به بهانه برگزاری نخستین انتخابات آنلاین گروه‌های تخصصی نظام مهندسی

مهری بهزادپور / روزنامه نگار
 تاسیسات نیوز:  برگزاری انتخابات گروه‌های تخصصی نظام مهندسی امسال نیز در راستای اجرای ماده ١۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به منظور گسترش همکاری‌های حرفه‌ای و جلب مشارکت اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با هدف بهبود عملکرد و کارشناسی دقیق تر مسائل رشته‌های تخصصی سازمان برگزار خواهد شد.
انتخابات گروه های تخصصی امسال شاید رنگ و بویی دیگر دارد. بررسی آسیب شناسانه این دوره از انتخابات که عنوان« نخستین انتخابات آنلاین » نظام مهندسی را نیز یدک می کشد ، مسلماَ با چالش های پیدا و نهانی همراه است که نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
اما شاید مهمترین دلیل مواجهه با با چنین رویدادی «کرونا» این ویروس ناشناخته ای باشد که علاوه بر نشان دادن روی منحوس خود،‌ باعث شکوفایی بسیاری از پتانسیل های شناخته شده و ناشناخته در بخشهای کشور شد.
توسعه دولت الکترونیک و استفاده از خدمات دیجیتالی یکی از این پتانسیل‌ها هست که نمود«‌انتخابات آنلاین» را می توان از ظرفیتهای مثبت آن برشمرد.
رای گیری الکترونیکی چیست؟
پروسه رای گیری آنلاین و الکترونیکی در سطج وسیع هنوز در کشور ما رواج نیافته و از تجریه کمی و کیفی زیادی برخوردار نبوده است. هر چند بنا به ملاحظاتی امکان دارد که با اشکالاتی همراه باشد ، اما به نظر راحت و رضایت بخش می آید.
انجام انتخابات آنلاین با یک دستگاه الکترونیکی و لمس صفحه نمایش آن با استفاد از فناوری های مدرن صورت می گیرد.
مزایای رای گیری به این شکل شامل ؛ تسریع رای گیری،‌ افزایش و تسهیل حضور رای دهندگان، تسریع اعلام نتایج، کاهش هزینه های رای گیری و … از جمله پارامترهای این مقوله است که انجام این روش را بر روش سنتی کاغذی غالب می سازد.
علاوه بر اینکه در این مدل از انتخابات  و بردن رای مردم به فضای مجازی به ویژه در شرایط کنونی به نظر ضرورتی به نظر می رسد که از «تهدید کرونا» «فرصت رای گیری آنلاین» را ایجاد کرده است .
معایب و چالش های احتمالی رای گیری آنلاین و الکترونیکی
در این مدل از رای گیری نیز شاید به همان اندازه که احتمال تخلف در رای گیری سنتی وجود دارد ، موجود باشد که با توجه به انجام آن در بستر اینترنت و آنلاین ، آن را به نام «هک» می شناسیم.
مشکل احراز هویت
در رای گیری سنتی و کاغذی ، رای دهندگان با حضور درمحل رای گیری و ارائه مدارک شناسایی ، احراز هویت می شوند اما احراز هویت در فضای دیجیتال سخت تر خواهد بود.
ارائه اطلاعات هویتی در پروسه رای گیری الکترونیکی محلی برای تخلفات در این مقوله است. شاید بنظر رسد که ترکیبی از هر دو مدل می تواند بتواند اجرای این رویداد را به شکل مطلوبتری اجرایی سازد.
در هر حال بنظر می آید که در شرایط که در حال گذر از بحران شیوع کرونا هستیم ، بهترین فرصت برای قدم نهادن در دنیای الکترونیکی و دیجیتالی در عرصه رای گیری نیز باشیم و شاید عنوان نخستین رای گیری  آنلاین تاریخ نظام مهندسی ، یادگار و خاطره ای خوش از دوران کرونا در اذهان ما به جای گذارد که بدعتی پایدار در این عرصه را برای ما باقی گذارد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;