکر می دهم.
وی بیان کرد: متاسفانه اخبار و شنیده های ناگواری از این تأییدیه و دست خطی را که از شهردار تهران گرفته اند، شنیده می شود.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران یادآور شد: براساس جایگاه قانونی و نظارتی شورای شهر از شهردار شهر تهران می خواهم نسبت به ابطال این دستور غیر قانونی اقدام عاجل کند و گزارش آن را به شورای شهر تهران ارسال کند.
وی تاکید کرد: علاوه بر این توسط اعضای شورای شهر تهران چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی بارها خواسته شده تا به سوالات ذیل پاسخ دقیق و مکتوب داده شود اول اینکه در دو مرحله قبلی پاداش خوش حسابی، دقیقا مشخص شود که این تخفیفات به چه کسانی داده شده است؟ به طور دقیق شهردار تهران باید مشخص کند که در هر منطقه و ناحیه چه میزان هم از نظر مقادیر و هم از نظر میزان، از تخفیف برخوردار شده اند.
جعفر شربیانی همچنین گفت: برآوردهای قبلی و هشدارهای برخی از اعضای شورای شهر تهران در زمان تصویب لایحه تخفیفات نشان می دهد که مقدار زیادی از این تخفیفات شامل حال تعداد اندکی آن هم در برخی از مناطق خاص شده است.
وی افزود: این در حالی است که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در شورای شهر تهران ادعای رونق در ساخت و ساز تهران و بهره مندی لایه های مختلف متوسط و کم درآمد مناطق جنوبی تهران را مطرح کرده بود.
رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: سوال دوم این است چه میزان و درصد از تخفیفات شامل تراکم پایه، مازاد به تراکم پایه، حق تشرف، پیش آمادگی بالکن، درآمد حاصل از تغییر کاربری و ارزش بهینه از اجرای طرح جامع و تفصیلی شده است؟.
وی بیان کرد: روشن شدن ارقام و میزان این موارد در معیار راستی آزمایی مدیران شهرسازی شهرداری تهران در این زمینه است که آیا این تخفیفات باعث رونق در ساخت و ساز در تهران شده است؟ یا این مساله پوشش ظاهری مساله بوده و این تخفیفات شامل مواردی شده است که یا در حال انجام عملیات ساختمانی و یا پایان آن بوده است و یا در بخش نظارت فنی بوده است؟.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;