بحرانی جدی

دکتر جواد نوفرستی

دوستان و همراهان عزیز
با سلام و احترام
بعنوان یک حرکت انسان دوستانه، برای رفع یک دغدغه جدی در مورد خطر سونامی گازگرفتگی و مرگ خاموش درپروژه مسکن مهر نظرآباد کرج، به کمک و همفکری شمانیازدارم. پیگیر هستم با کمک دوستان شرکت گاز و آتش نشانی و رسانه ها و انتشار هشدارهای ایمنی، جلوی خطر را بگیریم. گزارشی تکان دهنده از وضعیت ناایمن استفاده از سیستم گرمایشی به اینجانب بعنوان مسئول کوچک انجمن جامعه ایمن و کارگروه پیشگیری از مرگهای خاموش رسیده است که به پیوست میباشد. حتما ملاحظه بفرمایید.

مشکل یا موضوع چیست؟
استفاده از بخاری در واحدهای مسکن مهر (حتی اتاق های خواب) درصورتیکه برای سیستم شوفاژ و رادیاتور طراحی شده اند. دودکش و انشعاب مجازی برای بخاری وجود ندارد اما با انشعاب غیرمجاز، سه راهی غیر مجاز یا شیلنگ چندمتری و عبور دودکش از پنجره (پنجره دودجداره)، دودکش مشترک با آبگرمکن و … در شرایط کاملا ناایمن و خطرساز، در قمت پذیرایی و حتی اتاق های خواب از بخاری برای گرمایش استفاده می شود. این یک نمونه از صدها پروژه مشابه ناایمن در مسکن مهرسراسر کشور است.

یادآوری و تلنگر- پیشینه موضوع:
سه سال قبل با پیش بینی بروز چنین مواردی و مشاهده اولین نمونه های غیر ایمن مشابه، طی نامه ای به وزارت راه و شهرسازی وقت و همزمان انتشار رسانه ای یادداشتی با موضوع “هشدار، پیشگیری از مرگ خاموش در مسکن مهر”، هشدار و پیشنهاد لازم داده شد. بر اساس پیشنهاد داده شده در نامه و یادداشت فوق که پذیرفته و اجرایی شد، تحویل مسکن مهر با نصب پکیج توسط سازنده الزامی شد تا تحت نظارت مهندسین ناظر گاز سازمان نظام مهندسی، تایید و سپس انشعاب گاز شهری آنها وصل شود. یادداشت مربوطه یا موضوع نامه به پیوست است.
هشدار داده شده در مورد پروژه مسکن مهر نظرآباد استان البرز، در همین ارتباط است.
در این پروژه مشابه دیگر پروژه های مسکن مهرکشور، طراحی سیستم گرمایش بر اساس لوله کشی شوفاژ (رادیاتور) با پکیج است اما در این پروژه که تنها یک مورد نیست بلکه نمونه ایست از صدها پروژه مشابه مسکن مهر در سراسر کشور، دستورالعمل یا الزام ایمنی فوق (تحویل واحد با پکیج نصب شده توسط سازنده) رعایت نشده است و مسکن مهر، بدون نصب پکیج تحویل مالکین شده است که نتیجه آن را شاهد هستیم. مالکین این واحدها، اکثرا” بعلت مضیغه مالی و همچنین عدم آگاهی از خطرات جدی، در شرایط کاملا نا ایمن و غیر استاندارد و بدون انشعاب گاز مجاز یا بدون دودکش استاندارد، ازبخاری برای گرمایش استفاده می کنند.

 

جمع بندی، هدف و درخواست:
آنچه اهمیت دارد اینست که با ورود اولین موج سرما و روشن شدن بخاری ها، مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن و مرگ خاموش، جان ساکنین را بشدت تهدید می کند و بروز حادثه قطعی است و فراتر از بحث احتمال است.
هدفی که بدنبال آن هستیم، آگاهی رسانی گسترده با هدایت و پیگیری انجمن جامعه ایمن با کمک شرکت گاز و آتش نشانی و دیگر دستگاههای مرتبط و استمداد از دستگاههای مختلف و همچنین اقدام اجرایی برای رفع موارد کاملا ناایمنی و ایمن سازی واحدهای مسکن مهر مورد نظر می باشد.
در فاز اول، تمرکز بر آگاهی رسانی به ساکنین واحدهای ین پروژه برای در خطر بودن سلامت و جان اعضای خانواده شان، آگاهی رسانی به مسئـولین و مدیران و ذی نفوذان پروژه و همچنین واحدهای جدید در حال تکمیل یا سکونت می باشد.
در این راستا، از جنابعالی درخواست تهیه گزارش و رپرتاژ و انعکاس مناسب و گسترده آن را دارم. همچنین از پیشنهادات سازنده تان استقبال میکنیم.
بیایید کمک کنیم از خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش چند نفر از هموطنان مان پیشگیری کنیم.

 

با سپاس از همراهی شما
دکتر جواد نوفرستی
رئـیس کارگروه پیشگیری ازمرگهای خاموش ناشی از گاز CO در انجمن جامعه ایمن کشور و رئـیس شورای راهبری انجمن

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;