بی خبری در پلاسکو

روح اله واصف

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 140 میباشد.




همکاران عزيز سلام و خداقوت

 

يکي از نقاط ضعفي که در حادثه پلاسکو کمتر به آن پرداخت شد ولي تقريباً همه متوجه آن شديم ضعف شديد در خبررساني درست بود. اتفاقي که باعث شد همه با ديده ترديد به‌کل ماجرا بنگرند و شايعاتي بی‌اساس و بعضاً مسخره منتشر شود.

 

 

 

این‌که خود سازمان آتش‌نشانی اقدام به اطلاع‌رسانی از طريق يک نفر سخنگو کرد بسيار پسنديده و حرفه‌ای بود؛ اما در عصر ارتباطات نيازها متفاوت است.

 

 

 

چندين مورد را می‌توانیم با هم مرور کنيم. در نخستين روز برخي از مسئولين به‌صورت بسيار سريع تأکید کردند که بيش از سي بار به پلاسکو اخطار داده‌شده است. اين عدد را حتي خود سخنگوي محترم نيز اعلام کرد؛ اما در روزهاي بعد و از طريق رئیس شوراي شهر در تریبون نمازجمعه اعدادي به مراتب کمتر اعلام شد و حتي در روزهای بعد در برخي صحبت‌ها تک‌رقمی شد. اين اعداد نادرست ما را بر آن می‌دارد که مگر اين ساختمان داراي يک پرونده ساده در شهرداري يا آتش‌نشانی نيست؟ مگر دبیرخانه‌های ما مکانيزه نيستند؟

 

 

 

 

تا روز دوم خبر روي سايت اداره آتش‌نشانی اين بود: ساختمان پلاسکو آتش گرفت! آيا مرجعي مهم‌تر از آتش‌نشانی براي خبررسانی می‌شناختیم؟ و آيا بايد به آن اعتماد می‌کردیم؟ اين اهميت وقتي پررنگ‌تر می‌شود که سخنگوي سازمان آتش‌نشانی بارها اعلام کرد مرجع اصلي خبر من هستم. ما هم براي خبرگیری بايد فقط تلويزيون می‌دیدیم!

 

 

 

جالب‌تر از همه این‌که مسئولان محترم تا روز دوم همچنان در تعداد طبقات ساختمان اختلاف داشتند. برخي 17 و برخي 16 و حتي اعداد ديگري را مطرح می‌کردند. يعني ما چقدر از سازه‌های مهم شهري خود اطلاع داريم! و از همه غم‌انگیزتر این‌که تا پايان عمليات آواربرداري تعداد افراد آتش‌نشان مفقود مشخص نبود يا اعلام نمی‌شد. مگر تعداد اين غيور مردان در ایستگاه‌ها مشخص نيست که بتوان به‌راحتی سرشماري نمود؟ آيا در صورت وقوع يک بحران اجتماعي از آمار صحيح و امکان سرشماري درست چيزي مهم‌تر می‌شناسیم؟

 

 

 

 

اين تونل‌های جبهه شرقي و غربي هم که بی‌نظیر بود و ما در نهايت متوجه نشديم که چرا آقاي قاليباف در همان روز اول گفت ما تونل‌ها را کنده‌ایم و حتي به طبقه زيرزمين هم رسیده‌ایم اما سخنگوي محترم چند روز بعد گفت تونل‌ها به هيچ جا نرسيد و بيهوده بود! بعد همين تونل‌ها به موتورخانه رسيد و هیچ‌کس نبود! در کل ماجرا هم تصويري در حد يک قاب عکس کوچک در تلويزيون پروژه را نشان می‌داد که فقط آوار ديده می‌شد.

 

 

 

حال شما قضاوت کنيد آيا با اين نحوه اطلاع‌رسانی به اشتباه ولي به عمد مردم را به‌سوی شبکه‌های اجتماعي با هزاران هزار شايعه و تحليل اشتباه هدايت نکرده‌ایم؟

 

 

 

با خبر بودن باعث آرامش می‌شود. اين اهميت خبر است!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;