بلاتکلیفی قیمت آب و برق در بودجه ۹۲/ارتقا ظرفیت بخش خصوصی برای اطمینان خاطر در مصرف آب

 

 

 نامشخص‌بودن اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، موجب شده وزارت نیرو در حالت بلاتکلیفی به سر ببرد. بلاتکلیفی از بابت اجرا یا عدم‌اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث شده تا سناریوهای مختلفی برای حالت‌ها و قیمت‌‌های متفاوت آب و برق ارائه شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، قیمت آب و برق در بودجه ۹۲ و سرنوشت این دو در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امری‌است که این روزها با بلاتکلیفی روبه‌روست. موضوع اینجاست که در فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت آب و برق با یک پله افزایش مواجه شد و قرار بود در فازهای بعدی قیمت‌ها بار دیگر افزایش پیدا کنند. حال اما فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها متوقف شده و خبری هم از بودجه سال آینده نیست تا تکلیف قیمت آب و برق مشخص شود. موضوع تا حدی جدی شده ‌است که قائم‌مقام وزیر نیرو به تازگی از نامشخص بودن اجرا یا عدم اجرای فاز دوم هدفمندی و بلاتکلیفی این وزارت‌خانه در این خصوص سخن به میان آورده‌است. این در حالی‌است که چندی پیش وزیر نیرو از آمادگی این نهاد برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سخن گفته بود. با این وجود اما به نظر می‌آید که آنچنان هماهنگی و آمادگی خاصی در این میان مشاهده نمی‌شود و بلاتکلیفی در حوزه آب و برق اصلی‌ترین عاملی است که در این بین به نظر می‌آید.

 از همین‌رو قائم‌مقام وزیر نیرو به تازگی گفته‌است: نامشخص بودن اجرا یا عدم اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، موجب شده وزارت نیرو در حالت بلاتکلیفی به سر ببرد.

علی ذبیحی که در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌‌المللی صنعت آب سخن می‌گفت اینطور ادامه داد: قیمت آب فروخته شده به مردم برای هر مترمکعب ۲۶۰ تا ۲۷۰ تومان است در حالی که قیمت تمام شده آب برای دولت به طور متوسط هزار تومان است. قائم‌مقام وزیر نیرو در این میان از سود و زیان‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرد و گفت: بلاتکلیفی وزارت نیرو از بابت اجرا یا عدم اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث شده تا سناریوهای مختلفی برای حالت‌ها و قیمت‌‌های متفاوت آب و برق ارائه شود. وی تأکید کرد: دولت معتقد است که قیمت آب و برق تا حدی باید افزایش یابد که به مردم فشار زیادی وارد نشود،بنابراین سناریوهای مختلفی در وزارت نیرو برای تعیین قیمت آب و برق مشخص و به دولت ارائه شده است. قائم‌مقام وزیر نیرو اضافه کرد: اگر هدفمندی اجرا نشود باید ساز و کار خود را به قبل از هدفمندی سوق دهیم.

 وی با بیان اینکه جدول حالت‌های مختلف با توجه به آزادسازی قیمت آب و برق به دولت ارائه شده است، گفت: اگرچه بر اساس قانون مجاز به افزایش ۲۰درصدی قیمت آب و برق هستیم اما به هر حال همچنان وزارت نیرو در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برد و هنوز نمی‌داند چه اتفاقی برای قیمت آب و برق در بودجه ۹۲ رخ خواهد داد.

ذبیحی در خصوص برگزاری هشتمین نمایشگاه صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب گفت: با توجه به توسعه صنعت آب و فاضلاب در کل کشور بازار خوبی برای مصرف و صنایع مرتبط با صنعت آبفا در کل کشور ایجاد شده است و شرکت‌های زیادی در حال فعالیت برای تولید قطعات مورد نیاز صنعت آبفا در کشور هستند.

قائم‌مقام وزیر نیرو ادامه داد: بر اساس اصل ۴۴ صنعت آبفا باید با توسعه بخش خصوصی و حمایت از این بخش به فعالیت ادامه دهد، چرا که هر چه جلوتر می‌رویم نیاز منابع آبی کشور گسترده‌تر می‌شود بنابراین برای اینکه آب را با اطمینان خاطر در کشور مصرف کنیم باید ظرفیت بخش خصوصی را ارتقا دهیم.

 

آمادگی برای اجرای فاز دوم هدفمندی؟!

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گفتنی‌است پیش از این وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو آماده اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه است یا خیر گفته بود: «در اختیار داشتن تجربه گام اول هدفمندی یارانه‌ها و اقدامات بنیادی که در ارتباط با مرحله اول انجام شده است، اثرات آن در مرحله دوم به خوبی دیده می‌شود.» نامجو همچنین اضافه کرد: آن مشکلاتی که در مرحله اول هدفمندی داشتیم را شناسایی کرده‌ایم و این مشکلات را می‌توان قبل از اجرا با رئیس جمهور و ستاد هدفمندی هماهنگ و به توافق برای اجرا برسیم.

 

وی گفت: رویکرد اول اینکه هزینه تمام شده برق بر اساس فرمولی به ما داده شود تا برق کشور را اداره کنیم و مابقی که به عنوان قیمت آب و برق اضافه می‌شود و از طریق دیگری باید به مردم پرداخت شود، آن را ستاد هدفمندی تنظیم می‌کند.

 وی ادامه داده بود: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در صنعت برق وجود دارد، هزینه تمام‌شده برق است که دولت بتواند آن را تنظیم کند و اگر این موضوع مورد توافق قرار نگیرد، یک فاصله‌ای بین تصمیمات دولت و کارهایی که وزارت نیرو باید انجام دهد، ایجاد می‌شود.

 نامجو اضافه کرد: حال برای اینکه هدفمندی اجرا شود و بر اساس تحلیلی که رئیس‌جمهور ارائه کرد و ما پذیرفتیم که ۲۶۴ ریال قیمت برق در بودجه ۹۱ به عنوان هزینه تمام شده برق در هدفمندی در نظر گرفته شود. نامجو در پاسخ به این سوال که چون اجرای هدفمندی یارانه‌ها یک سال به تعویق افتاد، تصور می‌شود که قیمت آب و برق در سال آینده برای جبران این یک سال بیشتر افزایش می‌یابد، گفت: اول اینکه ما امیدوار هستیم که دولت و مجلس برای هدفمندی به جمع‌بندی برسند و در بودجه ۹۲ مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها را طراحی کنند.

 وی ادامه داد: ‌هدفمندی یارانه‌ها که با هماهنگی دولت و مجلس و مردم اجرا شد و با این شرایط حساسی که در دنیا وجود دارد، می‌توانیم با قدرت بیشتر و با توجه به داشتن تجربه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم و دولت هم قطعا در کنار مردم قرار دارد، تا قدرت خرید مردم افزایش یابد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته مهم حفظ قدرت خرید مردم است و دولت روی آن اصرار دارد و تمام برنامه‌های خود را نیز بر همین اساس تنظیم کرده است. با توجه به سخنان پیشین وزیر نیرو و همچنین سخنان قائم‌مقام او می‌توان اینطور استنباط کرد که هنوز در بدنه دولت برنامه و فکر خاصی برای قیمت آب و برق و همچنین نحوه اجرای کردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد. البته آنطور که نمایندگان مجلس و کارشناسان عنوان می‌کنند در سال‌جاری دیگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نمی‌شود و اگر اوضاع در سال آینده مساعد شود قدم دیگری در راه اجرایی کردن فاز دوم برداشته می‌شود.

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;