برج خنک کننده در طول تاریخ

تاریخچه برج خنک کننده از قرن ۱۹ آغاز می‌شود که برج خنک کن اولین بار برای استفاده در موتور بخار و خنک کردن کندانسور مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این کندانسورها برای به مایع در آوردن بخار حاصل از موتور بخار مورد استفاده قرار گرفتند تا فشار پشت موتور را کاهش دهند و در نتیجه مصرف سوخت کاهش یابد و همچنین آب تقطیر شده مجددا مورد استفاده قرار گیرد.
با پیشرفت و توسعه صنعت استفاده از برج‌های خنک کن افزایش یافت و کاربرد آن مورد توجه قرار گرفت.
در ادامه به بررسی و شرح تاریخچه برج خنک کننده می‌پردازیم.
تاریخچه کولینگ تاور
امروزه برج‌های خنک کننده با خنک کردن تجهیزات و ماشین آلات مختلف ، نقش بسیار مهمی‌در صنایع ایفا می‌کنند. با شروع توسعه کشور‌ها در سال‌های ۱۸۰۰ میلادی استفاده از برج خنک کننده نیز آغاز گردید.
انقلاب صنعتی تمام بخش‌های صنعتی را متحول کرد و با به راه افتادن این موج صنعتی و ساخت ماشین آلات مختلف و نیاز به خنک کردن آن‌ها ، استفاده از انواع برج‌های خنک کننده مورد توجه قرار گرفت.
تاریخچه برج خنک کننده به اولین نمونه‌های ساخته شده از برج خنک کننده بر می‌گردد که سازه‌های بلند مرتبه ای بودند که آب درون آن پاشیده می‌شد تا به وسیله تماس با هوا ، تبخیر و خنک شود.
واژه کولینگ تاور نیزه همین جا ابداع شد که به معنی سازه مرتفع است که عمل خنک کاری انجام می‌دهد. در اولین نمونه‌های ساخته شده خبری استفاده از فن برج خنک کننده نبود و جریان هوا به صورت طبیعی بود.
برج خنک کننده بتنی که در ذهن عموم به عنوان اولین برج‌های خنک کننده ثبت شده است در واقع جزء اولین برج‌های خنک کننده ای است که به طور گسترده در سال‌های ابتدای قرن بیستم در نیروگاه‌ها به کار گرفته شد تا نسبت به خنک کردن بخش‌های مختلف آن اقدام کنند.
پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت دانش اتمی‌برج‌های خنک کننده در نیروگاه‌های اتمی‌نیز به کار گرفته شدند.
تاریخچه برج خنک کننده فایبرگلاس
با توسعه صنایع ، برج‌های خنک کننده در تمام بخش‌ها مورد استفاده قرار گرفت و برج‌های خنک کننده با جریان هوای مکانیکی با سازه‌های چوبی و فلزی ساخته شد ، به تدریج برج خنک کننده در سرمایش و تهویه مطبوع ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و با پیشرفت تکنولوژی از فایبرگلاس در ساخت برج‌های خنک کننده استفاده شد که در مقابل رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم می‌باشد.
منبع کوپلینا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;