تاثیر باکتری های همزیست در تولید سوخت زیستی

به گزارش تاسیسات نیوز، وزارت انرژی آمریکا با همکاری محققین دانشگاه برکلی، در آخرین پژوهش های خود به تاثیر قابل توجه باکتری های همزیست در ساخت آنزیم های موثر در تبدیل گیاهان و ریزجلبک ها به سوخت های زیستی پی بردند.



دانشمندان در پژوهش اخیر خود برای تولید آنزیم سلولاز به عنوان عامل اصلی شکستن مولکول های ریزجلبک ها و گیاهان صورت گرفت، از باکتری های همزیست به جای گونه های جداشده و مجزای باکتری برای ایجاد این آنزیم ها استفاده کردند.

 

 

محققان دریافتند ۷۰ درصد آنزیم سلولاز از باکتری های خالص نشده موجود در یک ترکیب باکتری های هم زیست به وجود می آیند. محققین در ادامه دریافتند که آنزیم تولید شده توسط این دسته از باکتری ها توانایی شکستن سلولوز گیاهان به مولکول های کوچکتر گلوکز در دمایی بالاتر از ۸۰ درجه سانتی گراد را دارند.

 

 

استیو سینجر، یکی از محققین آزمایشگاه برکلی درباره این پژوهش می گوید:«ما با استفاده از باکتری های همزیست توانستیم آنزیم هایی تولید کنیم که از باکتری های جداشده و خالص نمی توانستیم تولید کنیم.»

 

 

وی در ادامه می افزاید:« رشد و تکثیر برخی از باکتری ها در آزمایشگاه بسیار شرایط ویژه و سختی دارند. ما با رشد دسته جمعی باکتری های همزیست توانستیم علاوه بر ایجاد شرایط آسان برای رشد این باکتری ها، متوجه برخی ویژگی هایی شویم که قبلا قادر به مشاهده آن ها نبودیم. این ویژگی ها فرصتی بسیار مناسب برای تولید آنزیم های جدید برای توسعه سوخت ها و محصولات زیستی فراهم می کند.»

 

 

آنزیم سلولاز تولیدشده از گونه های همزیست «Reconcilibacillus» دارای ساختاری بسیار پیچیده است که در مولوکول های پیچیده کربوهیدرات-پروتئینی یافت می شود؛ ساختاری که از یک باکتری خالص شده نمی توان ایجاد کرد. همچنین پایداری این آنزیم در دمای بالا نیز باعث بهبود شرایط تولید سوخت های زیستی می شود. تحقیقات نشان می دهد که پایداری این باکتری ها در دمای بالا بیشتر از دیگر آنزیم های سلولازی با منشاء متفاوت است.

 

 

سینجر در ادامه می افزاید:« باکتری ها حتی پس از توقف رشد نیز به تولید آنزیم خود ادامه می دهند. ما نتایج ترکیب باکتری های همزیست را با گونه ای خاص از مخمر وحشی مقایسه کردیم و نتیجه آن نشان می دهد که این ترکیب، آنزیم هایی به مراتب مقاوم تر و بهتر تولید می کند.»

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;