تخصیص وام کم‌بهره برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب

معاون نیرو در امور آب و آبفا از اجرایی شدن تخصیص ۲هزار میلیارد تومان وام کم‌بهره به بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های تأسیسات آب و فاضلاب کشور خبر داد و گفت: در حال رایزنی با چندین بانک برای تعیین بانک‌های عامل اجرای این طرح هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست خبری در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران اظهار داشت: مرحله پایلوت حذف قبوض کاغذی آب از اصفهان آغاز شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از اوایل سال آینده استان به استان شروع به حذف قبوض کاغذی آب کنیم.
وی در پاسخ به اینکه وضعیت کنتورهای مشترک آب در مجتمع‌های مسکونی با حذف قبوض کاغذی آب چگونه می‌شود، گفت: در خصوص کنتورهای مشترک، پیامک قبوض الکترونیکی به مدیریت مجتمع که از سوی خود مردم به اداره آب معرفی می‌شود، ارسال خواهد شد.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون حدود ۳۲۰هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم، گفت: اگر روند مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز توسط وزارت نیرو با همین سرعت پیش برود بیش از ۲۰ سال برای بستن چاه‌های غیرمجاز زمان نیاز داریم، اما اقدام جدیدی که در این زمینه صورت گرفته این است که ما چاه‌های غیرمجاز را از نظر سطح اهمیت و میزان برداشت تفکیک کرده‌ایم؛ به طوریکه از مجموع ۳۲۰هزار حلقه چاه غیرمجاز ۱۲۰هزار حلقه چاه عمقی کمتر از ۲۰ متر دارند که از نظر ما این چاه‌ها دیگر از منابع آب زیرزمینی استفاده نمی‌کنند، بلکه از منابع آب سطحی استفاده می‌کنند.
تقی‌زاده خامسی افزود: برداشت جدی از منابع آب زیرزمینی در ۲۰درصد از ۲۰۰هزار حلقه چاه وجود دارد که برنامه ما تمرکز روی این قبیل چاه‌هاست.
وی با بیان اینکه آنطور که در سیلاب ۹۸، موضوع اهمیت لایروبی رودخانه‌ها و نقش آن در سیل پررنگ شد این موضوع پررنگ نیست، تصریح کرد: لایروبی تنها راه حل مدیریت سیلاب نیست، بلکه در مدیریت سیلاب وجود سدها اهمیت بسیار زیادی دارد و تنها رودخانه‌های بزرگی چون کارون دارای اهمیت در بحث لایروبی هستند.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: اگر سدهای دهگانه خوزستان نبود، سیل فروردین ۹۸ که در ۲۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، به این خوبی مهار نمی‌شد و با وجود این سدها شاهد بودیم که حجم عظیم آب مدیریت شد و حتی  در استان خوزستان حتی یک کشته نداشتیم، در حالیکه سیلابی به مراتب کوچک‌تر از این قبل از انقلاب که سدهای دهگانه خوزستان نبودند، حدود ۳هزار نفر کشته به جا گذاشته بود.
تقی‌زاده خامسی ادامه داد: در سیل گلستان نیز اگر سد نیمه‌کاره نرماب کامل شده بود، می‌توانست در کنترل سیل نقش مؤثری داشته باشد.
وی از تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان در وزارت نیرو برای ترمیم خسارات سیل امسال خبر داد و گفت: هواشناسی پاییز امسال را پاییزی پربارش پیش‌بینی کرده و ما از هم اکنون باید برای سیلاب‌های احتمالی نیمه دوم سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ آماده باشیم.
معاون وزیر نیرو میزان تخصیص منابع برای لایروبی رودخانه‌ها را کافی ندانست و گفت: ما به میزانی که منابع برای این منظور اختصاص داده می‌شود می‌توانیم در زمینه لایروبی اقدام کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که لایروبی یک کار مستمر و دائم است.
تقی‌زاده خامسی با تاکید بر اینکه سیل غیرقابل پیش‌بینی نیست و تنها پیش‌بینی هواشناسی که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد در خصوص سیلاب قابل اطمینان است پیش‌بینی ۴۸ ساعته این سازمان است که هشدار محسوب می‌شود گفت: سیل نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری در دنیا قابل پیش‌بینی نیست و برای همین بیشترین خسارت در بین حوادث غیرمترقبه مربوط به سیل است.
این مقام مسئول با انتقاد از آبیاری فضای سبز شهری در برخی از شهرهای ایران با آب شرب گفت: در این زمینه در حال تلاش هستیم تا آبیاری فضای سبز با پساب را جایگزین آبیاری با آب قابل شرب کنیم  و در این خصوص با شهرداری تهران جلسات متعددی را آغاز کرده‌ایم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخورد قضایی با مقصران سیل امسال گفت: از وزارت نیرو کسی بابت سیل بازداشت نشده است.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه آب در نیمه دوم سال جاری نداریم، گفت: افزایش تعرفه که به اندازه ۷درصد برای همه و ۱۶درصد برای پرمصرف‌ها در اوایل امسال اجرا شد در گزارش‌های کوتاه‌مدت آن موفق ارزیابی شده است.
تقی‌زاده خامسی افزود: اولویت مدیریت مصرف به خاطر مصرف ۹۰درصدی آب در بخش کشاورزی باید در این بخش صورت بگیرد و حتماً باید روی الگوی کشت در کشور کار شود.
وی از در دستور کار قرار داشتن بازنگری طرح‌های سدسازی با اولویت قرار دادن موضوع سلاب خبر داد و گفت: سد تنگ معشوره در استان لرستان یکی از مهمترین سدهای غرب کشور است که با هدف کنترل سیلاب مورد بازنگری قرار می‌گیرد و سد بختیاری نیز  هم اکنون در حال بازنگری است تا بتوانیم این دو پروژه مهم را در بخش اجرا پیگیری کنیم.
معاون وزیر نیرو از مطالعه تأ مین آب ۱۷ استان کشور با استفاده از دریا خبر داد و گفت: تفاهمنامه استفاده از آب دریای عمان به اندازه ۲۲۸ میلیون متر مکعب برای سیستان و بلوچستان، ۶۰ میلیون متر مکعب برای خراسان جنوبی و ۱۱۰ میلیون متر مکعب برای خراسان رضوی امضا شده و کارهای اجرایی آن در هر استان در حال پیگیری است که قرار است این مقدار آب برای صنعت به این استان‌ها انتقال یابد و اگر وزارت نیرو در آینده نیاز شربی بر این استان‌ها دید نسبت به خرید آب از این محل اقدام خواهد کرد.
تقی‌زاده خامسی قیمت تمام‌شده تأمین آب شرب را بدون در نظر گرفتن آب‌شیرین‌کن‌ها در کشور ۲۵۰۰تومان به ازای هر متر مکعب اعلام کرد و گفت: ما از مردم به‌ازای مصرف هر متر مکعب فقط ۴۰۰تومان دریافت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مصرف آب در کشور ما اصولی نیست، اذعان داشت: در کشوری مثل هلند که مشکل آب ندارند بیش از ۹۰درصد آب بازچرخانی می‌شود، اما در ایران که مشکل آب داریم زیر ۱۰درصد بازچرخانی داریم که باید در تمامی صنایع به سمت بازچرخانی آب برویم.
معاون وزیر نیرو از طرحی برای استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه به منظور تأمین مالی پروژه‌های تأسیسات آب و فاضلاب خبر داد و گفت: در حال انجام اقداماتی هستیم تا با تأمین ۵۰درصد منابع مالی مورد نیاز از صندوق توسعه ملی و ۵۰درصد از طریق بانک‌ها بتوانیم حدود ۲هزار میلیارد تومان وام کم‌بهره به بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های تاسیسات آب و فاضلاب بدهیم که این اقدام مهم تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.
منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;