بیاییم برای جان خودمان ارزش قایل شویم

به گزارش تاسیسات نیوز، همان حکایت قدیمی رعایت نکات ایمنی، مواظب بودن و مرور خطرات نهفته در کنارمان که با اندک غفلت فاجعه می آفرینند.

 

 

 

“فاطمه واعظی نسب” گزارشی مرتبط به همین موضوع تهیه کرده که مناسب دیدیم برای شما در اینجا بیاوریم چرا که با شروع فصل سرما تعداد حوادث ناشی از استفاده نادرست وسایل گرمایشی در اماکن مختلف افزایش می‌یابد و این حوادث جان تعدادی از شهروندان را گرفته و خسارت‌های مالی زیادی به آنها وارد می‌کند.

 

 

 

 

تاکنون بسیاری از شهرهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند و همواره بر تعداد این شهرها افزوده می‌شود اما متأسفانه برخی مواقع شاهد اخبار ناراحت کننده‌ای مبنی بر گازگرفتگی و خفگی بر اثر استنشاق گازهای سمی هستیم.

 

 

 

 

غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسائل ایمنی در ساختمان‌ها و نقص در دودکش‌ها در بروز این حوادث بسیار مؤثر است و با به‌کارگیری اقداماتی می‌توان به راحتی این خطرات بالقوه را از خود و افراد خانواده خود دور کرد.

 

 

 

 

یکی از شایع‌ترین علل گازگرفتگی و مسمومیت‌ها به ویژه در بخش خانگی مسمومیت بر اثر گاز سمی منوکسیدکربن است که متأسفانه با وجود راهکارهای ساده برای جلوگیری از این نوع مسمومیت‌ها شاهد تکرار آن هستیم.

 

 

 

 

در این راستا با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و آغاز سرمای شدید شهروندان باید نکات ایمنی را رعایت کنند و وسایل گازسوز مورد نیاز خود را قبل از استفاده کنترل و بررسی کنند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

 

 

 

 

تصور همه ما این است که همه اتفاقات به ویژه گازگرفتگی تنها برای دیگران اتفاق می‌افتد و رعایت نکات ایمنی مربوط به آن، در مورد ما صدق نمی‌کند در صورتی که پرداخت اندکی هزینه بیشتر برای تهیه وسایل گازسوز استاندارد و دقت بیشتر در نصب وسایل گرمایشی ارزش امنیت خاطر و آسودگی خیال برای استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد را دارد.

 

 

 

 

لزوم رعایت نکات ایمنی و مصرف بهینه گاز طبیعی هم‌زمان با شروع فصل سرما

 

 

 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به سرد شدن هوا و پایین آمدن دمای هوا در استان باید در استفاده از وسایل گرمایشی مسائل ایمنی نیز در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

فرشید دشتی با اشاره به اینکه همه ساله در فصل سرما تعداد زیادی از هموطنان به دلیل توجه نکردن به مسائل ایمنی مرتبط با استفاده از گاز طبیعی جان خود را از دست می دهند بیان کرد: در این راستا عدم توجه به نصب صحیح وسایل گاز سوز و باز بودن مسیردودکش، نداشتن کلاهک اچ شکل دودکش، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و عدم توجه به تهویه مناسب هوا و تأمین اکسیژن مورد نیاز وسایل گازسوز با درزبند کردن تمام منافذ در ساختمانهای فاقد سیستم گرمایشی مرکزی از مهم‌ترین عوامل بروز حوادث است.

 

 

 

 

وی همچنین استفاده از وسایل غیرگرمایشی نظیر اجاق گاز برای گرمایش و عدم استفاده از شیلنگ و بست استاندارد را از دیگر عوامل مهم در بروز حوادث عنوان کرد.

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت گاز استان از مشترکان گاز طبیعی در استان خواست قبل از راه‌اندازی وسیله گازسوز پس از حصول اطمینان از باز بودن مسیر دودکش و وجود کلاهک H شکل، با استفاده از شیلنگ و بست استاندارد اقدام به اتصال بخاری استاندارد خود به انشعاب گاز کنند و محل‌های اتصال را برای اطمینان از عدم نشت گاز با کف صابون امتحان کنند.

 

 

 

 

دشتی به رعایت موارد صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی اشاره کرد و گفت: استفاده از روشهای مختلف از قبیل استفاده از پرده‌های ضخیم، لباس مناسب، تنظیم دمای منزل بین 18 تا 21 درجه سانتیگراد از مواردی است که می‌توان با به‌کارگیری آن ضمن صرفه‌جویی در مصرف گاز و کاهش مبلغ گازبها، امکان استفاده سایر هموطنان را از این نعمت فراهم کرد.

 

 

 

استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از گاز گرفتگی

 

 

 

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: سال گذشته 112 نفر در خراسان جنوبی دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شدند و هچنین 9 نفر در اثر این مسمومیت جان خود را از دست دادند.

 

 

 

علیرضا عباسی بیان کرد: از این تعداد فوتی 4 نفر در اثر استفاده از زغال جان خود را از دست دادند.

 

 

 

 

وی با اشاره به اینکه منوکسیدکربن یک گاز سمی بدون رنگ، بو و مزه است تصریح کرد: مسمومیت با منوکسیدکربن به دلیل تنفس گاز خطرناک کربن منوکسید ایجاد می‌شود و این مسمومیت به وسیله انواع وسایل گاز سوز اعم از بخاری، آبگرمکن، اجازگاز پیک‌نیک و حتی ذغال ایجاد می‌شود.

 

 

 

 

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این حوادث اغلب در فصل سرما مشاهده شده است و اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد امکان خروج گاز منوکسیدکربن وجود ندارد و در محیط پخش شده و سبب مسمومیت می‌شود.

 

 

 

 

عباسی با بیان اینکه مرگ در اثر گازگرفتگی مرگ خاموشی است یادآور شد: علائم مسمومیت در اثر گازگرفتگی مشابه علائم سرماخوردگی است و علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و سوزش چشم دارد با این تفاوت که فرد مبتلا تب نمی‌کند.

 

 

 

 

وی بیان کرد: منوکسیدکربن در اثر سوختن ناقص سوختهای فصیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال تولید می‌شود.
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خراسان جنوبی با اشاره به شروع فصل سرما توصیه‌هایی به مردم استان کرد و یادآور شد: در این راستا از به کاربردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص خودداری شود و هیچگاه از بخاریهای گازسوز بدون دودکش استفاده نشود.

 

 

 

 

عباسی با اشاره به اینکه دودکشها باید یک متر از پشت بام و دیوارهای جانبی فاصله داشته باشند، افزود: بر روی دودکش بخاری در پشت بام منزل از کلاهکهای استاندرد استفاده شود و همچنین کلاهک باید به گونه‌ای باشد که در هنگام وزش باد گازهای خروجی از دودکش را به بیرون دودکش و از آنجا به بخاری بازگشت ندهد.

 

 

 

 

وی با اشار به اینکه نباید تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیرمجرب و بی‌تجربه و یا اعضای خانواده انجام شود گفت: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و اگر غیر از این بود نشان دهنده نقص در سیستم سوخت‌رسانی است و ممکن است سبب انتشار گاز در محیط شود.

 

 

 

 

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه روشن نمودن اتومبیل در پارکینگ نیز موجب تولید گاز منوکسیدکربن می‌شود و به راحتی مسمومیت ایجاد می‌کند اظهار داشت: در این راستا باید از روشن کردن اتومبیل در فضای محدود و سربسته که تهویه مناسبی ندارد خودداری شود.

 

 

 

 

عباسی با بیان اینکه در محلی که برای گرم کردن از بخاری یا شومینه استفاده می‌شود نباید تمام روزنه‌های جریان هوا مسدود باشد بیان کرد: باید حتماً یکی از پنجره‌ها به اندازه یک سانتیمتر باز باشد زیرا این امر اجازه خروج گازهایی که از لحاظ تنفسی برای انسان مضر هستند را می‌دهد و اکسیژن لازم برای سوختن مناسب بخاری و تنفس سالم‌تر از طریق هوای آزاد فراهم می‌شود.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه از نصب آبگرمکن در حمام خودداری شود تصریح کرد: همچنین از روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم کردن منزل پرهیز شود و همچنین وسایل گرمایشی باید حتماً مجهز به کلاهک H باشند.

 

 

 

 

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خراسان جنوبی گفت: افزایش آگاهی مردم و استفاده از وسایل ایمن و عدم استفاده از وسایل گرمایشی اعم از پیک‌نیک، آبگرمکن و زغال می‌تواند مانع مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شود.

 

 

 

نشت گاز با شیلنگ عامل اصلی حوادث سال گذشته

 

 

کارشناس ایمنی شرکت گاز خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سال گذشته 10 مورد حادثه برای مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

 

 

 

 

پژمان پورتاجی تعداد کل فوتی‌ها در اثر این حوادث را 3 مورد عنوان کرد و بیان کرد: یک مورد از این حوادث مربوط به اشتراک صنعتی است که به دلیل تجمع گاز در محوطه مشعل کوره آجرپزی و ایجاد جرقه باعث انفجار خفیف شده است.

 

 

 

 

وی یادآور شد: بیشتر حوادث سال گذشته ناشی از نشت گاز با شیلنگ بوده است زیرا به علت نقص در بست و یا به علت فرسودی و پارگی شیلنگ منجر به انفجار یا مسمویت شده است.

 

 

 

 

کارشناس ایمنی شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به علل حوادث ناشی از آتش‌سوزی افزود: بازماندن شیر گاز، نشت گاز از شیر مصرف به دلیل عدم نصب درپوش و نشت گاز از شیلنگ گاز به علت فرسودگی، پارگی و پوسیدگی شیلنگ از جمله علل بروز حوادث ناشی از آتش سوزی در سال گذشته است.

 

 

 

 

پورتاجی خاطرنشان کرد: همچنین نشت از شیلنگ به علت عدم و یا نقص دربست، نشت گاز به علت فقدان ترموکوپل در وسایل گاز سوز و قرار گرفتن ماده قابل اشتعال مانند پرده و غیره در مجاورت شعله آتش وسایل گاز سوز و سایر موارد مرتبط با نشت گاز از دیگر علل بروز حوادث ناشی از آتش‌سوزی در سال گذشته است.

 

 

 

 

وی با اشاره به آمار فوت شدگان این حوادث گفت: 2 مورد از این فوتیها مربوط به شهرستان بیرجند و یک مورد مربوط به شهرستان طبس است.

 

 

 

 

کارشناس ایمنی شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به خسارت مالی ناشی از آتش‌سوزی و انفجار در سال 94 یادآور شد: سال گذشته 8 مورد از این خسارتها جزئی و 2 مورد کلی بوده است.

 

 

 

 

پورتاجی عنوان کرد: استفاد از وسایل غیراستاندارد گاز سوز و عدم رعایت نکات ایمنی اصلی‌ترین دلیل افزایش مرگ خاموش است.

 

 

 

کارشناس ایمنی شرکت گاز خراسان جنوبی تصریح کرد: با فرارسیدن فصل سرما امیدواریم شهروندان با رعایت نکات ایمنی سلامت خود و فرزندانشان را تضمین کنند و با رعایت این نکات کمترین حوادث را در استان شاهد باشیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;