تدوین اولین استاندارد ملی اندازه‌گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه‌ آب

اولین استاندارد ملی اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه‌های آب به روش ICP از سوی کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تدوین شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، استاندارد ملی اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه های آب به دبیری “شبنم نجفی‌ اصلی پاشاکی” کارشناس بخش ICP-MS این مرکز و همکاری کارشناسان آزمایشگاه‌های سازمان زمین شناسی و با همکاری سهیلا نیلویل، نعیمه زری، زهرا ملکی و مهدی امیری به چاپ رسیده است.
این استاندارد با عنوان ” کیفیت آب – پلوتونیوم و نپتونیوم- روش آزمون با استفاده از طیف سنج جرمی پلاسمای جفت شده القایی (ICP-MS) ” به شماره استاندارد ۲۲۷۷۱ بر اساس استاندارد ISO 20899:2018 توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تدوین شد.
گسترش استانداردهای ملی در جهت توسعه قابلیت‌های داخلی و پیشرفت اقتصادی هر کشور لازم است. این مهم، جز با توجه جدی به امر استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی امکان‌پذیر نیست و نیازمند مشارکت بخش علمی و نهادهای حاکمیتی در امر تدوین استانداردهای ملی به‌ویژه در مواردی نظیر فنون آنالیز ویژه و مرتبط با تجهیزات استراتژیک است.
از این رو گروه ICP-MS مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با سابقه تدوین ۱۴ استاندارد ملی (چهار استاندارد تخصصی حوزه ICP-MS و ۱۰ استاندارد کیفیت آب، کیفیت خاک و نمونه‌بردرای)، اقدام به تدوین روش استاندارد اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در آب کرده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، روش آزمون ارائه شده در این استاندارد، نیازی به خالص‌سازی آب از اورانیوم ندارد و برخلاف روش‌های آزمون دیگری از قبیل رادیوشیمی و طیف‌سنجی جرمی- یونش گرمای(TIMS)، قابل انجام در کشور است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;