برداشت اشتباه از صفر شدن ذخایر نفتی

به گزارش تاسیسات نیوز، ریچارد مالینسون، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس در رابطه با تمام شدن ذخایر نفتی روی آب ایران به خبرگزاری رویترز گفت: «ما فکر می‌کنیم نفت ذخیره شده روی دریا عامل اصلی افزایش صادرات نفت ایران بوده است.»





او افزود: «اکنون که این ذخایر به اتمام رسیده است، احتمالا میزان صادرات نفت خام و میعانات ایران کاهش خواهد یافت.»وی در ادامه گفت: «از نظر ما ایران تا زمانی که بتواند تخصص و سرمایه خارجی را مجددا به بخش بالادستی نفت خود بازگرداند، مسیر بسیار دشواری برای افزایش تولید خود پیش رو خواهد داشت.»





رویترز در ادامه گزارش خود به رشد تولید نفت خام ایران پس از لغو تحریم‌ها اشاره می‌کند: پس از لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، تولید نفت این کشور با جهشی قابل ملاحظه از حدود 9/ 2 میلیون بشکه در روز به حدود 6/ 3 میلیون بشکه در ماه ژوئن رسید.





اما از آن زمان به این طرف، یعنی از ماه ژوئن، تولید نفت ایران بین 6/ 3 تا 7/ 3 میلیون بشکه در روز در نوسان بوده و حتی با وجود مستثنی شدن این کشور از توافق کاهش تولید اوپک، تولیدش افزایش قابل توجهی نداشته است.





این اظهارنظر نیز در حالی مطرح می‌شود که به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تولید نفت خام کشور در اسفند ماه سال گذشته روی 3 میلیون و 900 هزار بشکه قرار داشته است. در عین حال بر اساس گزارش اوپک تولیدنفت خام ایران در ماه فوریه (دومین ماه میلادی) با رشدی 1/ 36 درصدی 814/ 3 میلیون بشکه در روز بوده است.





اما بر اساس گفت‌وگویی که پیش از این علی کاردر با «دنیای اقتصاد» انجام داد «تا اوایل اردیبهشت 96 جمعا ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار بشکه افزایش تولید جدید خواهیم داشت که تولیدات ما را به ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رساند و این میزان تولید در توان ما است؛ اما برای افزایش این میزان تولید قطعا به سرمایه خارجی نیاز خواهیم داشت.»





به این ترتیب با محقق شدن این سطح از افزایش تولید، آن‌طور که کارشناسان و رسانه‌های غربی تحلیل می‌کنند، تمام شدن ذخایر نفتی روی آب باعث ایجاد خلل در روند صادرات نفت خام کشور نخواهد شد، بلکه عدم ورود سرمایه‌گذاران خارجی چالش اصلی خواهد بود.





به نظر می‌رسد تنها نکته‌ای که در گزارش خبرگزاری رویترز به درستی به آن اشاره شده است، بحث ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش بالادست صنعت نفت کشور به‌عنوان تضمینی برای پایدار بودن رشد تولید نفت خام است. در نهایت به نظر می‌رسد تمام شدن ذخایر نفتی روی آب در کوتاه‌مدت نه‌تنها تهدیدی برای صادرات نفت خام به شمار نمی‌رود بلکه نشانه‌ای از بهبود فروش نفت ایران در بازارهای جهانی است. در عین حال به نظر می‌رسد این ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت کشور برای افزایش تولید است که مهم‌ترین چالش صنعت نفت کشور در آینده‌ای نه چندان بلندمدت به شمار می‌رود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;