به رغم تحریم روسیه، واردات LNG فرانسه از این کشور دو برابر شده!

به گزارش تأسیسات نیوز تجزیه و تحلیل جدید داده‌های تجاری نشان می‌دهد واردات گاز طبیعی مایع فرانسه از روسیه در نیمه اول سال جاری بیش از دو برابر شده است آن هم در شرایطی که اتحادیه اروپا تلاش دارد تا در حمایت از اوکراین، تجارت انرژی با روسیه را به حداقل برساند.

اروپا واردات نفت از روسیه را محدود کرده اما خرید گاز طبیعی به دلیل نیاز این قاره به گاز همچنان مجاز است.

در حالی که شرکت‌های فرانسوی بیشترین واردات را انجام می‌دهند، یک تحلیل نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا در نیمه اول سال جاری ۷ درصد بیش از مدت زمان مشابه در سال پیش از آن، از روسیه گاز LNG وارد کرده‌اند.

حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی روسیه، رویایی ناممکن؟

اوله ساویتسکیی، بنیانگذار یک شرکت غیرانتفاعی که برای اجرای تحریم‌های سخت‌تر علیه صادرات سوخت‌های فسیلی روسیه کار می‌کند معتقد است هدف اتحادیه اروپا برای حذف تدریجی تمام سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ «به طرز وحشتناکی از مسیر» خارج شده است.

به گفته وی کشورهایی که گاز طبیعی مایع یا همان LNG روسیه را خریداری می‌کنند به سیاست تحریمی اتحادیه اروپا ضربه زده و میلیاردها دلار به تلاش‌های جنگی روسیه کمک می‌کنند.

دولت‌های اروپایی مدعی هستند، ممنوعیت کامل واردات گاز روسیه باعث افزایش هزینه‌های انرژی می‌شود و مصرف‌کنندگان صنعتی را هم با مشکل رو به رو می‌سازد.

موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی (IEEFA) که یک سازمان غیرانتفاعی در ایالات متحده با هدف تسریع انتقال جهان به انرژی پایدارتر است با بررسی داده‌های ردیابی حمل و نقل و تجزیه و تحلیل آنها گزارش خود را در خصوص افزایش صادرات گاز LNG روسیه را منتشر کرده است.

بر اساس اعلام این موسسه، شرکتهای فرانسوی تقریباً ۴.۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع روسیه را در نیمه اول امسال وارد کرده‌اند، در حالی که این عدد در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۲ میلیارد متر مکعب بوده است. به گفته IEEFA، بزرگترین واردکنندگان بعدی، اسپانیا و بلژیک، به ترتیب ۱ درصد افزایش و ۱۶ درصد کاهش داشته‌اند.

بیشترین سهم برای غول فرانسوی

بر اساس آمارها، شرکت فرانسوی «توتال انرژی» بیشترین سهم واردات را در فهرست محموله‌های بین ژانویه تا ژوئن به خود اختصاص داده است.

این شرکت البته می‌گوید قراردادهای مربوط به خرید این گاز پیش از حمله روسیه به اوکراین به امضا رسیده است.

وزارت دارایی و اقتصاد فرانسه می‌گوید حملات حوثی‌ها به کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند موجب تغییر شکل واردات LNG شده است؛ این نهاد دولت فرانسه به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «گاز از خاورمیانه دیگر نمی‌تواند به راحتی به اروپا برسد، در حالی که مسیر روسیه از قطب شمال تحت تأثیر قرار نگرفته است.»

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که فرانسه یکی از نقاط اصلی ورود LNG در اروپا است. فرانسه و اسپانیا با هفت پایانه هر کدام دارای بیشترین ترمینال گاز طبیعی مایع در اروپا هستند.

بر اساس آمارها، در شرایطی که فرانسه بیشترین میزان واردات LNG را از روسیه داشته در مقابل از سایر تامین‌کنندگان از جمله آمریکا، آنگولا، کامرون، مصر و نیجریه واردات کمتری داشته است، کشورهایی که قیمت تمام شده آنها تقریبا نزدیک به یکدیگر است./یورونیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;