تاثیر «دیپلماسی آب» درحل بحران کم آبی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: پراکندگی نامتناسب «آب»، این نعمت الهی در سراسر جهان، باعث شده تا بسیاری از نقاطِ دنیا با مشکلات بیشتری در باره «کم آبی» و چالش های پیشِ روی آن روبرو شوند.
به گزارش تاسیسات نیوز،  «منطقه غرب آسیا» از جمله مناطقی در جهان به شمار می آیند که به دلیل کمبود منابع آب، همزمان با افزایش روزافزون جمعیت، همواره در آستانه تنش و حتی بحران آب قرار داشته است.
کشور ایران نیز که شاهدِ کاهش منابع آبی در اثر مصرف فزاینده آب است نیاز به مدیریت مطلوب در این زمینه دارد.
امنیت محیط‌زیستی بخش مهمی از امنیت انسانی و به تبع آن امنیت ملی هر کشور است. این مسئله، یکی از بخش های مهم در دایره مسائل «حقوق محیط زیست» به شمار می آید که نیازمند توجه جدی است.
هرچند مسئله «حقوق محیط زیست» در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته و سال‌هاست در بسیاری از کشورهای پیشرفته و دانشگاه‌های معتبر این رشته‌های تخصصی «حقوق‌ محیط زیست» و «حقوق آب» دایر شده‌اند؛ اما این مسئله و لزوم توجه به آموزش تخصصی حقوق محیط زیست در کشور ما، با وجود اهمیت بسزای مسائل محیط‌زیستی، نیاز به توجه بیشتری دارد
با توجه به شرایط خاص اقلیمی و محیط زیستی کشور، ورود به مسائل حقوقی آب و محیط زیست باید در دو سطح ملی و بین‌المللی صورت گیرد. از نظر بین‌المللی کشور ایران در موقعیت خاص ژئوپلتیکی و در منطقه به شدت پرتنش غرب آسیا (خاورمیانه) قرار دارد. با‌توجه به شواهد و مطالعات گسترده، چالش‌های آبی و محیط‌زیستی یکی از بزرگ‌ترین مسائل و چالش‌های منطقه غرب آسیا محسوب می شود که مکرر از جنبه محیط‌زیستی و غیره مورد بررسی قرار گرفته است.
تحقق مدیریت ملی آب با بهره گیری بهینه از ظرفیتهای پنهان بخش خصوصی
با رشد اقتصاد دولتی مبنی بر صادرات نفت از دهه ۴۰ به بعد، مشارکت بهره‌برداران آب در مراحل تامین تا مصرف تقلیل یافت. این روند، آب را برای مصرف‌کنندگان به یک کالای واسطه‌ای رایگان تبدیل کرده و تغییر رویکرد مذکور یکی از گلوگاه‌های مدیریت آب کشور است.
سهولت دسترسی به منابع آب سطحی و زیرزمینی سبب شده فعالیت‌های اقتصادی مختلفی با تکیه بر بهره‌برداری غیرمجاز شکل گیرد و نحوه مواجهه با این‌گونه فعالیت‌ها به یکی از مشکلات پیش‌روی مدیریت ملی آب تبدیل شود.
استفاده از تجارب بین المللی متناسب با شرایط فعلی شرط افزایش بهره وری آب
بنا به گفته کارشناسان، تا به امروز وزارت نیرو در زمینه ضرورت های پنهان آب موفق عمل کرده و حداقل در تئوری بازار آب، بازتخصیص آب را به استفاده‌های پرارزش‌تر (اقتصادی) امکان‌پذیر ساخته است.
اما در این بین سهم شرکتهای دانش بنیان در زمینه بهره وری انرژی، به ویژه «آب» موثر بوده است. شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند در حال حاضر به سمت تولید قطعات از طریق ساخت داخل و هم حمایت از فناوری های جدید در حال حرکت هستند و اقدامات خوبی را انجام داده اند.
استمرار «دیپلماسی آب» از جمله راهکارهایی به شمار می آید که مسلماً معضل کم آبی در مناطق کم آبِ جهان، از جمله ایران را کمرنگ کرده و از بین خواهد برد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;