تامین آب آشامیدنی دغدغه یزدی‌ها

به گزارش تاسیسات نیوز، مديرکل مديريت بحران استانداري يزد با اشاره به تداوم بحران خشکسالي و کاهش ميزان بارندگي ها گفت: تامين آب شرب مصرفي استان از جمله دغدغه مسئولان استان است.

هادي هادي نسب روز سه شنبه در حاشيه نشست ستاد بحران شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد که کمبود آب جدي است،بايد فرهنگ مديريت مصرف آب را در استان دنبال کرد .


وي تصريح کرد: سازمان جهاد کشاورزي تلاش هاي بسيار خوبي نسبت به مديريت مصرف آب با اجراي طرح آبياري نوين و کاشت محصولات کم آبخواه انجام داده است .


هادي نسب ادامه داد: اين سازمان براي حفظ ذخاير آبي و با توجه به شرايط بحراني و ايجاد فروچاله ها در ابرکوه که حاصل برداشت هاي بي رويه آب است ، تلاش ها را مضاعف کند.


مديرکل مديريت بحران استانداري يزد با توجه به وقوع حوادث غيرمترقبه و تدوام خشکسالي اظهار کرد: سالانه به دليل تداوم اين پديده يکهزار ميليارد تومان خسارت به بخش هاي مختلف استان وارد مي شود که 700ميليارد تومان آن مربوط به بخش کشاورزي است.


هادي نسب با بيان اينکه از اوايل سال 97 تاکنون شاهد حوادث غيرمترقبه از جمله تگرگ ، توفان، سيل و گرمازدگي به بخش کشاورزي هستيم، تاکيد کرد: برآورد اوليه خسارت ها 250 ميليارد تومان گزارش شده است.


اين مسئول با اشاره به اينکه در بخش کشاورزي بيشترين خسارت مربوط به شهرستانهاي ابرکوه ، خاتم و بافق است، ادامه داد: مسئولان موظف شدند ميزان خسارت نهايي کارشناسي شده را تا چند روز آينده به مديريت بحران استانداري اعلام کنند تا به ستاد بحران کشور منعکس شود.


هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبي استان يک هزار و 78 ميليون مترمکعب آب استحصال مي‌شود که از اين مقدار 833 ميليون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، 163 ميليون مترمکعب از قنات و بقيه از چشمه‌ ها تامين مي‌شود.


آب تجديد شونده منابع زيرزميني استان 827 ميليون مترمکعب ولي کسري مخزن حدود 300 ميليون مترمکعب است که به همين دليل اين امر هرسال موجب افت بيش از 50 سانتي‌ متر سطح آب‌هاي زيرزميني يزد مي‌شود.


آب استحصالي از منابع آب شيرين استان در سال 1387،سه هزار و 166 ليتر در ثانيه بود که اين عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 ليتر در ثانيه کاهش يافت.


بخش ديگر تامين آب استان در کنار منابع زيرزميني داخلي ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود 50 درصد آب شرب استان در فصل سرما و 20 تا 30 درصد در تابستان را تامين مي کند.


استان يزد بر پايه سرشماري آبان ماه سال 1395، يک ميليون و 138هزار نفر جمعيت داشت.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;