بستانچی: فن‌های مقاوم در برابر حریق را بومی‌سازی کردیم

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی. ایمنی ساختمان در برابر حریق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در صنعت ساختمان در نظر گرفته شود و خوشبختانه اکنون دستگاه‌های نظارتی نیز تمرکز بالایی روی مساله ایمنی ساختمان‌ها دارند. اما یکی از مواردی که در ایمنی ساختمان‌ها بسیار حایز اهمیت است، به کار بردن فن‌های مقاوم در برابر حریق است. شرکت دمنده اخیراً موفق به تولید فن‌های مقاوم در برابر حریق شده است. به همین بهانه، گفتگویی با قائم مقام مدیرعامل این شرکت داشتیم.
مهدی بستانچی در گفتگو با خبرنگار تاسیسات نیوز با اشاره به تولید فن‌های مقاوم در برابر حریق F300 گفت: برای نخستین بار است که تولید این فن‌ها در ایران اتفاق افتاده و شرکت دمنده نخستین شرکتی است که دست به تولید این فن‌ها زده است.
او ادامه داد: این فن‌ها توسط مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان کشور نمونه‌برداری و برای یک آزمایشگاه بین‌المللی ارسال شد و پس از انجام آزمایشات مختلف، این محصول توانست تست‌ها را پاس کند.
قائم مقام مدیرعامل شرکت دمنده تولید این محصول را نقطه عطفی در صنعت تهویه کشور عنوان کرد و گفت: این محصول تا پیش از این تماماً از خارج از کشور وارد ایران می‌شد و همیشه شرکت‌های بازرگانی مدعی بودند که این محصول در داخل کشور قابل تولید نیست. اما امروز به لطف متتخصصان و همکاران ما در شرکت دمنده، این سد بزرگ شکسته شد و توانست تمام استانداردهای بین‌المللی را در آزمایشگاه کسب کند.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با اشاره به اهمیت آزمایش شدن این محصول در آزمایشگاه بین‌المللی گفت: خوشبختانه، فن‌های F300 تولیدی شرکت دمنده در همان آزمایشگاهی تست شد که بسیاری از محصولات وارداتی تاییدیه استانداردهای خود را از آنجا دریافت کرده‌اند و این کار جای هیچ گونه حرف و حدیثی از نظر مقایسه محصول ما با محصول وارداتی از نظر استاندارد و کیفیت را باقی نمی‌گذارد.

بستانچی: فن‌های مقاوم در برابر حریق را بومی‌سازی کردیم

بستانچی افزود: فن‌های پارکینگی مقاوم در برابر حریق، محصول استراتژیکی است که توانستیم آن را بومی‌سازی کنیم. این فن‌ها را در انواع رادیال پارکینگی، جت‌ فن‌های آکسیال پارکینگی و اگزاست پارکینگی تولید می‌کنیم.
قائم مقام مدیرعامل شرکت دمنده به موفقیت تولید فن‌های پارکینگی مقاوم در برابر حریق اشاره و تصریح کرد: امروز نام برند ما، به‌عنوان تنها تولیدکننده فن‌های پارکینگی در وندور سازمان آتش‌نشانی تهران قرار گرفته است که این موفقیت بزرگی برای برند ما محسوب می‌شود.
او از قدم گذاشتن برندهای دیگر در تولید فن‌های پارکینگی در صنعت تهویه اظهار امیدواری کرد و گفت: بسیار خوشحال خواهیم شد اگر در سال‌های آینده شاهد تولید این محصول از برندهای دیگر باشیم، زیرا در این صورت رقابت‌پذیری در بازار ایجاد شده و قیمت‌ها رقابتی می‌شود که در نهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. اکنون نیز قیمت محصول تولیدی ما، ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت نمونه خارجی است.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران علاوه بر موارد فوق، بومی‌سازی این محصول را نقطه مثبتی ارزیابی کرد و گفت: تولید در ایران چند ویژگی مثبت دارد. نخست اینکه کارگر ایرانی سرکار می‌رود و از این طریق اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. ما امسال ۱۰۰ نفر را به پرسنل خود اضافه کردیم. دوم اینکه ارزبری کم می‌شود. این محصول پیش از تولید در ایران، با ارز بسیار زیادی وارد کشور می‌شد، اما اکنون دیگر قرار نیست این اتفاق تکرار شود.
بستانچی ادامه داد: این محصول تا امروز در انحصار چند شرکت واردکننده بود و حتی خود ما نیز این محصول را از طریق یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا (شرکت اسپانیایی) وارد می‌کردیم و اکنون موفق به بومی‌سازی آن شدیم. هرچند کار بازرگانی پول بیشتری دارد، اما نگاه ما نگاه بازرگانی نیست، نگاه ما نگاه تولیدی است.

فن پارکینگی مقاوم در برابر حریق

ساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه
قائم مقام مدیرعامل شرکت دمنده در ادامه ساخت آزمایشگاه تست فن را گام دوم بومی‌سازی عنوان و تصریح کرد: اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه هستیم که تا کمتر از سه ماه آینده فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.
او اظهار کرد: یک آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه وجود دارد که در کشور ترکیه واقع شده است و تمام شرکت‌ها برای تست محصولات خود باید به ترکیه بروند که راه‌اندازی این آزمایشگاه، مسیر تست را برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار سهل می‌کند.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران به قابلیت‌های ویژه این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه از نظر گستردگی تست فن، بزرگ‌ترین آزمایشگاه است. در این آزمایشگاه، تست انواع فن از نظر اندازه از حدود ۵۰ متر مکعب در ساعت تا فن‌های حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب در ساعت را می‌توانیم انجام دهیم. همچنین انواع تست اعم از تست پرفورمنس، حریق و سایر تست‌های مرتبط با فن را در این آزمایشگاه می‌توان انجام داد.
بستانچی در پایان با اشاره به اینکه آزمایشگاه مذکور، همکار مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و موسسه استاندارد خواهد شد،گفت: به دنبال این هستیم تا با یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، بتوانیم سهم خود از بازار کشورهای منطقه را نیز داشته باشیم و تست محصولات کشورهای دیگر را در این آزمایشگاه انجام دهیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;