تامین برق کشور از انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش تاسیسات نیوز، کشورمان برنامه ریزی های بسیاری در زمینه بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر داشته و در تصمیم گیری تازه برای بهره برداری بهتر از این منابع؛ اولویت اصلی صنعت برق تامین پنج درصد از برق کل کشور از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر شده است.




انرژی های تجدیدپذیر که امروزه مورد توجه قرار گرفته است انواعی دارد که عبارتند از انرژی آبی (نیروی برق‌آبی)، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی، انرژی زیست توده (زیست‌سوخت) و انرژی امواج و جزر و مد است. قانون عضویت دولت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر پس از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان در ۱۴ خرداد ۱۳۹۱ از سوی رییس جمهور ابلاغ شد. بر اساس این قانون، دولت اجازه خواهد داشت در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند. کشورمان نیز چند سالی است که بهره برداری و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در دستورکار خود قرار داده است.

 

 

اقدامات فراوانی در کشورمان در این زمینه انجام شده است و در تصمیم گیری تازه برای بهره برداری بهتر از این منابع؛ اولویت اصلی صنعت برق تامین پنج درصد از برق کل کشور از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر شده است.





وزارت نیرو در این زمینه به نقل از سیدمحمد صادق‌زاده، مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) نوشته است: “تا سال 1394 توجه چندانی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌شد و سالانه حدود پنج مگاوات نیروگاه جدید نصب می‌شد.





خوشبختانه در سال گذشته، 14 مگاوات جدید نصب شد و در سال جاری نیز بناست این میزان به 100 مگاوات برسد. این میزان ظرفیت نصب شده تا پایان سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشد 700 درصدی نشان می‌دهد. برنامه این است در سال 1396 نیز حدود 300 مگاوات نیروگاه جدید نصب شود که با احتساب این میزان، کل ظرفیت نصب شده کشور به 600 مگاوات خواهد رسید. تا پایان سال 1397 بتوان کل ظرفیت منصوبه نیروگاه تجدیدپذیر را به بیش از 1300 مگاوات رساند که در این صورت حدود 2 درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور خواهد بود.”

 

 

 

کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور 243 مگاوات است که حدود 158 مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و بقیه نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده هستند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;