گرم نشدن پکیج
علت های گرم نشدن آب پکیج گرمایشی
آیا تا به حال به هوای یک دوش آبگرم از خواب بیدار شده ولی با آب سرد مواجه شده باشید؟ آیا مدت زمان زیادی طول می کشد تا پکیج آب را به خوبی گرم کند؟ اگر چنین است درخواهید یافت که مشکلی در پکیج شما وجود دارد. خوشبختانه در بسیاری از موارد، این مشکلات به راحتی حل می شوند، کافیست تنها علت های کار نکردن پکیج گرمایشی را بدانید. در اینجا ما چند مورد از علت های گرم نشدن آب پکیج گرمایشی را عنوان خواهیم نمود.
فشار پایین آب
یکی از علت های کار نکردن پکیج و گرم نشدن آب، فشار پایین آب است. چنانچه فشار آب کم باشد (کمتر از ۰٫۵ بار)، دستگاه به سرعت خاموش می شود. به منظور حل این مشکل باید فشار آب را تنظیم نمایید تا از خرابی پمپ و خود پکیج جلوگیری کنید. برای این منظور شیر ورودی مسیر اصلی پر کن آب شهری به سیستم داخلی پکیج را باز کنید و منظر بمانید تا فشار آب درونی دستگاه به ۲ بار برسد (محدوده سبز) و سپس شیر پر کم پکیج را ببندید.
علاوه بر موارد فوق، خرابی فلومتر پکیج، خرابی پتاسیومتر گرمایش، خرابی شیرها، وجود اشکال در پمپ، سوپاپ های نامناسب و … نیز می توانند از علت های گرم نشدن آب پکیج باشند.
رسوب گرفتگی پکیج
با گذشت زمان، آلاینده های موجود در آب می توانند تبدیل به رسوب شده و در پایین پکیج انباشته شوند که این امر موجب کاهش راندمان و کارایی این سیستم گرمایشی خواهد شد.
شما می توانید با تمیز کردن مرتب پکیج، نرم کردن آب سخت با سختی گیر پلی فسفات و ایجاد دمای ۱۳۰ درجه با رسوبات مبارزه کنید. با این حال، اگر رسوبات سبب زنگ زدگی پکیج شده باشد، دیگر نمی توانید آن ها را از بین ببرید و مجبور به تعویض پکیج خواهید بود.
البته رسوب گرفتن مبدل ثانویه هم از علت های گرم نشدن آب پکیج محسوب می شود. توجه داشته باشید که این مبدل را باید هر چند سال یکبار شست و شو یا تعویض نمایید. البته در اغلب موارد شست و شوی آن با آب و اسید می تواند مجدد به کار کردن پکیج گرمایشی کمک نماید که ما پیشنهاد می کنیم حتما این کار را به دست متخصصان بسپارید.
چرا پکیج دیواری کار نمی کند
مبدل حرارتی
در صورت عدم وجود آب داغ یا آب گرمی که به اندازه کافی داغ نیست، احتمال خرابی مبدل حرارتی یا رسوب در داخل مبدل حرارتی آب گرم مصرفی پکیج شما وجود دارد. لذا باید در اسرع وقت توسط خدمات پس از فروش مجاز برند پکیج آن را سرویس یا تعمیر کرده تا بتوانید عملکرد مناسبی را از پکیج خود شاهد باشید.
مشکل در ترموستات
اگر آب به اندازه مطلوب گرم نمی شود، احتمالا کار نکردن پکیج می تواند به دلیل مشکل در ترموستات باشد. ترموستات را روی درجه مطلوب تنظیم کنید، در صورت عدم کارکرد صحیح، احتمالا زمان تعویض آن ها فرارسیده است.
لامپ مدار یا Pilot light – برد کنترل
لامپ مدار یا Pilot light می تواند یکی از علت های کار نکردن پکیج باشد که به راحتی برطرف خواهد شد. لذا باید پکیج را مورد بررسی قرار دهید تا از روشن بودن این چراغ اطمینان حاصل نمایید. برای پیدا کردن این چراغ، می توانید از دفترچه راهنمای پکیج استفاده نمایید تا بتوانید دستورالعمل سازنده را برای نحوه روشن کردن آن به کار گیرید.
علت کار نکردن پکیج
مشکل در سوخت
اگر پکیج شما از نوع گازسوز باشد، ممکن است در خط سوخت منتهی به دستگاه، نشتی مشاهده نمایید. در صورت بروز این مسئله، ممکن است بوی تخم مرغ فاسد شده را در اطراف پکیج گرمایشی حس کنید. توجه داشته باشید که این مشکل را نمی توانید خود به تنهایی مرتفع کنید، لذا باید آن را به دست متخصصان سپرده و با لوله کش های حرفه ای تماس حاصل نمایید.
سخن پایانی
توجه داشته باشید برای حفظ عملکرد درست پکیج، بهتر است سرویس های دوره ای را از یاد نبرده و اقدامات لازم برای نگهداری از این سیستم را صورت دهید. اما در کل برای آنکه بهترین تجربه را از این سیستم گرمایشی داشته باشید، خوب است از همان ابتدا، پکیج اصلی و اوریجینال را خریداری نمایید تا مشکلات آتی این سیستم را به حداقل ممکن برسانید.