بدهی فوق میلیاردی سد رودبار

به گزارش تاسیسات نیوز، فرامرز اخوان اصل، مجری طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان، با بیان اینکه سد رودبار لرستان در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه‏ های دز در حال انجام است، اظهار کرد: عبور خط انتقال 400 کیلو ولت شهید عباسپور – انجیرک از محل کلیدخانه طرح، امکان پذیری احداث نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای تا ظرفیت 1500 مگا وات در محدوده طرح، وجود طبیعت بکر و زیبا و جاذبه‌های گردشگری در منطقه مانند آبشار آب سفید و استقرار محل اجرای پروژه در لرستان و در مجاورت استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری و خوزستان از ویژگی‌های طرح سد رودبار است.






وی با بیان اینکه این اولین پروژه در کشور بوده که از خط اعتباری چین استفاده کرده است، افزود: رودبار در بالادست سرشاخه های دز قرار دارد. بین رودبار و دز سه سد لیروک، زالکی و بختیاری در دست مطالعه است.






اخوان اصل هدف اصلی اجرای طرح سد و نیروگاه رودبار را تولید 986 گیگابایت ساعت برق در سال برشمرد و با اشاره به اینکه با ایجاد دریاچه سد در کنار آبشار آب سفید جلوه خاصی در منطقه ایجاد شده که منجر به جذب گردشگر خواهد شد، گفت: ایجاد محیط تفریحی و توریستی برای جذب گردشگر، توسعه اقتصادی، اجتماعی و ایجاد فرصت شغلی از دیگر اهداف احداث این سد است.





وی با بیان اینکه قرارداد این طرح از نوع DBF بوده که مبلغ اولیه فاینانس آن 280 میلیون یورو بوده و 100 درصد جذب شده است، گفت: همچنین 729 میلیون یوهان 25 درصد مبلغ افزایشی بوده به این پروژه اختصاص داده شده است.





مجری طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان با بیان اینکه این پروژه 1155 میلیارد تومان بدهی دارد، بیان کرد: تاکنون 1400 میلیارد تومان برای سد رودبار هزینه شده، مطالبات پیمانکاران و مشاورین نیز 311 میلیارد تومان بوده و هزینه مورد نیاز برای تکمیل صد در صدی سد 330 میلیون تومان پیش بینی شده است.





وی خاطرنشان کرد: البته هزین‌های فوق در مجموع 650 میلیارد تومان بوده که با احتساب 500 میلیارد تومان بدهی بانکی جمعا 1155 میلیارد تومان بدهی‌های این پروژه است.





اخوان اصل اظهار کرد: هم اکنون بیش از هزار نفر نیروی کار بومی در این پروژه مشغول به کار هستند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;