به توافق برد-برد دست پیدا کردیم

 دکتر حسن روحانی

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از شانا، ریاست جمهوری  پس از اعلام توافق هسته ای متن سخنرانی زنده را در تلویزیون داشتند که متن آن بدین شرح است.

مذاکره و توافقی پایدار است که برای دو طرف حالت برد – برد داشته باشد، امروز توانسته‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم، ما دنبال صدقه نبودیم ما به دنبال مذاکره بودیم تا بر مبنای منافع ملی بده بستانی عادلانه را در پیش بگیریم.
به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، عصر امروز (سه‌شنبه ٢٣ تیرماه) در گفتوگوی زنده تلویزیونی به توافق بزرگ هسته‌ای ایران با گروه ١+٥ اشاره کرد و گفت: ما امروز در یک مقطع مهم تاریخی در کشور و منطقه قرار داریم، مقطعی که باید بگوییم دوران ١٢ ساله گذشته که همراه با توهم هایی از سوی قدرتها و نشر آن توهمها در میان جامعه و افکار عمومی بود کاملا ورق خورده و صفحه جدیدی آغاز شده است.
وی افزود: موضوع مهم هسته‌ای ایران از یک طرف به یک موضوع سیاسی و بین المللی تبدیل شده بود تا جایی که این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت با قطعنامه های متعدد تحریم روبرو شد و از طرفی به یک موضوع ایران هراسی در جامعه و جهان تبدیل شده بود که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است.
روحانی تصریح کرد: از طرف دیگر موضوع هسته ای از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما حائز اهمیت بود و از نظر اجتماعی نیز به یک مسئله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود.
رئیس جمهوری گفت: موضوع هسته ای از نظر اقتصادی با فشارهایی که تحریم کنندگان ایجاد کردند شرایط سختی در جامعه به وجود آورد گرچه همانطور که قبلا تاکید کردم تحریم هیچگاه موفق نبود، ولی در زندگی مردم تثیر گذار بوده است.
وی عنوان کرد: مذاکره و توافقی پایدار است که برای دو طرف حالت برد – برد داشته باشد، امروز توانسته‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم، ما دنبال صدقه نبودیم ما به دنبال مذاکره بودیم تا بر مبنای منافع ملی بده بستانی عادلانه را در پیش بگیریم.
روحانی گفت: من خوشحالم که امروز با مذاکرات ٢٣ ماه جمهوری اسلامی با ٦ قدرت جهانی توانستیم به نقطه جدید دست پیدا کنیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ما برای حل موضوع هسته‎ای باید در بخشهای مختلف قدمهای لازم را برداریم، از لحاظ سیاسی باید تمهیدات سیاسی لازم را آماده کنیم و هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه ها نیست، مذاکره به معنی بده بستان است.
وی با اشاره به این موضوع که از ابتدا تاکید کرده است این مذاکرات برد – باخت نخواهد بود، افزود: ما از ابتدا تاکید کردیم که این مذاکرات اینگونه نخواهد بود که یک طرف برنده و طرف مقابل بازنده باشد، مذاکره برد، باخت پایدار نخواهد بود.
روحانی با بیان این که برای دستیابی به توفیق در این خصوص نیاز به اجماع داخلی و ملی داشتیم گفت: واضح است که در داخل کشور سیاسیون، جناحها و تشکلها نظر واحد ندارند، اما در مسائلی که به منافع ملی، امنیت ملی و توسعه ملی که موضوع هسته ای نیز هم به امنیت ملی، هم به توسعه ملی و هم به منافع ملی ما مربوط می‌شد، در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه، ما توانستیم به اجماع در این زمینه دست پیدا کنیم.
رئیس جمهوری عنوان کرد: طبق نظر مقام معظم رهبری مسیر مذاکره از روز اول آغاز و ما از سال ٨٢ این مذاکرات را در تهران و یا در پایتختهای کشورهای همسایه و یا در پایتختهای اروپایی دیدیم، مشاهده کردیم و ادامه دادیم.
وی ادامه داد: مردم ما در انتخابات خرداد ٩٢ در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت اعلام کردند ما دولتی می‌خواهیم که دستاوردهای هسته ای را توام با صلح و حرکت توسعه کشور آن هم رو به جلو و رفاه مردم توام با هم مدنظر قرار دهد و این همان مسیر و راهی بود که دولت یازدهم در پیش گرفت.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;