بومی سازی باعث ارتقا شد

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، فرهنگ بومی سازی باعث رشد فکری و تلاش متخصصان داخلی میشود. 

 

 

سیدحمید صالحی سرپرست سد و نیروگاه مسجد سلیمان گفت: با بومی شدن ساخت قطعات و تجهیزات حساس و بسیار مهم در سد و نیروگاه مسجدسلیمان، علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، ضریب اطمینان و پایداری این نیروگاه نیز افزایش یافته است.

 

وی افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از دانش بومی، هم اکنون در سد و نیروگاه مسجدسلیمان تعداد بسیار زیادی از تجهیزات مهم و اساسی در کارگاه تراشکاری آن ساخته می شود که علاوه بر کاهش هزینه ها و صرفه جویی اقتصادی سالانه سه میلیارد ریالی، مدت زمان ساخت و تعمیر این قطعات را نیز کاهش داده است.

 

سرپرست سد و نیروگاه مسجدسلیمان اضافه کرد: با ساخت این قطعات و تجهیزات، علاوه بر افزایش ضریب آمادگی واحدها، مدت زمان توقف واحد در تعمیرات سالیانه نیز کاهش یافته است.

 

معاون فنی و مهندسی سد و نیروگاه مسجدسلیمان نیز گفت: فیلتر هیدروسیلیکونی که در محدوده کاری فشار بالا، مانع ورود رسوبات به شفت سیل توربین می شود، برای نخستین بار در کشور در کارگاه تراشکاری این نیروگاه ساخته و نصب شده است.

 

فرزاد جونعلی وند خاطرنشان کرد: برای ساخت این فیلتر علاوه بر استفاده از تکنولوژی پیشرفته ، از ابزار و قالب مخصوصی نیز استفاده شده است.

 

وی، ساخت قطعات و اصلاح تجهیزات مربوط به یاتاقان توربین، تجهیزات مربوط به کوپلینگ های گاورنر، تجهیزات مربوط به فلپ گیت، ساپورت مربوط به ایرشیلد ژنراتور، تجهیزات مربوط به سامانه کولینگ، تجهیزات مربوط به مبدل های حرارتی و کوپلینگ اگزوز فن های نیروگاه را از جمله فعالیت های کارگاه تراشکاری نیروگاه مسجدسلیمان بیان کرد.

 

 

معاون فنی و مهندسی سد و نیروگاه مسجدسلیمان همچنین از ساخت ابزار مخصوص و قالب های ویژه جهت ساخت قطعات موردنیاز تجهیزات مختلف خبر داد و افزود: این ابزار به منظور ساخت ساپورت های یاتاقان ژنراتور، خروج بوش ترونیون دیسک شیر پروانه، ساخت راک اوت بریکر و اصلاح و تعمیر ولوهای سامانه CO2 به کار گرفته شده است.

 

 

جونعلی وند تاکید کرد: برای ساخت هرگونه تجهیز نیروگاهی علاوه بر زمان ساخت، هزینه حمل و نقل و مدت زمان توقف واحد را نیز باید در نظر گرفت.

 

 

سد مسجد سلیمان در ۲۵ کیلومتری شهرستان مسجد سلیمان قرار دارد . نوع سد جریانی سنگ ریزه ای با هسته رسی و نیروگاه آن دارای چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی در فاز نخست و چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی در فاز دوم است که در مجموع دو هزار مگاوات تولید برق نیروگاه سد است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;