بخش خصوصی آماده حضور موثر در طرح نهضت ملی مسکن است

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران گفت: چنانچه شرایط حضور انبوه سازان در پروژهای شهری و طرح های نوسازی بافت های فرسوده تسهیل شود، انبوه سازان و سازندگان مسکن در بخش خصوصی قادر خواهند بود اقدامات موثری را در این حوزه انجام دهند که این موضوع نیازمند حمایت دولت و شهرداری است تا کارها به شکل مناسب تری انجام شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، همایش سازندگان و انبوه سازان در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن و صنعتی سازی ساختمان با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی، دکتر صارمی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، دکتر تیز مغز نمایند وزیر راه و شهرسازی، خانم ستوده نجفی عضو شورای شهر تهران و جمعی از انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن برگزار شد.
شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران، گفت: این همایش پیرو انجام پروژه های نهضت ملی مسکن و پروژه های ساخت و ساز شهری در بافت های فرسوده توسط سازندگان و انبوه سازان استان تهران برگزار شد و با توجه به استقبال خوبی که از سوی انبوه سازان و سازندگان از این همایش صورت گرفت، امیدوار هستیم با در کنار هم قرار گرفتن اعضای صنعت ساختمان و بخش خصوصی، بتوانیم به دولت در بحث طرح نهضت ملی مسکن کمک کنیم.
سعادت نژاد در ادامه گفت: چنانچه شرایط حضور انبوه سازان در طرح نهضت ملی مسکن در پروژهای شهری و طرح های نوسازی بافت های فرسوده تسهیل شود، انبوه سازان و سازندگان مسکن در بخش خصوصی قادر خواهند بود اقدامات موثری را در این حوزه انجام دهند که این موضوع نیازمند حمایت دولت و شهرداری است تا کارها به شکل مناسب تری انجام شود.
وی ادامه داد: به طور کلی می توان گفت که صنعت ساختمان به دست چند انجمن نظیر انجمن سازندگان، انجمن انبوه سازان، انجمن فناوران، انجمن LSF، انجمن بتن، انجمن فولاد و… اداره می شود که در این انجمن ها گروه ها و سازمان های دیگری نیز حضور دارند و به پیشبرد صنعت ساختمان کمک می کنند و بار صنعت ساختمان در بخش خصوصی بر دوش این انجمن ها است.
رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران در ادامه گفت: انتظار ما از شورای شهر، شهرداری، وزارت های مربوطه و سایر دولتمردان این است که به ما کمک کنند تا بتوانیم حضور موثرتری در طرح های مربوط به بخش مسکن داشته باشیم.
سعادت نژاد در ادامه گفت: از آنجا که طرح نهضت ملی مسکن در جهت حمایت از اقشار ضعیف است لذا دولت باید در بخش مالیات به انبوه سازان کمک کند و میزان مالیات ها تعیین شده و مشخص باشد چون انبوه ساز مالیات را از جیب خود پرداخت نخواهد کرد و هر چقدر مالیات بپردازد آن را از مصرف کنند پس خواهد گرفت یا روی قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین نیاز است تا انبوه سازان از معافیت های مالیاتی بهره مند شوند.
وی همچنین گفت: از طرفی در بخش بیمه نیز مشکلاتی وجود دارد، چرا که سازندگان مسکن مجبور به پرداخت بیمه کارگری و بیمه ماده ۳۸ هستند، که اگر اینها تبدیل به یک بیمه با یک عدد ثابت شوند می تواند کمک بسیاری به انبوه سازان کند.
رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ادامه داد: در بحث ارتباطات موجود با بخش نظام مهندسی و شهرداری نیز مشکلاتی وجود دارد و لازم است تا جوازهای ما سریعتر داده شود و هزینه های مربوطه نیز باید کاهش یابد، همچنین وزارت راه و شهرسازی نیز می بایست مجوزات لازم برای شرکت ها و انبوه سازان را سریعا صادر کند.
شهاب سعادت نژاد گفت: اگر انبوه سازان در این موارد مورد حمایت قرار بگیرند به طور قطع می توان گفت که طرح نهضت ملی مسکن به دست جوانان کشور و با تجربه اساتید این حوزه ها انجام خواهد شد و هیچگونه نیازی به حضور سایر کشورها در بحث ساخت مسکن نخواهیم داشت.
وی همچنین گفت: اگر امروز پروژه های بخش مسکن آن طور که باید انجام نمی شوند تنها به دلیل مشکلاتی است که در بخش های مختلف بر سر راه سازندگان مسکن قرار گرفته است، متاسفانه ما شاهد هستیم دستورات بسیار خوبی در این زمینه داده می شود اما در بخش اجرا کم و کاستی هایی وجود دارد و بخش خصوصی را در تنگنا قرار می دهند.
سعادت نژاد در پایان گفت: ما به عنوان سازنده همواره تلاش کرده ایم که اقدامی در جهت پیشبرد طرح های مسکنی انجام دهیم و امروز نیز آماده ایم در صورت مهیا شدن شرایط مناسب در حد توان نسبت به تکمیل طرح نهضت ملی مسکن اقدام نماییم.
تیزمغز
تسهیلات فعلی پاسخگوی طرح نهضت ملی مسکن نیست
همچنین تیزمغز نماینده وزیر راه و شهرسازی در همایش سازندگان و انبوه سازان در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن و صنعتی سازی ساختمان عنوان کرد: مشکلات مربوط به مسکن در تمامی کشورها وجود دارد اما با ارائه راهکارها و معافیت های مختلف توانسته اند این مشکلات را حل کنند، اما متاسفانه ما از این تجربیات استفاده نکرده ایم و مشکلات این بخش حل نشده باقی مانده اند.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است که دولت نباید در حوزه ساخت مسکن دخالت کند و تنها با ارائه مشوق هایی در این بخش، زمینه حضور انبوه سازان و سازندگان مسکن را در طرح های کلان حوزه مسکن تسهیل کند.
تیز مغز ادامه داد: به طور قطع می توان گفت ساخت چهار میلیون مسکن کار بسیار بزرگی است و تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که تمامی شرایط را فراهم کنیم تا وعده های دولت در بخش مسکن عملی شود و طرح نهضت ملی مسکن به طور کامل اجرایی شود.
وی با بیان اینکه وامی که برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است برای تکمیل این طرح مناسب نیست، گفت: مبلغ وام مربوط به طرح نهضت ملی مسکن نسبت به سایر کشورها پایین است و از طرفی میزان سود این تسهیلات نیز بسیار بالاست و مردم توان بازپرداخت اقساط آن را نخواهند داشت، لذا برای خانه دار شدن مردم از طریق این طرح نیاز است تا میزان تسهیلات این طرح افزایش یابد و سود تسهیلات نیز کاهش پیدا کند و از طرفی دولت باید یارانه ای را برای ساخت این واحدها در نظر بگیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;