مدیرعامل آبفا: تاب‌آوری تاسیسات آب باید افزایش یابد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: با توجه به شرایط اقلیمی باید بگونه‌ای عمل کنیم که تاب‌آوری تاسیسات آب افزایش یابد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حمیدرضا جانباز شب گذشته در مراسم بهره‌برداری از پنج پروژه آب و فاضلاب در مشهد افزود: اقلیم در حال تغییر است بطوری که سه سال پیش در ایران خشکسال‌ترین سالها بود اما کشور پارسال پرباران‌ترین سال را تجربه کرد.
وی ادامه داد: شهر مشهد به دلیل شرایط ویژه همواره مورد توجه وزارت نیرو بوده و می‌باشد. با وجود افزایش میزان بارش‌، پوشش برف در ارتفاعات اطراف این شهر کم است لذا موضوع تغییر درجه حرارت و دمای هوا را باید جدی تلق نمود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کم بودن حجم مخازن آب را از مشکلات کلانشهر مشهد ذکر و بیان کرد: ظرف دو سال اخیر اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده اما همچنان باید افزایش مخازن آب برای مشهد در دستور کار باشد.
وی افزود: نبود رینگ متناسب با ورودیهای مختلف برای تزریق آب در شبکه آبرسانی مشهد از دیگر مشکلات است که منجر باع شده تا کیفیت آب در شرق مشهد نسبت به غرب آن کمتر باشد.
جانباز ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب مشهد باید طرح آزمایشی ملی هوشمندسازی شبکه آب را در دستور کار قرار داده آن را عملیاتی کند.
وی گفت: موضوع پساب و بازچرخانی آب نیز باید با جدیت دنبال شده و همچنین ساخت تصفیه‌خانه‌های جدید در مشهد پیگیری شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب افزود: باید برای شرایط سخت فصل تابستان آماده شد تا تاسیسات مخزن و توزیع آب از آمادگی لازم برای مقابله با تنهشا در این بخش برخوردار باشد.
وی گفت: یکپارچگی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی در دستور وزارت نیرو قرار دارد. برای تحقق این اقدام باید همراهی لازم وجود داشته باشد تا خدمات شرکتها در سطح شهر و روستا بیش از پیش باکیفیت باشد.
پنج پروژه آب و فاضلاب با هزینه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال امروز در مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک آب و ۶۷۰ هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد هستند. بر این اساس ۹/۹۹ درصد جمعیت کلانشهر مشهد زیر پوشش خدمات شبکه آبرسانی و ۵۷ درصد آن زیر پوشش شبکه فاضلاب هستند. آب مورد نیاز شهر مشهد از ۳۷۰ حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سدهای طرق، دوستی و کارده تامین می شود.
شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است.
کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. همچنین ۱۲۸ روستا در حریم شهر مشهد قرار دارند. یک سوم جمعیت کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز در مناطق حاشیه آن سکونت دارند.
ظرف ۵۰ سال اخیر ۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌ است.
۵۱.۲  درصد جمعیت استان خراسان رضوی در شهرستان مشهد سکونت دارند. دومین کلانشهر بزرگ ایران با احتساب نواحی منفصل توس و قرقی ۳۲۸ کیلومترمربع مساحت دارد و شامل ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه شهرداری است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;