تبدیل زباله‌های پلاستیکی به نفت

 

به گزارش تاسیسات نیوز، آدریان گریفیث در زباله‌دانی در ۸۰مایلیِ غربِ لندن، با اعتماد به نفس کامل به دنبال اختراع چیزی است که به گفته خودش دنیای اقیانوس‌ها را نجات خواهد داد. او سعی دارد اقیانوس‌ها را از چنگالِ زباله‌های پلاستیکی برهاند. و این کار قرار است برای او میلیون‌ها دلار به ارمغان بیاورد.





آنا هیرتنشتاین در بلومبرگ نوشت: «ماشین او که به اندازه یک میز تنیس است می‌تواند هر چیزی که از نفت ساخته شده‌باشد –فرش، لباس‌های پلی‌استری و قطعات برقی- را دوباره به نفت تبدیل کند.» کل این فرایند کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد و حاصل آن سوختی است که پلاکس نام دارد و می‌توان دوباره از آن پلاستیک و یا حتی موتورهای برق ساخت.





گریفیث مدیرعامل موسسه تکنولوژی‌های بازیافت در انگلستان می‌گوید: «ما می‌خواهیم تاریخ پلاستیک را در دنیا تغییر بدهیم.» جایی که این مرد در آن زندگی می‌کند بیش از ۲.۴تن زباله پلاستیکی در خود جای داده‌است که روزانه برای این پروژه استفاده می‌شود.




برای دولت بریتانیا و صدها سرمایه‌گذارِ بخش خصوصی، این می‌تواند یک اتفاق مهم باشد. آن‌ها می‌توانند از این پروژه برای مدیریت پلاستیک در جهان بهره بگیرند. این ماشین برای بازیافت از تکنیکی استفاده می‌کند که زباله‌های پلاستیکی را بدون نیاز به دسته‌بندی یا تفکیک، تبدیل می‌کند و در نتیجه یک مانع بزرگِ اقتصادی را از میان برداشته‌است.




پروژه گریفیث از این جهت منحصر به فرد است که تنها یک نوع زباله پلاستیکی را هدف نمی‌گیرد بلکه برای هر زباله‌ای به دنبال راهکاری می‌رود و آن‌ها را تبدیل می‌کند.




پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰، تعداد زباله‌های پلاستیکی از تعداد ماهی‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر خواهد شد. در نتیجه کاری که گریفیث انجام می‌دهد، فضا را به کلی تغییر خواهد داد. در واقع تکنولوژی به کمک محیط‌زیست می‌آید و پلاستیک‌ها را به چرخه اقتصاد باز می‌گرداند.




در حال حاضر تنها ۱۰درصد از پلاستیک‌ها به مرحله بازیافت می‌رسند چرا که بیرون کشیدنِ نفت از دلِ زمین مقرون‌به‌صرفه‌تر از تبدیل پلاستیک به نفت است. البته پروژه‌های بسیاری اجرا می‌َشوند اما در نهایت با شکست مواجه می‌شوند. این نیز می‌تواند یکی از همان پروژه‌ها باشد.




البته طرح گریفیث حامیانی نیز پیدا کرده و حتی یک نفر گفته که قصد دارد ماشین‌های او را به صورت انبوه تولید کند. تولیدکننده ابتدا باید اطمینان حاصل کند که این ماشین، خرج خودش را در می‌آورد و او را به سود می‌رساند. گریفیث جزئیات زیادی در مورد استارتاپی که راه انداخته به بلومبرگ نداده اما ادعا کرده که در حال حاضر با پنج نفر در حال مذاکره است و طرح‌ش به زودی در سرتاسر انگلیس اجرایی می‌شود. او قصد دارد با این طرح هم محیط‌زیست را تغییر بدهد و هم پول در بیاورد.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;