بحران فاجعه آور کمبود آب نزدیک است

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل کمبود آب در جهان گفت: درحال حاضر ۳.۲ میلیارد نفر در جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید که سه چهارم جمعت کل جهان است. به گفته سلاجقه ۵ میلیارد نفر در جهان حداقل یک ماه در سال به آب دسترسی نخواهند داشت.
به گزارش تاسیسات نیوز، او با اشاره به خشکی تالاب‌ها ودریاچه‌های بزرگ جهان گفت: بر اساس آخرین مقالاتی که ساینس منتشر کرده است، دریاچه‌های بزرگ و منابع عظیم آبی جهان به خشکی گراییده‌اند که این موضوع دال بر افزایش منابع گرد و غبار است. علی سلاجقه ادامه داد: بنابر اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی در حال مرگ هستند.
این آمار و ارقام ما را به چاره‌اندیشی وادار می‌کند. رییس‌جمهوری نیز با توجه به این مشکلات دستور داد تا برای حل این مشکل از تمام ظرفیت‌های ملی استفاده شود. رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به دلیل دستاوردهای بزرگ اجلاس منطقه‌ای سال گذشته، سازمان ملل متحد ضمن قدردانی از کشور جمهوری اسلامی ایران، کشور ما را به عنوان میزبان اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار انتخاب کرد.
سلاجقه ادامه داد: با توجه به اینکه محیط زیست مرز نمی‌شناسد، کشورها از دعوت ما استقبال کردند و از ۵۵ کشور دعوت شده، ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی در اجلاس شرکت کرده‌اند. در این زمینه سازمان ملل متحد نیز همراه ما بوده که جا دارد از آقای گوترش – دبیرکل سازمان ملل متحد – و آقای استفان پریزنر – نماینده سازمان ملل متحد در ایران – تشکر کنم.
او افزود: از آنجایی که تاکید رییس‌جمهوری بر اجرایی شدن نتایج این اجلاس‌ها است، اقدامات عملی نیز شروع شده است. به عنوان مثال در چهاراستان عراق و دو استان ایران عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار شروع می‌شود. سلاجقه تاکید کرد: امیدواریم نتیجه نهایی این اجلاس رهاوردی برای همه کشورها در راه مقابله با گرد و غبار باشد و الزامات قطعنامه سازمان ملل متحد، کشورها را در کنار هم قرار دهد. دراین راستا ۱۵ نهاد بین‌المللی نیز وظایفی دارند که باید به وطایف خود عمل کنند. او تصریح کرد: توقع ما از سازمان ملل متحد این است که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه تاثیری بر همکاری‌های سازمان ملل باکشورهای مختلف از جمله ایران نداشته باشد.
   اولین حقابه‌ای که سلب می‌شود حقابه طبیعت است
علی سلاجقه همچنین در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه عراقی درباره عدم تأمین کافی حقابه‌های ایران و عراق توسط دولت ترکیه از رودخانه‌های مرزی اظهارداشت: اولین حقابه‌ای که باید تأمین شود، حقابه طبیعت است و معمولاً در پروژه‌های عمرانی اولین حقابه‌ای که سلب می‌شود، حقابه طبیعت است. او بیان داشت: در حوضه‌های آبخیز دجله و فرات متأسفانه این اتفاق رخ داده و کشورهایی نظیر ایران، عراق و سوریه که در پایین‌دست قرار گرفته‌اند، با این مشکل مواجه شده‌اند.
سلاجقه ادامه داد: اخیراً رایزنی‌های خوبی بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای تأمین حقابه‌های پایین‌دست انجام شده است و امیدواریم با برگزاری نشست‌های دوجانبه بیشتر، بتوانیم به همگرایی بهتری در زمینه تأمین حقابه‌ها برسیم.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که بر اثر تغییر اقلیم، کانون‌های بیابان‌زایی و گرد و غبار در سطح جهان افزایش پیدا می‌کند و حتی مناطقی از دنیا که دارای جنگل‌های باکیفیت مناسب و شرایط اقلیمی و بارشی مطلوب بوده‌اند، تحت تأثیر چنین شرایطی قرار گیرند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;