بحران آب و راه حلها

یک تحلیل گر مسائل اقتصادی در یادداشتی با طرح این سوال که چگونه می توان بر چالش هراس انگیز بحران کمبود آب در عصر جدید چیره شد نوشت: با رویکرد عدم اتلاف آب، از دولت تا صنایع خصوصی، کشاورزی و مصرف کننده های خانگی می توان بر این بحران دلهره‌آور غلبه کرد.
 تاسیسات نیوز/ تاروردی چگینی: آیا جهان وارد بحران بی آبی میشود؟ طبق پیش بینی های ایالت متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۵ حدود ۶۰ درصد سرزمین های دنیا و ۴۰ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا با کاهش شدید آب روبرو خواهد شد.  جامع اطلاعاتی آمریکا کمبود جهانی آب را خطر عمده ای برای امنیت ملی آمریکا گوشزد می‌کند. کمبود آب یکی از عوامل محرک جنگ داخلی سوریه و یکی از دلایل اصلی مهاجرت مردم از قاره ی خشک آفریقا به اروپا تا کنون بوده است.
اما نبایستی زیاد نگران باشیم. به کمک نوآوری و تکنولوژی و به کار بردن شیوه های نوین آبیاری، استفاده مجدد از فاضلاب، نمک زدایی از آب شور دریاها و رودخانه ها و همچنین توسعه روش های ذخیره سازی آب، میتوان به راحتی بر این مشکل غلبه کرد.
دغدغه ای که تمامی ندارد
دغدغه آب چیز جدیدی نیست، کلمه آب حدود ۶۰۰ هزار مرتبه در عهد عتیق تکرار شده است. طی بیش از ۲۰۰۰ سال مردمان دنیا در مواقع خشکسالی دست به دامان دعا برای بارش باران می شدند. بنابراین بحران آب در همه ی اعصار برای بشریت وجود داشته است و بشریت برای رشد اقتصادی خود همواره  نیاز به آب کافی داشته است
 تقریباً در تمام کشورهای جهان  سالانه مقادیر حجیمی آب، از لوله های شهری و بین شهری به صورت نشتی به هدر میرود. برای جلوگیری از این مشکل می توان با توسعه و کمک تکنولوژی رفت که به ما بگوید که در چه زمانی و در کجا نشتی آب وجود دارد و سریع نسبت به تعمیر  آن اقدام کنیم. اینکار نه تنها باعث ذخیره آب میشود بلکه هزینه‌ی قبض آب بهای مالکان خانه ها و صنایع را کاهش خواهد داد.
جلوگیری از اتلاف آب چگونه؟
بیشترین مصرف آب در تمام کشور های دنیا مصرف آب در صنعت کشاورزی است با استفاده از روش آبیاری قطره ای و پرهیز از روش سنتی غرق آبی و تخصیص مقدار کمی آب برای ریشه هر گیاه هم میشود  بر  توسعه کشاورزی و هم بهینه سازی مصرف آب کمک کرد. همچنین با تحقیق و توسعه و با استفاده از علم ژنتیک بر روی گونه هایی از محصولات کشاورزی که مقاوم به خشکی هستند و برای رشد، به آب کمتری نیاز دارند از اتلاف زیاد آب جلوگیری بعمل آورد.
فاضلاب عمومی نوعی دردسر برای بشر تصور می شود اما همین فاضلاب میتواند منبع ارزشمند برای انسان به کار آید با تسویه فاضلاب عمومی و استفاده از آب آن به عنوان آب کشاورزی می توان در توسعه کشاورزی استفاده شود. استفاده از نمک‌زدایی و تبدیل آب شور رودخانه ها و دریا ها از بحران بی آبی رها شد. همچنین با منطقی کردن یارانه های مصرف کنندگان  آنها را مجبور به استفاده بهینه از آب کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;