با اینا زمستونو سر می کنم

به گزارش تاسیسات نیوز، قصد داریم در زیر راهنمای عملی انتخاب وسیله گرمایشی مناسب برای منازل در فصول سرد را بیان کنیم.




«نه اینجوری اصلا فایده نداره. با وجود اینکه هر دو تا بخاری رو روشن کردیم، ولی خونه گرم نمی‌شه. این دو تا بخاری برای گرم کردن خونه‌‌ ما بازدهی کافی رو نداره، باید عوضشون کنیم. هنوز پاییزه، داریم توی خونه یخ می‌زنیم، چه برسه به اینکه زمستون بیاد.





باید یه فکر اساسی بکنیم. همسایه طبقه پایین از پکیج استفاده می‌کنه، می‌گه یه سری مشکلات داره. ما که به‌جاش داریم از بخاری استفاده می‌کنیم، یکسری مشکلات دیگه داریم. خونه خواهرم هم که سیستم گرمایش از کف دارن، می‌گن زیاد راضی نیستن. پس ما باید از کدوم سیستم گرمایش استفاده کنیم؟




کدوم یکی برای خونه ما مناسبه و بازدهی بالاتری داره؟» معمولاً هرسال با نزدیک شدن به فصل سرما، نمونه‌ای از این گفتگوها در اغلب خانواده‌ها شنیده می‌شود. در این ایام دغدغه اصلی همه خانواده‌ها گرم نگه‌داشتن محیط خانه با هزینه کم و بازدهی بالاست.





در زمان‌های گذشته بیشتر خانواده‌ها از کرسی برای گرم نگه‌داشتن محیط خانه استفاده می‌کردند. اما امروزه تعدد زیاد سیستم‌های گرمایشی، انتخاب میان آن‌ها را دشوار کرده است. همچنین، سالیانه مقدار قابل‌توجهی از هزینه‌های انرژی خانواده‌ها صرف گرمایش منزل می‌شود.





بنابراین برای انتخاب یک سیستم گرمایش مناسب منزلتان باید معیارهای زیادی نظیر هزینه، میزان اتلاف انرژی، بازدهی مناسب، امنیت و سالم بودن و… را مدنظر خود قرار دهید. در مطلب امروز قرار است در رابطه با انواع سیستم‌های گرمایشی رایج در کشور صحبت کرده و مزایا و معایب هرکدام را بررسی کنیم تا شما بتوانید قبل از آنکه فصل سرما از راه برسد، با آشنایی بیشتر، سیستم گرمایشی مناسب را به‌درستی انتخاب کنید.

 

 

#تزئینی #خاصیت_گرمایشی_کم #اتلاف_انرژی

 

 

شومینه باوجوداینکه مدت زیادی‌ است که از عمرش می‌گذرد اما می‌بینیم که از آن در بیشتر خانه‌های مدرن امروزی، حتی آپارتمان‌ها نیز با شکل و شمایل‌ متفاوت استفاده‌ شده است.





به همین دلیل شومینه در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی از شکل لوکس‌تری برخوردار است و به‌عنوان یک وسیله تزئینی می‌توان به آن نگاه کرد، نه به‌عنوان یک سیستم گرمایشی زیرابه دلیل اتلاف انرژی زیاد و اینکه نمی‌تواند گرما را به‌درستی در تمام نقاط خانه توزیع کند، به‌عنوان یک سیستم گرمایشی مورد اعتماد نیست. همچنین اگر نگران سیاه شدن و دوده گرفتن وسایل منزل هستید، بهتر است هیچ‌گاه از شومینه استفاده نکنید، زیرا بخشی از شعله مستقیماً وارد منزل شده و سبب کثیفی و سیاه شدن سطوح داخلی خانه، دیوارها، پرده‌ها و… می‌شود. در ضمن خطر نشت گاز مونوکسیدکربن به داخل فضای خانه هم وجود دارد.

 

 

 

#کم_دردسر #خطر_کم_تر # ایمنی_بالا

 

از شاخص‌ترین ویژگی‌های این سیستم گرمایشی، ایمنی بالای آن است. در پکیج‌ها از گردش آب گرم، برای گرمایش محیط استفاده می‌شود. بنابراین دیگر خبری از خطرات احتمالی نشت مونوکسید کربن از دودکش یا خطر انفجار آن در ساختمان به چشم نمی‌خورد و این خطرات به میزان قابل‌توجهی در سیستم گرمایشی پکیج کاهش پیدا کرده است.





از ویژگی‌های دیگر این سیستم این است که به شما اجازه می‌دهد به‌طور دلخواه دمای هوا و آب گرم منزلتان را به‌صورت مستقل و جدا از سایر ساکنان یک آپارتمان، تنظیم کنید. برخلاف آنچه در رادیاتورهای مرکزی اغلب آپارتمان‌های قدیمی وجود دارد و شما قادر نخواهید بود به‌صورت مستقل دمای هوای منزل خودتان را تنظیم کنید.





در این سیستم، گرما در بیشتر نقاط محیط متعادل و یکنواخت باقی می‌ماند و به یک اندازه افزایش یا کاهش می‌یابد. همچنین در پکیج، نگران هدر رفتن آب اضافی نباشید، زیرا در این سیستم، از همان آب در گردش آشپزخانه و حمام و… استفاده می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که به دلیل مصرف برق و گاز، قبض‌های آن خیلی هم ارزان نیست اما می‌توان با راهکارهایی مثل کم کردن مسیر لوله‌کشی آب گرم یا حذف نیاز به پمپ کردن آب گرم از اتلاف گرما در مسیر و هزینه برق مصرفی کم کرد.





ازلحاظ تعمیرات و نگهداری هم بسیار راحت‌تر از سیستم‌های رادیاتورهای مرکزی یا گرمایش از کف است. اگر هم به فکر تمیزی و سیاه نشدن وسایل و سطوح منزل هستید، استفاده از پکیج گزینه مناسب‌تری نسبت به بخاری و شومینه است.

 

 

 

#گرما_رسانی_یکنواخت # اتلاف_انرژی#هزینه_زیاد

 

 

باوجوداینکه مدت زیادی از ورود این سیستم به جمع سیستم‌های گرمایشی نمی‌گذرد. اما توانسته در آپارتمان‌های مدرن و امروزی جزو متداول‌ترین سیستم‌های گرمایشی محسوب شود. مهم‌ترین ویژگی سیستم گرمایش از کف که باعث شده، خانواده‌ها آن را جایگزین مناسبی به‌جای بخاری یا سایر سیستم‌های گرمایشی ببینند، گرمارسانی یکنواخت آن در تمام نقاط محیط است.





هم‌چنین در این سیستم دیگر نباید نگران مشکلاتی نظیر: سیاه شدن دیوارها و وسایل منزل، گرفتگی و پوسیدگی لوله‌ها و… باشد. باوجوداین مزایا، معایبی نیز در این سیستم وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به مدفون بودن لوله‌های زیر مصالح ساختمانی اشاره کرد. قرار گرفتن لوله‌ها زیر مصالح ساختمانی سبب می‌شود، این سیستم در انتقال گرما، کند عمل کرده و مدت‌زمانی طول بکشد تا گرما به کف منزل شما برسد. بااین‌وجود بازدهی انرژی، نیز پایین می‌آید و مقداری از انرژی تا وقتی به کف اتاق برسد، تلف می‌شود.

از معایب دیگر این سیستم می‌توان به هزینه‌های فوق‌العاده زیاد، تعمیرات آن اشاره کرد.

 

 

 

#مقرون_به_صرفه #نشت_گاز #دوده_گرفتن

 

 

 

بدون شک ازآنجایی‌که گاز در کشورمان از منابع طبیعی و در دسترسی‌ است که هزینه استفاده از آن به‌مراتب کمتر از دیگر حامل‌های انرژی است، بخاری گازی رایج‌ترین وسیله گرمایش در خانه‌ها، محسوب می‌شود. حتی امروزه در خانه‌های مدرن هم از بخاری در کنار سایر سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی مثبت این سیستم گرمایشی، هزینه کم و راحتی در نصب و نگهداری از آن است.





البته اگر روی تمیزی وسایل و سطوح منزلتان حساس هستید، باید بدانید که بخاری گازی به علت اینکه در آن گرما از شعله مستقیم حاصل می‌شود، باعث سیاه شدن و دوده گرفتن سطوح و دیوارهای منزل می‌شود. همچنین خطرات ناشی از نشت گاز به درون محیط منزل از سایر معایب آن به‌حساب می‌آید. اگر می‌خواهید زمستان امسال از بخاری گازی به‌عنوان سیستم گرمایشی منزلتان استفاده کنید، بهتر است قبل از آنکه هوا سرد شود، برای خرید بخاری به بازار بروید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر برای خرید بخاری در روزهای سرد سال نشوید.





همچنین به علت تعدد انواع بخاری‌های گازی در بازار، بازدهی و اتلاف انرژی، در هرکدام از آن‌ها متفاوت است. بنابراین برای اینکه پس از خرید ، هزینه‌های کمتری را برای تعمیرات و نگهداری متحمل شوید و بخاری‌تان بازدهی بیشتری داشته باشد‌ باید در هنگام خرید، پیش از هر چیز به رده انرژی آن توجه کنید و قید خرید بخاری بدون رده انرژی، هرچند هم که قیمتش کمتر باشد، را بزنید.





با توجه به اینکه رده‌های انرژی A و B کمتر یافت می‌شود، سعی کنید به سراغ محصولاتی بروید که حداقل رده انرژی آن‌ها در ردیف‌های اول یعنی D و C باشد.علاوه بر بخاری‌های گازی، بخاری‌های برقی نیز جزء سیستم‌های گرمایشی محسوب می‌شوند، اما به دلیل مصرف فوق‌العاده زیاد برق و هزینه‌های ناشی از آن، کمتر از آن به‌عنوان وسیله گرمایشی در منازل استفاده می‌شود.





از ویژگی این بخاری‌ها این است که برای تنظیم هوای اتاق مجهز به ترموستات اتوماتیک هستند و به طور خودکار پس از رسیدن به دمای مطلوب در همان درجه حرارت می‌مانند. همچنین کم‌حجم‌بودن و اشغال فضای کم دستگاه، از ویژگی‌های دیگر آن‌ها محسوب می‌شود. اما هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها مصرف بالای ٢٠٠٠ وات برق آن را جبران نمی‌کند.

 

 

 

#زیبا #هزینه_زیاد #مصرف_برق_زیاد

 

با توجه به طراحی زیبایی که در انواع مختلف اسپیلت‌ها به کار رفته است، این وسیله از دکوراسیون خوبی برخوردار است. اما هزینه خرید و نصب بالای این سیستم و هم‌چنین مصرف زیاد برق، سبب شده تا به‌عنوان وسیله اصلی گرمایشی در منازل از آن‌ها استفاده نشود. البته اگر سرعت زیاد انتقال گرما به درون منزل، برای شما اهمیت دارد و می‌خواهید در مواقع ضروری به‌سرعت محیط خانه‌تان گرم شود، می‌توانید از این وسیله گرمایشی استفاده کنید.

 

 

 

#دردسر_فراوان #اتلاف_انرژی_زیاد

 

در بعضی از خانه‌های ایرانی از را دیاتورهای دیواری برای گرمایش استفاده می شود که به گاز شهری یا گازوئیل نیاز دارد. این سیستم در مجتمع‌هایی استفاده می‌شود که حداقل بیش از ١٢‌واحد دارد. مزایای این سیستم عبارت است از اینکه به صورت مرکزی آب گرم تولید می‌کند و قدرت پمپاژ خوبی دارد.




با این وجود معایب آن بسیار بیشتر از مزایای آن است. نداشتن استقلال آپارتمانی، نیاز به لوله‌کشی‌های زیاد و فضایی تقریبا بزرگ برای موتورخانه در زیرزمین، و شارژ ماهیانه مختص این سیستم از معایب این سیستم به شمار می‌رود. همچنین انتقال نیافتن یکنواخت حرارت و اتلاف فراوان انرژی به دلیل راندمان پایین آن، از معایب دیگر این سیستم است.



پیشنهاد می‌شود اگر هنوز هم در آپارتمانتان از این سیستم استفاده می‌کنید، با توافق سایر واحدها، این سیستم را کنار گذاشته و به فکر وسایل گرمایشی جدیدتر، با راندمان بالا باشید.

 

 

گاهی یک حواس‌پرتی برایمان خیلی گران تمام می‌شود


به قیمت جان


متأسفانه، هرسال در ماه‌های سرد سال شاهد هستیم که عده زیادی از خانواده‌ها براثر خطرات ناشی از وسایل گازسوز، به‌‌ویژه بخاری به علت رعایت نکردن اصول ایمنی جان خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر در این مطلب موارد کاربردی و مهمی را بررسی می‌کنیم تا خدای‌نکرده شما یا اطرافیانتان گرفتار این قاتل نامرئی نشوید.

 

 

 

 

 

در سال‌های اخیر، ازجمله مهم‌ترین دلایلی که منجر به مرگ افراد به‌وسیله سیستم‌های گرمایشی شده، می‌توان به استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز در فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش، به‌کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به‌ویژه در فضای بدون تهویه، وجود اشکال در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی به‌ویژه وقتی‌که دودکش مناسب ندارد، نبود تهویه درست و مناسب در محیط، تخلیه نشدن گازهای مضر و جایگزین نشدن هوای تازه، نقص فنی در وسایل گرمازا و استفاده از دودکش مشترک، اشاره کرد.

 

 

 

﷯ هرسال در شروع فصل زمستان، اگر بخاری قدیمی‌تان را قرار است استفاده کنید، باید آن‌ها را سرویس کنید، به همین جهت قسمت‌های داخلی و لوله‌کشی‌ها بازدید و تمیز کنید.

 

 

 

﷯ قبل از آنکه بخاری یا وسیله گازسوز دیگری را وصل کنید، بهتر است مطمئن شوید که مسیر لوله تا انتها باز است و در انتهای آن کلاهک H شکل وجود دارد.

 

 

 

﷯ لوله‌های بخاری‌تان باید فلزی باشد و محکم به بخاری وصل شده باشند.

 

 

 

﷯ در خیلی از خانواده‌ها از روی تنبلی، به‌جای شیلنگ مخصوص گاز از شیلنگ‌های دیگر استفاده می‌کنند یا وقتی شیلنگ را به شیر گاز متصل می‌کنند، دیگر از بست برای محکم‌کردن آن استفاده نمی‌کنند. درصورتی‌که یکی از عوامل اصلی بروز خطرات همین مورد است.

 

 

 

﷯ بعد از روشن‌کردن وسیله گازسوز یا بخاری خود را روشن کردید و به راه انداختید، بعد از مدت کوتاهی به لوله بخاری دست‌زده و اطمینان حاصل کنید که لوله گرم شده است. زیرا اگر بخاری روشن و لوله داغ نشده باشد، به این معناست که گاز co به‌جای خروج، دارد به داخل محیط برمی‌گردد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;