بنزین چند نرخی؛ حرکت در مسیر عدالت

به گزارش تاسیسات نیوز، یک کارشناس ارشد انرژی با بیان اینکه استفاده از کارت سوخت می تواند مصرف بنزین را منطقی کند، گفت: در مقوله قیمت گذاری بنزین آنچه اهمیت ویژه دارد برقراری عدالت در روند قیمت گذاری است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

مالک شریعتی با اشاره به یارانه ۴۰ میلیارد دلاری که دولت سالانه بابت انرژی پرداخت می کند، ادامه داد: هدف از پرداخت یارانه، بهره مندی طبقات کم بهره از منابع مالی است تا به این ترتیب بتوانیم به برقراری عدالت کمک کنیم.


این در حالی است که چنین امکانی با تک نرخی بودن بنزین به شکل کنونی وجود ندارد. از طرفی می توان گفت استفاده مستمر از کارت سوخت در کاهش قاچاق سوخت نیز موثر است.


به گفته شریعتی پیشنهادی در این زمینه مطرح است که با استفاده از سامانه هوشمند سوخت و همچنین سامانه هدفمندی یارانه ها سرپرست خانوارهای کم درآمد را شناسایی کرده و بنزین را با نرخ یارانه ای (حتی کمتر از هزار تومان) در اختیار آنها قرار دهیم. از آنجایی که هر خانوار یک سرپرست با یک کد ملی در اختیار دارد می توانیم با استفاده از همین ابزار تنها یک خودرو (رایج و ساخت داخل) را برای دریافت سوخت یارانه ای به رسمیت بشناسیم.

وی ادامه داد: در وهله بعدی نرخ سوخت می تواند با قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در اختیار افرادی قرار گیرد که نام شان در سامانه دریافت یارانه ثبت شده اما بیش از یک خودرو در اختیار دارند. به این ترتیب خودرو آنها می تواند از سهمیه بنزین معقول و منطقی مورد نیازش استفاده کند و سوخت را با نرخ واقعی خود دریافت کند.

وی گفت: در نهایت نیز می توان سوخت را با نرخی بالاتر از نرخ تمام شده داخلی در اختیار مصرف کنندگانی قرار داد که خودرو آنها اغلب وارداتی بوده و موتور آن ۲۵۰۰ سی سی به بالا است. این نرخ سوم را می توان بنزین مالیاتی نام نهاد و قیمت آن باید به نحوی تعیین شود تا هزینه بنزین یارانه ای پرداختی به گروه اول را جبران نماید.

شریعتی نتیجه گرفت با این روش می توان هزینه یارانه بنزین پرداختی به دهک های پایین را از دهک های بالاتر دریافت کرد و بخش مهمی از یارانه انرژی را به نفع توسعه اقتصادی و طرح های اشتغال زا آزاد نمود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;