تاریخچه پیدایش توالت ها

به گزارش تاسیسات نیوز :هزاره سوم قبل از میلاد مسیح را عصر طهارت و پاکیزگی می نامند ،  توالت ها و فاضلاب ها در نقاط مختلفی از جهان اختراع گشتند.

2800 سال قبل از میلاد در موئن جو در محلی در کشور پاکستان یکی از پیشرفته ترین توالت های جهان ساخته شد. این توالت که صد ها سال بعد دوباره آن را در کشور امریکا استفاده می کرند متشکل از اتاقی با دیواره های خشتی و آجری  خارج از هر خانه ، با جداره سنگی پر از علوفه با تخته ای چوبی بالای آن بود .

توالت های موئن جو هم آن زمان تنها برای بعضی اشخاص بود و باقی مردم به همان سبک بدوی روی زمین به صورت نشته فضولات خود را دفع می کردند.

تمدن هاراپن در پاکستان و نیز در شمال هند سیستم آب رسانی نوینی را برای پاک کردن فضولات انسانی توالت های خود اختراع نمودند .این سیستم با استفاده از منبع آبی در بالا دست و هدایت آب با آجر های خشتی به داخل منبع فضولات انجام می گرفت .

مدتی قبل از آن حدود 3100 تا 2500 سال قبل از میلاد مسیح نیز تمدن هایی در مناطقی از اسکاتلند به نام اورکنی نیز از آب برای دفع فضولات استفاده می کردند بعضی از خانه های این منطقه مستقیماً از روی کانل های آب عبور کرده و بعضی دیگر از آنها را نیز به سمت مسیر آب کانال کشی کرده بودند .

 

حدود 1800 سال قبل از میلاد مسیح در مصر باستان و تمدن کهن پرشیا (ایران) توالت ها با استفاده از مجرای فاضلاب شروع به پیدایش کردند و در تمدن رومانیایی نیز توالت هایی با استفاده از آب در حمام های عمومی باستانی یافت شده ند .

باستان شناسان در سال 2012 متوجه شدند که توالت های رومانیایی بر خلاف تفکر گذشته پیشرفته ترین توالت های باستانی نبودند و ولین سیستم فاضلابی نیز مطعلق به تمدن دیگری بوده است، تمدنی در دره ی ایندوس .این تمدن سیستم ابتدایی از فاضلاب را طبق الگویی بسیار خاص در زیر خیابان های شهر تاسیس کرده بودند.

توالت های نشستنی که به نام توالت ( عربی ، فرانسوی ، چینی ، ایرانی ، ژاپنی ، کره ای ، هندی و ترکی) نیز شناخته می شوند به صورت های مختلفی در کشور های یاد شده ساخته می شدند . با این حال شکل کلی این توالت ها از یک سوراخ در زمین تشکیل شده است به جز یک نوع از انها که ارتفاعی برابر با سرویس فرنگی دارند ولی به استفاده کننده اجازه ی چمباتمه زدن را می دهد و بیشتر در آسیا و آفرقا محبوب هستند.

 

 

در اروپای قدیم نوعی دیگر از توالت ها رواج یافت که به نام توالت های محفظه ای از آنها یاد می شود . این توالت ها بیشتر شبیه یک صندلی است که زیر آن یک مخزن برای نگه داری فضولات و یک سوراخ روی آن مخزن وجود دارد ، این توالت ها طبعاً اولین الهام بخش توالت های فرنگی امروزی بوده اند .


 

این توالت ها در سال 1561 تا 1612 اختراع شدند که امروز نوع تکمیل شده و پیشرفته ی آن در دسترس است قسمت های مختلف آن به جز سیستم های مکانیکی ، تغییر نکرده و متشکل از مخزن آب برای فلاش (علت نام گذاری فلاش تویلت روی این توالت ها) ،سوراخ برای خروج فضولات و صندلی برای نشستن است .

(به توالت های فرنگی امروزی در غرب اصطلاحاً فلاش تویلت ، FLUSH TOILET  ، می گویند)

از کاملترین انواع فلاش تویلت می توان به اختراع الکساندر کامینگز و جوزف براماز در سالهای 1775 و 1778 اشاره نمود .

 

 

 

 

 

در اواسط قرن 19 با گسترش شهر نشینی و تکامل سیستم فاضلاب شهری توالت های امروزی با اقتباس وتکامل اختراعات کامینگز و براماز پدید آمدند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;