با مراحل اداری بازسازی ساختمان آشنا شوید

اگر که قصد تعمیرات و بازسازی خانه خود را دارید، یکی از مراحل ضروری آن اقدام برای اخذ مجوز بازسازی است. اما پیش از آن بایستی بدانید که برای چه اقداماتی نیاز به مجوز نیاز دارید و چه اقداماتی بی نیاز از مجوز است. بازسازی دارای رده های مختلف است و اخذ مجوز بستگی به شدت تغییرات دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، آپارتمان و خانه های قدیمی با این که ممکن است دوست داشتنی باشند اما در صورتی که تعمیر نشده و عملیات بازسازی بر روی آن ها اجرا نشود می توانند مشکلات زیادی را برای ساکنان آن خانه ایجاد کنند. باید توجه کرد که در صورت گذشتن سال ها از ساخت یک خانه که دارای قدمتی زیاد است می بایست عملیات تعمیر و بازسازی بر روی آن اجرا شود.
شاید با خود بگویید الان زمانش نیست و یا نیازی به بازسازی ندارید. اما تا زمانی که مشکلی جدی برای منزل به وجود نیاید میزان ضروری بودن آن درک نمی شود. از این رو تا قبل از ایجاد مشکلی خاص اقدام به بازسازی منزل نمایید. چرا که در صورت خرابی شما نیاز به نوسازی دارید که در آن صورت هزینه های زیادی را می بایست متحمل شوید.
بازسازی ساختمان چیست؟
بررسی ها حاکی از آن هستند که از عصر ایران باستان، نوسازی و بازسازی منازل در ایران عملی بسیار مرسوم بوده است و سنت خانه تکانی که هر ساله انجام می شود نیز ریشه در آداب و رسوم آن زمان دارد. جدا از این مسئله امروزه بازسازی ساختمان و یا نوسازی آن در تمامی دنیا عملی کاملا مرسوم شناخته می شود. در ایران نیز آپارتمان ها هر از گاهی آن حالت زیبا و جذاب اولیه خود را از دست داده و بسیار خسته کننده می شوند. در این موارد می بایست بازسازی آپارتمان و یا همان بازسازی منزل به صورتی حرفه ای صورت پذیرد.
مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان چیست؟
اگر به دنبال بازسازی ساختمان مورد نظر خود هستید، ابتدا باید مجوز تعمیرات را از شهرداری دریافت نمایید. بعضی از فعالیت ها همانند تخلیه چاه، رنگ آمیزی، کاغذ دیواری منزل، تعمیرات استخر، نماکاری دیوارها و… نیازی به دریافت مجوز شهرداری ندارند و شما می توانید جهت تعمیر و بازسازی بدون مجوز اقدام نمایید.
به طور کلی بازسازی در کشور ما شامل انواع متفاوتی است: بازسازی حفاظتی ساختمان، بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز (مخصوص بناهای تاریخی)، بازسازی با روش پاک سازی سبکی و بازسازی تکمیلی ساختمان.
بازسازی حفاظتی جهت حفظ پایداری بنا انجام می شود و بازسازی با روش پاک سازی سبکی، شامل مراحلی است که نقاط و یا قسمت های بافت فرسوده از بنا خارج می شود. بازسازی تکمیلی نیز اقدام نهایی جهت بازسازی است.
بررسی قوانین بازسازی ساختمان
تعمیراتی که شامل موارد زیر شود قوانین خود را داشته و باید پیش از شروع به فعالیت از شهرداری مجوز آن کسب شود:
* جا به جا کردن محل راه ­پله در ساختمان
* حذف تیغه های داخلی خانه که نقش باربر را دارند و اگر این تیغه ها حذف شوند ساختمان ریزش می کند.
* جا به جایی دیوارهایی که منجر به حذف پارکینگ شوند.
* جا به جا کردن قسمت هایی از ساختمان که به هم خوردن ضوابط شهری را در پی داشته باشد.
*  ساخت طبقه اضافی بر روی ساختمان
مدارک مورد نیاز
* درخواست مالک
* ارائه اصل و فتوکپی اسناد مالکیت (سند شش دانگ یا اوقافی شش دانگ)
* ارائه اصل و فتوکپی وکالتنامه و شناسنامه وکیل (در معامله وکالتی)
* ارائه نقشه تفکیکی یا تقسیمی مورد تأیید شهرداری
* ارائه اصل و فتوکپی شناسنامه مالک یا مالکین (کارت ملی)
* جهت املاکی که بصورت ساخته شده هستند و مالکین تقاضای تجدید بنا و یا پروانه تعمیراتی دارند آخرین مدرک تسویه حساب ارائه شود.
* چنانچه مالک در قید حیات نباشد ارائه گواهی انحصار وراثت و وکالتنامه از سایر ورثه الزامی است.
* ارائه کد پستی ملک
مراحل انجام کار
* تشکیل پرونده
* مراجعه به واحد کنترل ساختمانی و ثبت کد نوسازی و درخواست و تعیین زمان بازدید از ملک
* مراجعه مالک در زمان تعیین شده به شهرداری و بازدید ملک توسط مأمور بازدید (مأمور بازدید پس از بازدید ملک به مالک یا متقاضی اعلام می نماید در چه زمانی به کدام قسمت شهرداری جهت پیگیری مراجعه نماید)
* تعیین بروکف توسط واحد نقشه برداری (در صورت نیاز)
* اظهارنظر واحدهای تعیین خلاف و طرح تفصیلی شهرسازی با توجه به درخواست مالک و دستور لازم توسط رئیس شهرسازی و شهرداری منطقه و انجام استعلامات از اداره برق، بیمه، پست، آتش نشانی، گاز و صدور دستور تهیه نقشه
* بعد از تأیید نقشه های معماری توسط کمیته فنی شهرداری می بایستی توسط مهندس ناظر، محاسب و… و سازمان نظام مهندسی ساختمان، واحد نظارت بر پروانه تأیید و به واحد ساختمانی تحویل شود.
* صدور پیش نویس قطعی پروانه ساختمانی و ارجاع به واحد درآمد و نوسازی و پرداخت عوارض
* صدور مجوز پروانه ساختمانی
* تأییدات (امضای مسئول شهرسازی ساختمانی، معاون فنی و شهرسازی، شهردار)
تفاوت بازسازی با نوسازی چیست؟
مالکان خانه های قدیمی باید به این نکته توجه داشته باشند که بازسازی با نوسازی متفاوت است و به همین دلیل باید تصمیم خود را بگیرند که قصد دارند کدام عملیات را روی خانه یا ساختمان خود انجام دهند. به بیان کلی، بازسازی مترادف کلمه مرمت است به این معنی است که شخصی یا گروهی با همکاری هم، روی یک پروژه ساختمانی فعالیت می کند تا بتوانند تداوم و پایداری یک اثر را برای مدت زمان بیشتری تضمین کنند.
نوسازی اما به این معنی است که یک ساختمان با بافت قدیمی را انتخاب می کنیم و تصمیم می گیریم که عمل نوسازی را روی آن انجام دهیم. در نتیجه باید شروع به تعمیر نمای داخلی ساختمان که دارای بافت قدیمی است کنیم که با این عمل بافت یک ساختمان از لحاظ نمای داخلی، نوسازی می شود.
تمام عملیات و تغییرات که روی بافت قدیمی ساختمان انجام می شود، حتی عملیات جابجایی دیوارها نیز به عنوان بازسازی تلقی می شود. بنابراین هر عملی که باعث افزایش پایداری ساختمان شود، بازسازی محسوب می شود. فراموش نکنید در عملیات بازسازی، ساختمان تخریب نمی شود و تعمیرات ضمن حفظ ساختار بنا انجام می شود.
مواردی که نیاز به اخذ مجوز نیست
* مرمت بام از قبیل (تعویض قیرگونی و آسفالت – نصب موزائیک – تعویض – مرمت شیروانی)
* تعمیر و تعویض کف سازی زیر زمین و طبقات
* سفید کاری و نقاشی و نصب کاشی
* نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط
* محوطه سازی منازل و مجتمع های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف سازی و باغچه بندی مشروط به عدم حذف پارکینگ
* نصب و تعمیر یا تعویض سرویسهای بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان، مشروط به عدم تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان
* تعویض درب یا پنجره، مشروط به عدم تغییر درنظام فنی و معماری و کاربری ساختمان
* لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ، مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد
* حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن
* در منازل مسکونی که مورد اشراف پنجره های اماکن مجاور هستند، ایجاد حفاظ بر روی دیوار موجود با استفاده از مصالح سبک و مقاوم ایرانیت….
منبع اخبار ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;