تاسیس اتاق فکر آب در تهران

به گزارش تاسیسات نیوز، برقراری ارتباط دولت ها، توانمندسازی روستاها، جدی گرفته شدن مردم و سیستم های نوین، عضویت نماینده ای از ایران در هیئت رئیسه بنیاد جهانی انرژی و تصویب برگزاری مراسم جهانی آب و همین طور تاسیس اتاق فکر آب در تهران ازجمله دستاوردهای مهم سفر انجمن مدیریت سبز ایران به اتریش بود.



محمد حسن امامی، دبیر کل انجمن مدیریت سبز ایران در ابتدای صحبت های خود این تشکل (NGO) را این گونه معرفی کرد: انجمن مدیریت سبز ایران به عنوان یک تشکل غیرانتفاعی و غیر دولتی وابسته به اتاق بازرگانی ایران شناخته می شود که نزدیک به 15 سال است در جهت توسعه رویکرد سبز فعال شده است.

 

وی افزود: انجمن مدیریت سبز در مسیر توسعه ای خود، در ابعاد مختلفی از پارامترهای شکل گیری یک جامعه بالغ متمرکز شده که در این میان می توان به آموزش ها، سمینارها، تولید محتواها، بازدیدهای صنعتی و نشست های تخصصی اشاره کرد. در سال گذشته به طور حرفه ای توانستیم تیم هایی از ایران را به کشورهای توسعه یافته جهت آموزش و بازدید از صنایع برتر ارسال کنیم.

 

امامی از تلاش این نهاد برای برقراری ارتباط بین دولت گفت و خاطرنشان کرد: پس از شکسته شدن تحریم ها، از دو سال قبل تلاش کردیم که ارتباط دولت ها را نیز برقرار نماییم و در نخستین گام، در مهر ماه سال قبل تیمی از وزارت نیرو را به اتریش بردیم که در این بازدید نشست هایی را با شخصیت های دولتی این کشور داشتند.



این بازدید علاوه بر ارتباط دولت ها، تجربه ای بود تا بتوانیم امسال در دومین همایش مدیریت سبز که در مقر بنیاد جهانی انرژی برگزار شد از دولت، معاونت ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی تیمی را ببریم. تمامی هماهنگی ها در این برنامه توسط انجمن مدیریت سبز ایران طراحی و اجرا گردید.

 

 

وی درباره سفر امسال اظهار داشت: در این سفر مسئولان با مباحثی از قبیل روستای هوشمند، مسیر توانمندسازی و توسعه روستاییان، کاهش بی عدالتی بین شهر و روستا و نقش شورایاری ها آشنا شدند و نشست های مشترکی برای شناخت بیشتر این مفاهیم داشتند. هدف از این برنامه 4 روزه، الگو برداری و بهره گرفتن از تجارب کشورهای توسعه یافته نظیر اتریش به ویژه در حوزه ارتقا روستاها بود.

 

وی در ادامه دستاوردهای مهم این برنامه علمی، فنی و بازدیدها را در چند بخش دسته بندی کرد و افزود: اولین دستاورد را می توان توانمندسازی روستاها در کشورهای توسعه یافته و انتقال این واقعیت مهم در میان مسئولین دولتی کشور برشمرد. باید پذیرفت روستاییان و مردم در توسعه روستا و شهرها نقش مهم و کلیدی ایفا می کنند و بایستی برخی اختیارات به مردم سپرده شود.


یاد گرفتیم که تا چه میزان باید تمرکز گرایی را کاهش دهیم و به مردم اعتماد کنیم و در این بازدید دیده شد این مردم هستند که خودشان را اداره می کنند. از اینرو تمایل داشتیم که بدنه دولت بداند که نظیر سایر کشورها باید به مردم اعتماد کنند و اختیارات را به آنها واگذار نمایند و در نهایت نقش مردم شفاف باشد چون مردم قابلیت اداره خود حتی بهتر از دولت ها را دارا می باشند و در عمل این مسئله دیده شد.

 

امامی دستاورد دیگر این سفر را آشنایی با فنون، تکنیک ها، سیستم های هوشمند و مکانیزم های نوین بکار رفته و تاثیر آن بر توسعه روستایی خواند و گفت: در این سفر از یک روستای هوشمند بازدید شد. به بیان ساده هم دولت به عینه دید که تا چه میزان مردم در توسعه شهرها و روستاها نقش دارند و هم به این واقعیت پی برد که چقدر تکنولوژی و فناوری های نوین در توسعه روستایی مهم هستند.



بنابراین هدف گذاری این دوره از سفر انجمن مدیریت سبز ایران، آموزش دو بعد، اول جدی گرفته شدن مردم و دوم جدی گرفته شدن سیستم های نوین از طریق آموزش دولت و ارائه رویکرد جدید در بین دولتی ها بود. در واقع برای اینکه مردم و تکنولوژی های نوین قادر به ایفای نقش در توسعه اقتصاد شهرها و روستاها باشند باید ساختار قدرت و مدیریت، شفاف گردد و مردم به آن اعتماد داشته باشند و این موضوعاتی بود که توانستیم به دولتی ها نشان دهیم تا بدانند چگونه باید این فرایند را طی نمایند.

 

 

وی دستاورد مهم دیگر این همایش را عضویت نماینده ای از کشورمان در هیئت رئیسه بنیاد جهانی انرژی دانست و اظهار داشت: داشتن این نماینده که سال ها برای آن تلاش کردیم و خوشبختانه در 27 مهر ماه سال جاری محقق شد منافع زیادی را نصیب کشور خواهد کرد و ایران می تواند در تصمیمات کلان و قوانینی که در دنیا و در سطح بین المللی وضع می شود، موثر باشد و حتی از منافع ملی ایران دفاع نماید.

 

 

دبیرکل انجمن مدیریت سبز ایران اتفاق مهم دیگر در این سفر را تصویب برگزاری مراسم جهانی آب برشمرد و توضیح داد: برگزاری مراسم جهانی آب قطعی شد و حضور نماینده ای از ایران در بنیاد جهانی انرژی و حمایت دولت برگزاری این مراسم را ارتقا خواهد داد.

 

 

وی دستاوردهای دیگر این سفر را تاسیس اتاق فکر آب جهان در تهران و حمایت های جدی تر نسبت به ورود تکنولوژی های نوین در بخش انرژی های پاک و تجدیدپذیر عنوان کرد و اظهار داشت: اتاق فکر آب که دبیرخانه دائمی آن در تهران خواهد بود هر ساله یک یا دو بار متخصصین علمی، صنعتی و مهندسی و سیاسی در حوزه آب را گرد هم می آورد تا درمورد روند تحولات در بخش آب بحث و تبادل نظر کنند. همچنین در گذشته عدم شفافیت های مالی و اقتصادی مانعی برای ورود تکنولوژی های نو و تجدیدپذیر بود اما در این سفر مطرح شد که بنیاد جهانی انرژی از ورود تکنولوژی های نوین در بخش انرژی های پاک و تجدید پذیر حمایت جدی تری نماید.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;