تحریم‌ها به بازار پمپ مخبرالدوله هم رسید

گزارش میدانی تاسیسات نیوز از بازار پمپ تهران

شبنم قبادی‌نیا: خیابان مخبرالدوله را که از سمت میدان بهارستان طی کنی، هر دو طرف خیابان فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات صنعتی است. آنجا رفتم تا ببینم وضعیت صنعت پمپ‌سازی و بازارش چطور است. هنوز این فکر در سرم جریان داشت که با ورودم به نخستین پاساژ کمی ‌شوکه شدم. تک و توک آد‌می ‌دیده می‌شد. اول فکر کردم که بازار تعطیل است یا هنوز مغازه‌دارها نیامده‌اند. اما راستش اوضاع طور دیگری بود. همه مغازه‌دارها داخل مغازه بودند و چند نفری هم که بودند حال و حوصله حرف زدن نداشتند. تا می‌گفتی سلام همه می‌آمدند سمتت که شاید خریدار باشی، اما من خبر چندان خوبی برایشان نداشتم چون با گفتن این که به دنبال گزارش رفته‌ام همه با هم دور می‌شدند و به انتقام بدخبری مصاحبه نمی‌کردند، الا چند نفر خریداری که از گرانی پمپ‌ها می‌نالیدند. جست‌و‌جو برای کسی که حداقل بخواهد درد و دل کند اگر چه کار آسانی نبود اما  چند نفر یافتم که بدانم ریشه این خشم که در اصل دلیلش من نبودم از کجاست.
تولید پمپ در داخل کشور ادامه دارد
با کُردی یکی از کارکنان شرکت تولیدکننده پمپ اسپیکو صحبت کردم. از تاثیر مستقیم تحریم‌ها بر صنعت تولید پمپ حرف زد وگفت: «بیشتر کالاهایی که ما با آن پمپ تولید ‌می‌کنیم مواد اولیه‌اش از کشورهای دیگر وارد ‌می‌شود و تحریم‌ها تاثیر زیادی بر این صنعت داشته و میزان خرید و فروش نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است». این شرکت که هم تولیدکننده و هم واردکننده پمپ است در واردات پمپ هم دچار مشکل شده است و به خاطر افزایش قیمت ارز کیفیت کالاهای واردشده تغییر کرده و از میزان آن کاسته شده است. با این حال تولید پمپ در داخل کشور اگر چه با مشکلاتی روبه‌رو شده، اما همچنان تولید داخلی این محصول ادامه دارد و به قول کردی اگر چه نمی‌توانیم در محصولات وارداتی مانور دهیم، اما کژدار و مریض تولید داخلی ادامه دارد. بر اساس این گفت‌و‌گو بیشتر پمپ‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید ‌می‌شود و محصولات مورد نیاز وارداتی نیز از کشورهایی مثل چین، ترکیه و چند کشور دیگر است.

گزارش از بازار پمپ

کیفیت پمپ‌های داخلی کم از خارجی ندارند
شهبازی از فروشندگان پمپ در این بازار است. او در گفت‌وگو با تاسیسات نیوز در خصوص خرید و فروش پمپ‌ها گفت: «بیشتر، کالاهای ایرانی به فروش ‌می‌رود زیرا مردم توان مالی خرید پمپ‌های خارجی را ندارند. در عوض نمونه کالای مشابه با همان کارکرد را ‌می‌خرند».
شهبازی همچنین با اشاره به گستردگی پمپ‌های خارجی در بازار گفت: بیشتر پمپ‌های خارجی محصول وارداتی از ایتالیا هستند که دارای کیفیت متوسط هستند و خرید آن‌ها بیشتر صرف هزینه‌های بیشتر است و ‌می‌توان از نمونه‌های داخلی استفاده کرد که هم کیفیت مناسب دارند و هم با صرفه‌تر هستند.
او افزود: از نظر کیفیت هم کشورهایی مثل سوئد و آلمان در حوزه تولید پمپ حرف اول را ‌می‌زنند، اما به دلیل تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز وارد کردن آنها دشوار است و بیشتر محصولات وارداتی این کشورها از طریق قاچاق است.
این فروشنده در ادامه از کاهش چشمگیر خرید و فروش این محصولات گفت و تصریح کرد: «بازار رونق سال‌های گذشته را ندارد و امیدوارم تا این وضعیت بهبود یابد».
مجید از خریدارنی بود که به خرید پمپ آمده بود و برای کار کشاورزی به پمپ نیاز داشت. او از یکسان نبودن قیمت کالاهای مشابه در مغازه‌ها گلایه ‌می‌کرد و معتقد بود اصلی‌ترین عامل گرانی‌ها انبار کردن این محصولات از سوی فروشندگان و تولیدکنندگان است. او از تفاوت قیمت‌ها در زمان محدود شش ماهه تا امروز ناراضی بود و ‌می‌گفت دیگر توان خرید محصول مورد نیاز خود را ندارد.
کاربرد انواع پمپ
پمپ انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها به تناسب کارکردشان در بخش‌های مختلف به کار برده ‌می‌شوند. در صنعت استفاده از پمپ‌ها لازم و ضروری است و در واقع صنایعی که نیازمند آب و یا باد هستند، به انواع پمپ‌ها نیاز اساسی دارند. صنایعی مانند داروسازی، ماشین سازی فولاد و… و همچنین در بخش کشاورزی هم پمپ نقش مهمی‌ را ایفا ‌می‌کند. حتی  برخی از انواع پمپ هم آب مناطق مسکونی و حتی برخی خانه‌ها به صورت مجزا تامین ‌می‌کند.
کنترل قیمت‌ها و توجه به این کالای ضروری تولید، صنعت و کشاورزی ‌می‌تواند نقش مهمی ‌را در تامین نیاز بخش‌های مختلف ایفا کند. اگرچه خوشبختانه این محصولات تولید داخلی دارند، اما به برخی قطعات به خارج از کشور وابسته هستند و تحریم نقش بسیاری در مشکلات واردات این محصولات ایفا کرده است.  امید است با کنترل قیمت و توجه ویژه به این بخش مشکلات موجود حل شود و تولیدکنندگان و فروشندگان و خریداران این کالای مهم بتوانند نیازهای خود را برطرف سازند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;