برق سهمیه بندی و گران خواهد شد؟

ابلاغیه جدیدی از سوی رخشانی مهر به شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور ارسال شده که مشترکین خانگی پرمصرف را مجبور می‌کند هزینه برق مصرفی مازاد بر الگوی مصرف برق را به قیمت واقعی پرداخت کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز،  وزارت نیرو، چون نمی‌خواهد یا نمی‌تواند قیمت واقعی برق را محاسبه کند آنرا به انرژی‌های تجدیدپذیر گره می‌زند و مبنای محاسبه قیمت برق را معادل نرخ انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام می‌کند. قیمت برق تابعی از هزینه‌های تولید با احتساب سوخت، انتقال و توزیع، نگهداری و… است که ربطی به نرخ خرید برق تجدیدپذیر ندارد. توانیر در جایگاهی نیست برای مشترکین در خصوص نحوه تامین برقشان تعیین تکلیف کند که برای مازاد مصرفشان را با نیروگاه خورشیدی تامین کنند یا مثلا دیزل و…
به نظر می‌رسد توانیر جرات اعلام و اعمال قیمت واقعی برق برای مشترکین پرمصرف را ندارد و خواسته آن‌ها را به این شکل سردرگم کند تا از اعتراضات احتمالی جلوگیری کند. در اینکه مشترکین پرمصرف باید هزینه واقعی قیمت برق را بپردازند شکی نیست، اما باید بپذیریم که در ایران به دلایل مختلف امکان راه اندازی بازار برق واقعی وجود نداشته و مشترکین خانگی هم در نبود شرکت‌های خرده فروش برق امکان خریداری برق از نیروگاه‌های خصوصی را بصورت مستقیم ندارند و عجیب است که توانیر از مشترکین خانگی چنین انتظاری دارد!
توانیر وظیفه تامین برق مورد نیاز همه مشترکین را داشته و جایی در قانون به توانیر اجازه نداده اند که برق را بر اساس الگویی سهمیه بندی کنند که تعریف این الگو، خود جای بحث است. مثل این است که دولت به مردم بگوید روزی اینقدر نان یا مرغ باید مصرف کنید و ما تعهدی برای تامین بیش از آن نداریم! همان چیزی که این روز‌ها در بازار تنظیم مرغ دولتی و فروش با کدملی شاهد آن هستیم و، چون دولت از تامین مرغ ناتوان است دست به سهمیه بندی‌های غیرمنطقی و گرفتاری بیشتر مردم می‌زند و لابد انتظار دارد خودشان مرغ پرورش دهند. اینجا هم توانیر انتظار دارد مشترکین خودشان نیروگاه (خورشیدی و…) احداث کنند.
صنعت برق کم کاری‌های خود در تامین برق مطمئن و پایدار مشترکین را با این ابلاغیه توجیه کرده و آن‌ها را از سر خود باز کرده است. توانیر فقط می‌تواند قیمت واقعی برق را محاسبه کند و خودبخود مشترکین مصرف خود را تنظیم می‌کنند نه اینکه برق مصرفی را سهمیه بندی کند.
اوج هنر مدیریتی مدیران ما در چند سال گذشته مدیریت و رعایت عدالت در خاموشی‌ها بوده نه رفع آن و تازه با افتخار از خلاقیت‌های مدیریتی در این حوزه سخن می‌گویند. حالا در طرحی ابتکاری در پی سهمیه بندی برق هستند و دیری نخواهد پایید با تغییر در الگوی مصرف برق مشترکین، خاموشی‌ها را با شدت بیشتری تحمیل می‌کنند.
آقایان شما وظیفه مهمتری دارید آنهم تامین برق دائمی و کامل مشترکین است. شما باید با فراهم ساختن زیرساخت‌های سرمایه گذاری و اصلاح اقتصاد برق، این مهم را فراهم کنید و حق هر شهروند ایرانی است که با پرداخت قیمت واقعی برق هرمیزان که انشعاب به آن اجازه داده مصرف کند و تعیین الگوی مصرف اقدام اشتباهی است که صنعت برق را وارد فاز جدیدی از مدیریت منفعلانه می‌کند.
حالا که به این نقطه رسیده اید لااقل قیمت واقعی برق را محاسبه کنید و آنرا به نرخ تجدیدپذیر گره نزنید. نرخ تجدیدپذیر‌ها ممکن است تا چند سال تغییر نکند و تازه گرانتر از قیمت برق فسیلی است که لزومی ندارد مشترک چنین نرخی را بپردازد. اگر قیمت برق واقعی شود حالا هرچقدر مشترک بیشتر مصرف کند بازار برق و سرمایه گذاری در این بخش رونق بهتری خواهد یافت.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;